نتزا یهودا؛ گردان قاتلان استخدام شده در ارتش رژیم صهیونیستی

14:33 - 02 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۲۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نتزا یهودا؛ گردان قاتلان استخدام شده در ارتش رژیم صهیونیستی
گردان نتزا یهودا بخشی از ارتش جنایت‌کار رژیم صهیونیستی است که این روز‌ها با انتقاد‌های قابل توجهی به دلیل ارتکاب جنایت‌های حقوق بشری تقریبا سه دهه‌ای مواجه شده است.

خبرگزاری میزان – آمریکا پس از شش ماه تلاش برای حمایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و مانع‌تراشی در مسیر آتش‌بس و توقف جنگ در این منطقه، به‌تازگی اعلام کرده که قصد تحریم گردان نتزا یهودا ارتش این رژیم را به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری دارد؛ اقدامی که اگرچه فرافکنانه به نظر می‌رسد، اما سبب شد تا جنایت‌های چند دهه‌ای یک گردان ناقض حقوق بشری ارتش رژیم صهیونیستی به کانون توجهات بیاید.

سه منبع آمریکایی اعلام کردند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ظرف چند روز آینده تحریم‌هایی را علیه گردان نتزا یهودا ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری اشغالی اعلام و این گردان و اعضای آن را از دریافت هر نوع کمک یا آموزش نظامی آمریکا منع می‌کند.

پروپابلیکا، وب‌سایت روزنامه‌نگاری تحقیقی، پنجشنبه گذشته گزارش داد که یک هیئت ویژه وزارت خارجه آمریکا که نقض حقوق بشر براساس قانون لیهی (قانون تدوین شده از سوی پاتریک لیهی، سناتور آمریکایی در سال ۱۹۹۷ درباره ممنوعیت برنامه‌های آموزشی وزارت دفاع و کمک‌های خارجی آمریکا به واحد‌های امنیتی، نظامی و پلیس ناقض حقوق بشر دیگر کشورها) را بررسی می‌کند، ماه‌ها پیش توصیه کرد که چند واحد نظامی و پلیس رژیم صهیونیستی فعال در کرانه باختری از دریافت کمک‌های آمریکا محروم شوند.

براساس گزارش رسانه صهیونیستی هاآرتص، وزارت خارجه آمریکا تحقیقات خود را درباره گردان نتزا یهودا از اواخر سال ۲۰۲۲، پس از اعلام اخبار مشارکت سربازان این گردان در چند حادثه خشونت‌آمیز علیه فلسطینی‌ها آغاز کرد؛ یکی از حوادث یاد شده، جان باختن عمر اسعد، پیرمرد ۷۸ ساله فلسطینی – آمریکایی پس از بازداشت در شرایط یخبندان در ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) است؛ اعضای گردان نتزا یهودا، این مرد فلسطینی را پس از بازداشت، با بستن چشم‌ها و دست‌هایش در بیابان در شرایط یخبندان رها کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این خبر ادعا کرد: تحریم‌ها نباید علیه نیرو‌های دفاعی اسرائیل اعمال شود؛ ما به هر وسیله علیه این اقدام‌ها عمل خواهیم کرد.

بنی گانتز، وزیر کابینه نتانیاهو هم در انتقاد از تصمیم آمریکا برای تحریم نتزا یهودا مدعی شد که این واحد بخشی جدایی‌ناپذیر از ارتش رژیم صهیونیستی است که به قوانین نظامی و بین‌المللی متعهد است؛ او همچنین ادعا کرد: اسرائیل دادگاه‌های مستقلی دارد که قادر به رسیدگی به تخلفات ادعایی هستند!

این نخستین بار است که آمریکا چنین اقدامی را در نظر می‌گیرد.

 

نتزا یهودا؛ گردان قاتلان استخدام شده در ارتش رژیم صهیونیستی

گردان نتزا یهودا چیست؟

ارتش رژیم صهیونیستی گردان ۹۷ نتزا یهودا را در سال ۱۹۹۹ ایجاد کرد؛ این گردان که قبلا با نام حریدی شناخته می‌شد، یک واحد ویژه برای سربازان مرد راست‌گرای رادیکال با پیشینه مهاجرتی است که در هیچ واحد رزمی دیگری در ارتش رژیم صهیونیستی پذیرفته نشدند.

دلیل این امر، معافیت حریدی‌ها از خدمت سربازی است؛ ارتش رژیم صهیونیستی این واحد را طوری تعریف کرد که با اصول اجتماعی و سیاسی این افراد مطابقت داشته باشد.

نتزا یهودا از سال ۲۰۰۵ به گردانی در تیپ جدید کفیر آی‌دی‌اف، فرماندهی مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل شد؛ تیپ کفیر تاریخ طولانی از سوءاستفاده و کشتار فلسطینی‌ها دارد و حتی سوءاستفاده‌هایی را علیه اعضای نتزا یهودا مرتکب شده است.

براساس اعلام وب‌سایت انجمن نتزا یهودا، یک سازمان مستقر در آمریکا از این گردان حمایت مالی می‌کند.

رسانه‌های صهیونیستی نتزا یهودا را این‌گونه توصیف می‌کنند: جوانان مهاجر ساکن کرانه باختری وابسته به طیف سیاسی راست‌گرای افراطی که در هیچ واحد رزمی دیگر پذیرفته نشدند، نتزا یهودا را خانه خود کردند.

گردان نتزا یهودا در ژانویه ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱) از کرانه باختری به بلندی‌های جولان منتقل شد؛ با وجود این، تل‌آویو هرگز اعتراف نکرد که دلیل این جابجایی سوءرفتار‌های اعضای گردان یاد شده بود؛ گردان یاد شده در بحبوحه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در این منطقه تحت محاصره مستقر شد.

گردان حریدی یا نتزا یهودا در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ در شمار قابل توجهی از حوادث مرگ‌بار و خشونت‌آمیز شامل آزار فلسطینی‌ها از جمله تیراندازی و کشتن غیرنظامیان غیرمسلح، شکنجه، تعرض فیزیکی، ضرب‌وشتم و تجاوز جنسی به‌عنوان نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی، دست داشته‌اند.

هاآرتص از گردان نتزا یهودا به‌عنوان یکی از بی‌رحمانه‌ترین و شکست‌خورده‌ترین برنامه‌های رژیم صهیونیستی یاد کرده است.

مصونیت اعضای نتزا یهودا از مجازات

اعضای گردان نتزا یهودا تاکنون به شکل معناداری در قبال جنایت‌های سنگینی که در آن‌ها مداخله داشته‌اند، مشمول فرهنگ معافیت از مجازات و سوءاستفاده‌های گسترده و سیستماتیک ارتش رژیم صهیونیستی بودند.

هیچ مدرکی درباره مسئول و پاسخگو دانستن اعضای گردان نتزا یهودا به دلیل جنایت‌های ارتکابی در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ وجود ندارد؛ فقط در یک مورد فرمانده این گردان به دلیل قتل عمر اسعد توبیخ شد.

فرهنگ معافیت از مجازات در کنار ارتقا درجه فرماندهان ناقض حقوق بین‌المللی و بشری به شکل موثری در ارتکاب فزاینده جنایت از سوی اعضای این گردان تاثیر داشته است.

رابطه نتزا یهودا با شهرک‌نشینان صهیونیست

رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که رابطه نزدیکی میان نتزا یهودا با شهرک‌نشینان صهیونیست وجود دارد؛ این موضوعی است که سیاستمداران صهیونیست آشکارا به آن اذعان کرده‌اند.

به گفته یک مقام نظامی صهیونیستی، شهرک‌نشینان بر این باور هستند که گردان نتزا یهودا متعلق به آن‌ها است و نیرویی است که برای شهرک‌سازی کار می‌کند.

 

نتزا یهودا؛ گردان قاتلان استخدام شده در ارتش رژیم صهیونیستی

نقض مکرر حقوق بشر به دست نتزا یهودا

تاکنون گزارش‌های متعددی از نقض حقوق بشر از سوی گردان نتزا یهودا منتشر شده است؛ موضوعی که درخواست‌های مکرر برای انحلال این گردان حتی از داخل اراضی اشغالی را در پی داشته است.

گذشته از قتل عمر اسعد، موارد متعددی درباره نقض حقوق بشر از سوی اعضای نتزا یهودا وجود دارد؛ در ۲ حادثه جداگانه به فاصله چند روز در اکتبر ۲۰۱۵ (مهر ۱۳۹۴) اعضای نتزا یهودا از شوک الکتریکی علیه اسرای فلسطینی استفاده کردند؛ اعضای نتزا یهودا در آگوست ۲۰۱۶ (مرداد ۱۳۹۵) یک پدر ۳۸ ساله فلسطینی را با شلیک گلوله به قتل رساندند؛ در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) پلیس نظامی رژیم صهیونیستی چهار عضو گردان نتزا یهودا را به اتهام ضرب‌وشتم و تجاوز جنسی به یک فلسطینی دستگیر کرد؛ ...

هاآرتص تاکنون بار‌ها مستقیما خواستار انحلال این گردان با توصیف آن به‌عنوان گردان خشونت‌آمیز ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

برای مقابله با نتزا یهودا چه اقدام‌هایی لازم است؟

با توجه به شکست‌های مداوم پاسخگویی داخلی در مورد جنایت‌های نتزا یهودا، جامعه بین‌المللی باید اقدام فوری برای تحریم این واحد نظامی رژیم صهیونیستی و دیگر نیرو‌های نظامی ناقض حقوق بشر انجام دهد؛ این اقدام فوری می‌تواند شامل تحریم‌های گسترده و جدی در زمینه آموزش و تجهیز باشد.

در عین حال، دادگاه بین‌المللی کیفری باید از اعضا و فرماندهان گردان نتزا یهودا به دلیل ارتکاب جنایت جنگی تحقیقات به عمل بیاورد؛ این تحقیقات می‌تواند بخشی از بررسی‌های جاری این دیوان درباره وضعیت فلسطین باشد.

دیوان بین المللی کیفری همچنین باید فرماندهان و اعضای گردان یاد شده را به دلیل نقض تعدادی از قوانین و حقوق بین‌الملل و ارتکاب جنایت جنگی براساس ماده ۸ اساسنامه رم مورد تحقیق قرار دهد، زیرا اشغال کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی به این معنا است که اقدام‌های نظامیان تابع قوانین حاکم بر درگیری‌های مسلحانه در مناطق اشغالی است.

نتزا یهودا پوششی برای جنایت‌های ارتش رژیم صهیونیستی است؟

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که ارتش رژیم صهیونیستی با ایجاد نتزا یهودا و دادن فرصت جنایت به آن تلاش دارد تا با استفاده از داستان پلیس خوب و پلیس بد بر جنایت‌های خود سرپوش بگذارد.

ارتباط نزدیک این گردان با شهرک‌نشینان و مصونیت گسترده اعضای نتزا یهودا از مجازات دلیل این استدلال هستند.

سیاستمداران صهیونیست تلاش دارند تا با استثنایی جلوه دادن خشونت‌های نتزا یهودا، نقض حقوق بین‎الملل و حقوق بشر از سوی ارتش رژیم صهیونیستی را کم اهمیت جلوه دهند.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه ارتش اسرائیل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *