چالش قیمت بالای محصولات ژن‌درمانی، قابل تدبیر و مدیریت است

11:06 - 29 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۸۶۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
چالش قیمت بالای محصولات ژن‌درمانی، قابل تدبیر و مدیریت است
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، اقتصاد آینده را از آن محصولات «ژن‌درمانی» دانست و گفت: اگر به برنامه‌های تحقیق و توسعه جاری در دنیا توجه شود بیش از ۷۰ درصد طرح‌ها در حوزه فناوری‌های نوین درمان مرتبط به حوزه ژن‌درمانی است.

خبرگزاری میزان - به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، احسان عارفیان در پنجمین کنگره بین‌المللی طب انتقال خون ایران طی سخنانی، اظهار کرد: با توجه به اینکه آینده بازار از آن محصولات ژن‌درمانی است، اما چالش قیمت بالای محصولات درمانی در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: تنها در طول سال ۲۰۲۳ دو محصول در حوزه سل تراپی و پنج محصول در حوزه ژن‌درمانی توسط FDA مورد تایید قرار گرفته است.

عارفیان ضمن اشاره به این موضوع که به نظر می‌رسد بازار آینده از آن محصولات "ژن درمانی" باشد، خاطر نشان کرد: با نگاهی به محصولات تایید شده، تعداد محصولات سل‌تراپی بیشتر از محصولات ژن درمانی است، اما اگر به برنامه‌های تحقیق و توسعه جاری در دنیا توجه شود بیش از ۷۰ درصد طرح‌های حوزه فناوری‌های نوین درمانی مرتبط به حوزه ژن درمانی است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که باید توجه ویژه‌ای به اندازه بازار هر محصول نیز داشته باشیم به طوری که قسمت بزرگی از تعداد بیماری‌های مورد هدف ژن درمانی از نوع تک ژنی است و حدود چهار هزار و ۲۰۰ بیماری تک ژنی وجود دارد، اما میزان شیوع آن‌ها بالا نیست.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی بیان کرد: مشخصا ۱۱۶ محصول در سازمان‌های رگولاتوری دنیا تایید شده، اما بیشترین تمرکز در دنیا بر تولید محصولات حوزه آنکولوژی و بیماری‌های سرطان است.

عارفیان تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که در آینده ما با محصولاتی مواجه هستیم که قیمت بسیار بالایی دارد و بیماران قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیستند و دراصل این بزرگترین چالش حوزه سل تراپی در کشور است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی در ادامه اظهار داشت: مقایسه هزینه تولید دارو‌های ژن‌درمانی با هزینه‌های روش‌های درمانی موجود نشان می‌دهد که این دارو‌ها حتی با همین قیمت‌های فعلی نیز دارای توجیه سرمایه گذاری و تایید می‌باشند. از آن مهم‌تر آنکه این دارو‌ها از نظر و اثربخشی نسبت به رقبای موجود خود به شدت کارایی بالاتری را نشان داده اند.

وی دلیل بالا بودن هزینه محصولات درمانی در حوزه سل‌تراپی را فرآوری گران دانست و اذعان کرد: شرکت‌های فعال در این حوزه باید سعی کنند تا با استفاده از تسهیلات دولتی درجهت تولید محصولات درمانی ارزان قیمت گام‌های موثر بردارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *