مشکلات کشور تنها با لغو تحریم‌ها حل نمی‌شود

16:14 - 22 خرداد 1394
کد خبر: ۵۴۲۷۶
خبرگزاری میزان:امام جمعه مشهد گفت: از زمان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تاکنون نزدیک به 36 سال می‌گذرد که ایران در محاصره تحریم‌های مختلف قرار دارد لذا نمی‌توان گفت که مشکلات فعلی کشور با لغو تحریم‌ها حل می‌شود.
مشکلات کشور تنها با لغو تحریم‌ها حل نمی‌شودبه گزارش ، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی اظهار کرد: این روزها مساله تحریم‌ها و لغو آنها محور اصلی همه بحث‌های سیاسی در کشور شده است.

وی بیان کرد: قطعا در اینکه تحریم‌ها مخرب بوده، جای تردید نیست و اینکه بگوییم تحریم‌ها اثری نداشته مثل این است که بگوییم بمباران رژیم بعث عراق هیچ خرابی در کشور به بار نیاورد.

 آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: از رسانه‌ها می‌خواهم که این گفته من را در مورد تحریم‌ها به درستی منعکس کنند، زیرا در خطبه‌های نماز جمعه هفته قبل گفتم که امام راحل یک آزادی‌خواه اسطوره‌ای در تاریخ و یک زمینه‌ساز جهانی‌سازی اسلام بود اما رسانه‌های معاند به گونه‌ای دیگر از بنده نقل‌قول کردند.

وی خاطر نشان کرد: رسانه‌های دشمن و این دست نوشته‌های منافقین و برخی سایت‌ها به نقل از بنده گفتند که فلانی گفته 'امام آزادی خواه نبوده است' این کار آنها عین نفاق و جنایت آن هم از نوع بی عرضگی و غیرانسانی‌اش می‌باشد.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: قطعا تحریم‌ها اثر مخرب خود را بر اقتصاد کشور گذاشته، اما باعث استیصال و بیچارگی کشور و ملت ما نشده است.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه تحریم‌ها متعلق به امروز نیست بلکه از ابتدای انقلاب، ایران در تحریم قرار داشته است؛ افزود: در هشت سال دفاع مقدس کشورمان کاملا در تحریم اقتصادی قرار داشت به گونه‌ای که حتی کشورهای خارجی سیم خاردار به ما نمی‌فروختند چه رسد به توپ و اسلحه.

وی بیان کرد: ما در مقابل عراق با دست خالی جنگیدیم اما در نهایت بعد از هشت سال موشک ساز شدیم و به پیشرفت‌های مختلف در عرصه‌های علم و فناوری دست یافتیم و روز به روز به اقتدار و صلابت کشور ما افزوده شد.

آیت الله علم الهدی افزود: پس از انقلاب اسلامی ، ایران بالاترین رشد فناوری و علم را در زمینه نانو، هوافضا، انرژی هسته‌ای و در بسیاری از عرصه‌های علمی دیگر داشته و حتی در برخی زمینه‌های علمی یا فناوری امروز رتبه چهارم یا هفتم دنیا را دارد و همه این موفقیت‌ها را در دل تحریم ها بدست آورده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: هر چه صدور انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر دامنه گسترده‌تری پیدا می‌کرد و بیداری اسلامی در کشورهای منطقه شکوفا می‌شد، تحریم‌های دشمن علیه نظام ما بیشتر می‌شد.

وی گفت: آنچه تاکنون ایران اسلامی را در مقابل تحریم‌های اقتصادی موفق نگه‌داشته عنایت پروردگار و دعاهای نیمه شب آن پس پرده نشین غایب بوده؛ پس چگونه است که برخی همه این عنایات را نادیده می‌‍گیرند و حل همه مشکلات را به لغو تحریم‌ها معطوف می‌کنند.

امام جمعه مشهد در ادامه به تشریح نظام رفتاری در مقابل کفار براساس اصول سبک زندگی اسلامی پرداخت و گفت: یکی از خطرات توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، حشر و ارتباط با بیگانگان آن هم از نوع مستقیم با دنیای کافران است.

آیت الله علم الهدی افزود: قبل از پیشرفت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نظام رفتاری با کفار قابل کنترل بود اما اکنون شرایط به کلی تغییر کرده و کنترل رفتار با بیگانگان بسیار دشوار شده است.

وی با بیان اینکه دو نظریه دینی در ارتباط با کفار و بیگانگان مطرح است، گفت: در نظریه اول ارتباط و زندگی مسالمت‌آمیز و تساهل و تسامح با کفار مطرح است که با مبانی دینی سازگار نیست و طرفداران این نظریه مقابله با آن را خشونت و انحصارطلبی می‌دانند.

وی اظهار کرد: در حالی که برخی نقطه مقابل تساهل و تسامح با کفار را خشونت‌طلبی تلقی می‌کنند، در واقع نقطه مقابل این نظریه صلابت و مقاومت دینی است.

امام جمعه مشهد گفت: رفتار مسالمت‌آمیز با کفار مرز دارد و بهترین ملاک برای تشخیص حد و مرز این رفتار آیات قرآن است که به صراحت این حد و حدود تعیین شده و براساس آن عذاب الهی برای خاطیان وجود خواهد داشت.

وی افزود: در قرآن کریم کفار به دو دسته تقسیم شده‌اند، دسته اول کسانی هستند که نه با مسلمانان جنگ دارند و نه می‌خواهند زندگی آنان را نابود کنند لذا بنا به دستور خداوند زندگی و رفتار مسالمت‌آمیز با این دسته از کفار در حد خوش‌رفتاری کردن و دادن حق‌شان به آنان اشکالی ندارد.

وی ادامه داد: دسته دوم از کفار کسانی هستند که به خاطر دین با مسلمانان می‌جنگند و می‌خواهند زندگی و دین آنان را از بین ببرند و در مذاکرات‌شان می‌گویند که گزینه نظامی روی میز است، خداوند ارتباط مومنان با این گروه را نهی کرده و فردی را که از این فرمان سرپیچی کند، مستحق عذاب الهی دانسته است.

وی بیان کرد: در مقام تبیین زندگی مسالمت‌آمیز با دسته اول کفار که ضرری برای مومنان ندارند، خداوند حد و مرز تعیین کرده به گونه‌ای که هرگز نباید با آنان طرح دوستی و رفاقت ریخت در غیر این صورت عذاب الهی در انتظار فرد خاطی خواهد بود.

وی اظهار کرد: نباید با کافران آمریکایی و اروپایی و ... دست داد و بنا به نص صریح قرآن این افراد که طرح دوستی با کفار بریزند گرفتار عذاب الهی خواهند شد و خداوند این افراد را هدایت نمی‌کند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در نظریه دوم نظام رفتاری با کفار، تنازل در مقابل دشمن یا بیگانگان به خاطر ترس یا مصلحت‌اندیشی نادرست شمرده می‌شود؛ قرآن می‌فرماید؛ خداوند آن دسته از کسانی که در دلشان بیماری تردید نسبت به خداوند و اتکای الهی دارند و از ترس به سمت دشمن می‌روند، را هدایت نمی‌کند.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: اگر این افراد مسالمت با دشمن را از خدا، پیغمبر اسلام و جهاد مهمتر می‌دانند به فرموده قرآن، عذاب الهی در انتظارشان است.

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ارزشمند در سالگرد ارتحال حضرت امام راحل اصول ایشان را تبیین کردند که در اصل دوم بر اتکا و اعتماد به وعده الهی و بی‌اعتمادی به قدرت‌های مستکبر جهانی تاکید شده است.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌شان تاکید کردند که همواره مشکلاتی در اداره ممکلت و امور مردم وجود دارد اما این مشکلات نباید با ذلت‌پذیری مسوولان در مقابل مستکبران و سایر ملت‌ها حل شود بلکه باید به تقویت توانمندی‌های درونی توجه کرد.

وی اظهار کرد: مسوولان، برنامه‌ریزان و مجریان کشور باید برای اداره کشور سه اصل مهم قرآن کریم، اصول امام راحل و رهنمودهای رهبری را مدنظر قرار دهند زیرا تنها حربه برای بی‌تاثیر کردن تحریم‌ها پیروی از این سه اصل است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *