طرح سامان‌دهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها به تایید شورای نگهبان رسید

11:06 - 16 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۴۹۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
طرح سامان‌دهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها به تایید شورای نگهبان رسید
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها پس از رفع ایرادات از سوی شورا مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

خبرگزاری میزان - هادی طحان‌نظیف امروز، یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در اولین نشست خبری در سال جدید ضمن تشریح بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان گفت: ۱۰ طرح و لایحه، ۵ اساسنامه و ۳ استعلام دیوان عدالت اداری در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ داده شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها از سال گذشته در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود که به این طرح ایرادات و ابهاماتی وارد بود و با رفع ابهامات این طرح مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و امیدواریم که این طرح به اهداف خود در جهت سامان‌دهی این موضوع برسد.

وی افزود: طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: به طرح اصلاح ماده ۱۰۴ مجازات اسلامی یک ایراد شرعی گرفته شده و طرح خلاف شرع و قانون اساسی شناخته شد، در صورت اصلاح مجلس مجددا مورد بررسی شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از پیشکسوتان جامعه ورزشی از سوی شورای نگهبان خلاف قانون اساسی و شرع شناخته نشده است.

طحان نظیف درباره دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۴۰ هزار نفر به عنوان ناظر شورای نگهبان بحث نظارت بر انتخابات را انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: مرحله دوم انتخابات مجلس برای ۴۵ کرسی، در ۱۵ استان و ۴۷ شهرستان برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات مرحله دوم در حوزه‌های انتخابیه تبریز آذرشهر و اسکو، حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائمشهر و ملایر به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

طحان‌نظیف با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار ناظر مردمی، در مرحله دوم انتخابات حضور دارند افزود: سامانه مردم ناظر آماده دریافت گزارشات مردم در این مرحله انتخابات است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درباره صحت انتخابات از نظر شورای نگهبان گفت: نسبت به تمام گزارش‌هایی که در انتخابات دریافت کردیم، بررسی‌های ما صورت‌گرفته و صحت انتخابات در تمامی حوزه‌های انتخابیه به تأیید رسیده و بحث از نظر ما پایان یافته است و در انتهای هفته، دور دوم انتخابات را خواهیم داشت. اگر عزیزان نکاتی دارند از طریق اعتبارنامه می‌توانند این کار را پیگیری کنند.

 

 

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان پس از رفع ایرادات برنامه هفتم و ابلاغ آن اجرا می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به میزان مبنی بر اینکه با توجه معطل ماندن اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به‌دلیل ایراد شورای نگهبان به برخی از احکام برنامه هفتم گفت: نسبت‌به این موضوع ایرادی نداشتیم و در نشست قبلی هم تأیید این موضوع را اعلام کردیم، اما لایحه برنامه هفتم مواد و احکام متعددی دارد که نسبت به مفاد احکام دیگر ایراد و ابهاماتی داشتیم که در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان است.

وی افزود: قاعدتاً در رفت‌وآمد این ایرادات باقی‌مانده هم باید برطرف شود و پس از آن مصوبه به‌صورت یک‌جا جهت اجرا ابلاغ خواهد شد. طبق مفاد مصوبه، قانون برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *