ناپدید شدن روزانه ۴۷ کودک مهاجر در اروپا از سال ۲۰۲۱

8:28 - 12 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۹۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ناپدید شدن روزانه ۴۷ کودک مهاجر در اروپا از سال ۲۰۲۱
ناپدید شدن دست‌کم ۵۱ هزار و ۴۳۳ پناهجوی خردسال بدون همراه بین سال‌های ۲۰۲۱ تا پایان ۲۰۲۳ در اروپا، نشان‌دهنده بخشی از مخاطرات و پیامدهای سیاست‌های ضد مهاجرتی کشورهای قاره سبز است.

خبرگزاری میزان – بررسی‌ها نشان می‌دهند که از سال ۲۰۲۱ تاکنون روزانه ۴۷ کودک مهاجر در اروپا ناپدید شده‌اند.

براساس تحقیقات جدید سازمان روزنامه‌نگاری تحقیقی لاست این یوروپ، طی سه سال گذشته بیش از ۵۰ هزار کودک مهاجر پس از ورود به اروپا ناپدید شدند؛ این رقم به معنای ناپدید شدن روزانه ۴۷ کودک مهاجر در قاره سبز است.

داده‌های تهیه شده از ۳۱ کشور اروپایی از جمله آلمان، اتریش و ایتالیا نشان می‌دهد که دست‌کم ۵۱ هزار و ۴۳۳ پناهجوی خردسال بدون همراه بین سال‌های ۲۰۲۱ تا پایان ۲۰۲۳ ناپدید شده‌اند.

رقم واقعی ممکن است به دلیل اسناد ناکافی پرونده‌ها در برخی از کشور‌ها بیشتر باشد؛ ضمن اینکه برخی از کشور‌ها به هیچ‌وجه اطلاعات مربوط به این موضوع را جمع‌آوری نمی‌کنند.

 

ناپدید شدن روزانه ۴۷ کودک مهاجر در اروپا از سال ۲۰۲۱

این تحقیق براساس یافته‌های منتشر شده در سال ۲۰۲۱ صورت گرفته که نشان می‌داد دست‌کم ۱۸ هزار کودک مهاجر پس از ورود به اروپا در سه سال از ژانویه ۲۰۱۸ (دی ۱۳۹۶) تا دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) ناپدید شده‌اند.

آخی لیون، دبیرکل سازمان کودکان گمشده اروپا (فدراسیونی که سازمان‌های مردمی را در سراسر قاره سبز گرد هم آورده است) اعلام کرد: افزایش تعداد موارد گزارش شده در تحقیق یاد شده، نشان‌دهنده موارد بسیاری است که گزارش نشده‌اند.

او با توصیف موارد گزارش نشده از کودکان مهاجر ناپدید شده به‌عنوان کوه یخ زیر آب، اظهار کرد: بخش بیشتری از این کوه یخ نهفته زیر آب در حال نمایان شده است؛ از ۳۱ کشوری که با آن‌ها تماس گرفته شده است، ۲۰ کشور به سازمان لاست این یوروپ پاسخ دادند که هفت مورد فاقد داده‌های مورد نیاز بوده است؛ با وجود این روند دریافت پاسخ‌ها نشان‌دهنده بهبودی شرایط در قیاس با پاسخ‌دهی سال ۲۰۲۱ است که در مجموع از سوی ۱۲ کشور پاسخ دریافت شد.

لاست این یوروپ درباره کشور‌هایی که پاسخ ندادند، خود داده‌های مورد نیاز را برای گزارش تامین کرد.

ایتالیا و اتریش به ترتیب با ۲۲ هزار و ۸۹۹ مورد و ۲۰ هزار و ۷۷ مورد ناپدید شدن افراد زیر سن قانونی در این بحران پیشتاز هستند و پس از آن‌ها بلژیک، آلمان و سوئیس با داشتن بین ۲ هزار و ۲۰۰ و هزار و ۲۰۰ مورد ناپدید شدن گزارش شده، قرار دارند.

به گفته آخی لیون، همه کشور‌های اروپایی باید با جدیت بیشتری در تهیه و ارائه گزارش مربوط به کودکان ناپدید شده فعالیت کنند، زیرا در چنین شرایطی بهتر می‌توان از کودکان محافظت کرد.

 

ناپدید شدن روزانه ۴۷ کودک مهاجر در اروپا از سال ۲۰۲۱

دبیرکل سازمان کودکان گمشده اعلام کرد: سرنوشت کودکان مهاجر بدون همراه گمشده نگران‌کننده است؛ آن‌ها با نرخ بالاتری در معرض خطر هدف قرار گرفتن از سوی قاچاقچیان قرار دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که عوامل متعددی در ناپدید شدن کودکان مهاجر نقش دارند؛ نگرانی‌هایی وجود دارند که ممکن است برخی از این کودکان طعمه قاچاقچیان انسان شده یا در صنعت بهره‌کشی جنسی مورد استثمار قرار گرفته باشند؛ برخی نیز به دلیل نداشتن اعتماد به مقام‌های کشور‌های اروپایی یا برای فرار از شرایط ناامن پذیرش، داوطلبانه ناپدید می‌شوند.

آخی لیون همچنین با اشاره به این موضوع که کمبود حمایت از کودکان مهاجر آن‌ها را در برابر استثمار آسیب‌پذیر می‌کند، گفت: این در حالی رخ می‌دهد که آن‌ها پیش از مهاجرت در مسیر رسیدن به اروپا نیز متحمل آسیب‌های زیادی می‌شوند.

یک مطالعه دانشگاه گنت در سال ۲۰۲۲ نشان داد که کودکان در طول مهاجرت به اروپا خشونت فیزیکی را ۹۰ درصد بیشتر از دیگران تجربه می‌کنند.

براساس گزارش سازمان ملل، حدود ۴۰ درصد از آوارگان جهان را کودکان تشکیل می‌دهند؛ هزاران کودک در حالی که از جنگ‌ها و درگیری‌ها فرار می‌کنند، از خانواده‌ها و بستگان خود جدا شده و به تنهایی مهاجرت می‌کنند.

پاتریشیا دور، مدیر اجرایی ECPAT انگلیس (سازمان فعال در زمینه حقوق کودکان) در رابطه با گزارش لاست این یوروپ تاکید کرد که این وضعیت نشان‌دهنده بحران در حمایت از کودکان است که از سیاست‌های تنبیهی مرزی و نبود مسیرهای امن و قانونی برای مهاجرت تشدید شده است.

شبکه مهاجرت اروپایی تحت حمایت مالی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که بیشتر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا موظف هستند، اسامی کودکان گمشده را در عرض ۲۴ ساعت گزارش و ثبت کنند؛ آخی لیون می‌گوید: با وجود این وظیفه مشخص شده، این الزام در بیشتر موارد برآورده نمی‌شود.

 

ناپدید شدن روزانه ۴۷ کودک مهاجر در اروپا از سال ۲۰۲۱

مدیر اجرایی ECPAT نیز با اشاره به نگرانی‌های بیشتر در مورد تاثیر پیمان جدید اتحادیه اروپا بر موضوع مهاجرت و پناهجویی که در آوریل ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) در پارلمان اروپا تصویب شد، از نگرانی‌های جدی درباره کودکان مهاجر سخن گفت.

وی اظهار کرد: اقدام‌هایی مانند شامل کردن کودکان در بازداشت برای اهداف غربالگری نقض آشکار حقوق آن‌ها براساس قوانین بین‌المللی است و آسیب‌پذیری آن‌ها را در برابر گم شدن، سوءاستفاده و قاچاق افزایش می‌دهد.

دبیرکل سازمان کودکان گمشده نیز اظهار کرد: ثبت نام کودکان مهاجر و به رسمیت شناختن حقوق آن‌ها از جمله دسترسی به آموزش برای امنیت آن‌ها بسیار مهم است.

انتهای پیام/


برچسب ها: کودکان مهاجر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *