کاظمی: تئاتر هیچ وقت از بین نمی‌رود/تا اعتماد دوباره مخاطب به سالن‌ها فاصله زیادی داریم

14:24 - 30 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۴۰۹۷
یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: تئاتر وابسته به هیچکس و یا هیچ نهاد و ارگانی نیست. تئاتر زنده است، وجود دارد و به حیات خود ادامه می‌دهد. حتی اگر امکان اجرا پیدا نکنیم، تئاتر فرهنگی است که ریشه در محیط زندگیمان دارد.

مریم کاظمی در گفت‌وگو با پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول آماده سازی نمایش‌های آموزشگاهی کودک و نوجوان برای اجرا در مرداد ماه هستم. در یکسال و نیم گذشته تابع شرایط همه‌گیری کرونا بوده‌ایم. هر وقت شرایط مساعد بوده کار‌هایی را شروع کرده‌ایم و با چند بار توقف مجددا ادامه دادیم. امیدوارم تا مرداد ماه که موعد اجرای نمایش‌ها است بتوانیم کار را بی‌مشکل پیش ببریم.

وی درباره تاثیر کرونا بر میزان استقبال مخاطبان از تئاتر در شرایط فعلی و تحولات آن در پساکرونا ابراز کرد: مخاطبان تئاتر دو قشر عمده را تشکیل می‌دهند اول کسانی که در بعضی شرایط مساعد تئاتر می‌بینند و دوم کسانی که در هر شرایطی تئاتر می‌بینند. تماشاگران همیشگی فرهنگ خود را از یاد نخواهند برد و تماشاگران گاه به گاه جای خود را به تماشاگران جدید دیگر با همان خصوصیات می‌دهند. این طیف‌ها را ما همیشه داریم. آنچه ممکن است خیلی در فرهنگ دیدن تئاتر موثر باشد سالن‌های نیمه پر و صندلی‌های فاصله گذاری شده است چراکه به مرور زمان سردی و دوری با خود می‌آورد و آن ابراز احساسات قوی و پرشور تماشاچیان نشسته کنارهم خیلی دیر برخواهد گشت. نفس و هوا و آمبیانس تغییر کرده است. ارتباطات دور شده است، ولی بزودی برخواهد گشت، زیرا تئاتر راه خود را به درستی طی خواهد کرد.

بازیگر سریال تلویزیونی «از سرنوشت» با تاکید بر اینکه با واکسیناسیون عمومی اثرات مخرب ترس و ناامنی از بین می‌رود بیان کرد: امروز مهمترین راحتی خیال سلامتی است. طبیعتا هرچه زودتر همه واکسن بزنیم اثر مخرب ناامنی و ترس از بین می‌رود. اگر در مورد شخص من بپرسید، مثل همه مردم اول خودم را مسئول می‌دانم که نکات ایمنی را در کنار دیگران رعایت کنم.

وی همچنین تصریح کرد: همه عرصه‌های شغلی آسیب دیده‌اند. بعضی توانسته‌اند زودتر خودشان را با شرایط وفق بدهند. تولیدات تصویری بعد از دوره کوتاه رکود، به طرز چشم‌گیری زیاد شده است، ولی تولیدات تئاتری همچنان در رکود هستند. حضور زنده عوامل یک پروژه تئاتری و نیاز به حضور مخاطب در سالن نمایش، شرایطی را می‌طلبد که باید با کارشناسی و نظارت و دلسوزی نسبت به آن برنامه‌ریزی کرد.

کارگردان تئاتر «غول بزرگ مهربان» پیرامون حمایت نهادهای فرهنگی در طی مدت همه‌گیری کرونا اظهار کرد: نمی‌توان گفت حمایتی صورت نگرفته اما کمک‌هایی که شده همه بی‌برنامه، گاه به گاه و بدون کارشناسی هزینه‌ها پیش آمده است، گویی حقمان نبوده بلکه شاید گاهی مورد لطف و عنایت قرار گرفته‌ایم.

کارگردان تئاتر «ماه‌ پیشونی» با اشاره به زنده بودن تئاتر بیان کرد: من صد در صد امیدوارم. تئاتر وابسته به هیچکس و هیچ نهاد و ارگانی نیست. تئاتر زنده است، وجود دارد و به حیات خود ادامه می‌دهد. حتی اگر امکان اجرا پیدا نکنیم. تئاتر فرهنگی است که ریشه در محیط زندگیمان دارد. 

مریم کاظمی پیرامون فعالیت‌های بازیگری خود در عرصه تلویزیون خاطرنشان کرد: اخیرا قسمت‌های ۱ تا ۳ سریال «از سرنوشت» مجددا پخش شده که من در دو قسمت آن در نقش سهیلا حضور داشته‌ام. سریال دیگری بازی کرده‌ام که فکر می‌کنم پاییز امسال پخش شود. چند پیشنهاد کاری را هم به دلیل مشغولیت تمرینات کلاسی هنرجویان نتوانستم بپذیرم. فعالیت کار‌های تصویری را هم به طور مستمر ادامه می‌دهم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *