اسلامی: همکاری با آژانس در چارچوب ان‌‎پی‌تی انجام می‌شود

15:37 - 17 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۷۵۷
اسلامی: همکاری با آژانس در چارچوب ان‌‎پی‌تی انجام می‌شود
رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای گفت که همکاری با آژانس در چارچوب ان‌‎پی‌تی در سرلوحه سیاست هسته‌ای ایران قرار دارد.

خبرگزاری میزان - محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت طی سخنانی در آیین افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، گفت: برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای همزمان با پنجاهمین سال تاسیس سازمان انرژی اتمی یک توفیق است.

اسلامی با تاکید بر اینکه ایران مصمم به گسترش فناوری هسته‌ای خود است تا به انرژی پاک و پایدار برسد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران رسیدن به تولید ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی را تا سال ۱۴۲۰ در برنامه خود قرار داده و به همین دلیل نیروگاه‌هایی را در سواحل جنوبی و شمالی راه‌اندازی کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی، بیان کرد: نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران که سال گذشته دهمین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشت، بیش از ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد.

اسلامی با بیان اینکه با گسترش فناوری هسته‌ای، توسعه منابع انسانی هم رخ می‌دهد و ما در ۲ ماه آینده نخستین مرکز بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای را در اصفهان تاسیس خواهیم کرد، اضافه کرد: این مقدار برق تولیدشده موجب استفاده نکردن ۱۰۳ میلیون بشکه نفت شد.

معاون رئیس‎جمهور در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه همکاری با آژانس در چارچوب ان‌‎پی‌تی در سرلوحه سیاست هسته‌ای ایران قرار دارد، عنوان کرد: ۲۲ درصد بازرس‌های کل جهان در سال ۲۰۲۳ در ایران انجام شد؛ این در حالی است که تاسیسات هسته‌ای ما حدود سه درصد مجموع تاسیسات هسته‌ای در جهان است.

به گفته اسلامی، امیدواریم آژانس بتواند به‌صورت مستقل و به‌دور از فشارهای سیاسی عمل کند تا همه کشورها بتوانند به‌صورت عادلانه از همه امکانات علوم و فنون هسته‌ای استفاده کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: امیدواریم کنفرانس حاضر را به‌صورت دو سالانه برگزار کنیم.

اسلامی ابراز امیدواری کرد که این نشست و پنل‌های تخصصی آن با ارائه مقاله‌ها، به گفتمان‌های چندجانبه و دوجانبه و تعاملات پیش رو کمک کند.

معاون رئیس جمهور گفت: ما بیش از پیش در راستای نشر و گسترش فناوری هسته‌ای برای رسیدن به انرژی پاک و پایدار تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *