رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"روسیه" هرگز اجازه کنترل بنادرش توسط آمریکا را نخواهد داد

20:45 - 16 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۶۰۲۴
مقامات بلندپایه پارلمانی روسیه نظریه کنترل بنادر روسیه از سوی آمریکا در چارچوب تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی را، تصمیمی پوچ، غیرقابل اجرا، دخالت در امور داخلی کشورها و ناقض حقوق بین‌المللی ارزیابی کردند.
به گزارش سرویس بین الملل به نقل از خبرگزاری نووستی، تصویب لایحه قانونی در کنگره آمریکا در مورد تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی که از جمله اقدامات درنظرگرفته شده در آن، کنترل بر بنادر روسیه در مناطق شرق دور است، تصمیمی پوچ و غیرقابل اجراست و ایالات متحده با چنین برخوردهایی فقط می خواهد توجه جامعه جهانی را به سمت خویش جلب کند.

این دیدگاه "ویکتور اوزورف" رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه است.

روز گذشته مجلس نمایندگان کنگره آمریکا لایحه قانونی را در مورد تشدید تحریمها علیه کره شمالی تصویب کرد. این لایحه کنترل تردد کشتی‌های خارجی که طی 365 روز گذشته در آبهای بین‌المللی نزدیک کره شمالی بسر می برند را در نظر گرفته، ضمن اینکه کنترل برخی بنادر خارجی در کشورهای چین، روسیه، ایران و همچنین بنادر لاذقیه و طرطوس در خاک سوریه نیز در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

اوزورف در این رابطه به این خبرگزاری گفت: «این نظریه کاملا پوچ و بی معنا و بطور کلی اصلا غیرقابل اجراست، برای اینکه روسیه هرگز اجازه چنین کاری را به آمریکا نخواهد داد. چنین قوانینی هیچ هدفی را دنبال نمی کنند، مگر اینکه توجه جامعه بین الملل را به طرف آمریکا جلب کنند. البته من فکر می کنم که چه در کنگره و چه در سنای آمریکا، هنوز افراد عاقلی وجود داشته باشند که این مسئله را با صدای بلند اعلام کنند، چه رسد به اینکه به چنین لایحه هایی رای مثبت ندهند.»

این مقام بلندپایه پارلمانی در مورد تحریمها علیه کره شمالی نیز یادآور شد که روسیه به توافقات صورت گرفته در چارچوب سازمانهای بین المللی، بخصوص قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه کاملا پایبند است و "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در دستور ویژه ای همه ارگان‌های فدرال دولت را موظف کرده تا این تحریمها، حتی در مورد ممنوعیت ترانزیت کالا به این کشور که به نظر ما چندان هم اقدام منطقی نیست را اجرا کنند.

"لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز تصویب این لایحه قانونی در کنگره آمریکا را از لحاظ حقوق بین الملل، بسیار آزاردهنده و غیرقابل قبول ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد:«این تصمیم نمونه بارز دیگری از نقض حقوق بین الملل و دخالت در امور داخلی سایر کشورها، آنهم در سطح قانونگذاران آمریکایی است.» به گفته این مقام پارلمانی، نمایندگان کنگره کشور آمریکا را تنها قطب جهانی می دانند، در حالیکه در قرن بیست و یکم دیگر چنین دیدگاهی کارآیی ندارد.

اسلوتسکی تاکید کرد: «من اطمینان دارم که روسیه اجازه چنین دخالتهایی در امور داخلی خود، چه در منطقه شرق دور و چه در سایر مناطق را نخواهد داد. روسیه همه قطعنامه های سازمان ملل در مورد کره شمالی را رعایت کرده و خود در شرایطی قرار دارد که بر اجرای دقیق این تعهدات کنترل کافی داشته باشد و نیازی به کنترل هیچ کشوری ندارد.»  



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *