گفت‌وگو|

القاب و اوصاف امام حسین (ع) شایستگی ایشان را نشان می‌دهد/ قرآن کریم به واسطه القاب از سیدالشهدا نام برده است

7:00 - 26 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۸۴۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
القاب و اوصاف امام حسین (ع) شایستگی ایشان را نشان می‌دهد/ قرآن کریم به واسطه القاب از سیدالشهدا نام برده است
یک نویسنده کتاب ضمن اشاره به شناخت جایگاه امام حسین (ع) به واسطه القاب و اوصاف، بهره‌برداری از منابعی مانند قرآن کریم را مهم خواند و تولید اثر برای گروه سنی نوجوان را در راستای تولید فرهنگ دینی را ارزنده دانست.

احمد سعیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره مضمون کتاب «اوصاف امام حسین (ع)»گفت: این اثر بر اساس برخی نامها، لقب‌ها روایت‌های تاریخی نقل شده از سایر ائمه معصومین (ع) که در دعا‌ها بیان کرده اند. حضرت سیدالشهدا (ع) محور بسیاری از گفته‌های اهل‌بیت) ع) عصمت و طهارت است.

وی ادامه داد: آنچه درباره امام حسین (ع) به‌عنوان فضایل و مناقب ذکر شده، درخصوص بقیه معصومان (ع) نیز صادق است؛ همچنانکه آنچه درباره بقیه آن ذوات مقدس ذکر شود، در حضرت سیدالشهدا (ع) نیز جاری است.

سعیدی درباره منابع کتاب «اوصاف امام حسین (ع)» بیان کرد: این القاب که نشان دهند جایگاه و شایستگی نوه پیامبر اسلام (ص) است. منابع از کتاب‌های دعا و روایات و تاریخ مستند مورد پژوهش و استخراج شده است، حتی در موارد از آیات قرآن کریم نیز بهره برده، اما اصلی‌ترین منبع آن بحارالنوار محسوب می‌شود.

این نویسنده کتاب ضمن اشاره به زمان تولید و انتشار کتاب «اوصاف امام حسین (ع)»تصریح کرد: این اثر یک سال زمان برد تا به چاپ رسید. مظلومیت امام حسین (ع) در دوران پس از شهادت امام حسن (ع) و برخورد با جامعه‌ای که دچار بی‌بصیرتی شده بود شرایط را برای شهادت این امام بزرگوار فراهم کرد.

وی افزود: بر اساس روایتی از امام صادق (ع)، هشتادمین سوره مبارکه قرآن که در جزء سی‌ام قرار دارد، سوره امام حسین (ع) نام دارد؛ بنابراین این امام بزرگوار تاکید داشتند تا سوره فجر را در نماز‌های واجب و نیز نماز مستحب خود بخوانید؛ چرا که این سوره، سوره حسین بن علی (ع) است. این امر دلایل خاصی دارد که امام ششم (ع) در تفسیر آن فرمودند: این آیه درباره حسین بن علی (ع) است؛ چرا که آن بزرگوار صاحب‌نفس مطمئنه بود و از خدا راضی بود و خدا نیز از او راضی بود، و یاران آن بزرگوار از خاندان محمد (ص) از خداوند راضی بودند و خداوند نیز از آن‌ها راضی بود.

سعیدی در مورد شیوه نگارش کتاب «اوصاف امام حسین (ع)» بیان کرد: کتاب بر اساس حروف الفبا نوشته شده و فصل‌بندی مشخصی ندارد، اما زبان کتاب ساده و گویا است و توضیحات نهایی در پاورقی آن بیان‌شده تا منابع مشخص باشد و استواری مطالب را نشان دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *