مارپیچ روابط اروپا و چین؛ ریسک‌زدایی یا تنش بیشتر

7:45 - 29 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۲۵۳
مارپیچ روابط اروپا و چین؛ ریسک‌زدایی یا تنش بیشتر
سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به اروپا شکاف‌های میان کشورهای اروپایی را درباره نحوه تعامل با پکن آشکار کرد.

خبرگزاری میزان - شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به‌تازگی در بیانیه‌ای رسمی درباره سفر به مجارستان، بخشی از تور اروپایی که شامل فرانسه و صربستان نیز می‌شد، مواردی را از اهداف سفر بیان کرد.

در حالی که سایر کشور‌های اتحادیه اروپا، «روز اروپا» را جشن می‌گرفتند، نخست وزیر مجارستان، رئیس‌جمهور چین را به‌عنوان «یکی از ستون‌های نظم نوین جهانی» تحسین کرد.

در سفر شی به مجارستان، یک پروژه راه‌آهن دو میلیارد یورویی اعلام شد که به تعدادی فزاینده‌ از پروژه‌های صنعتی بزرگ با بودجه چین اضافه کرد.

در ماه دسامبر (آذر ۱۴۰۲)، یک شرکت بزرگ خودروسازی چین، اعلام کرد که کارخانه‌ای برای تولید خودرو‌های برقی می‌سازد، در حالی که  یک شرکت چینی دیگر، پروژه‌ای به ارزش ۷.۳ میلیارد یورو آغاز کرده است.

چین بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در مجارستان است که حدود ۱۶ میلیارد یورو (۱۷ میلیارد دلار) در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده است.

در حالی که دولت مجارستان از پکن حمایت می‌کند، برخی اروپایی‌ها، چین را چالش استراتژیک بزرگ می‌دانند؛ آنها چه در جنگ اوکراین، رقابت تسلیحات هسته‌ای، تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تغییرهای آب‌وهوایی یا نگرانی‌ها در مورد شیوه‌های تجاری، سیاست‌گذاران و متفکران استراتژیک در بروکسل و کشور‌های کلیدی عضو، مراقب نقش پکن در امور جهانی هستند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با اکونومیست، گفت: ما باید از نظر تجارت با چین محترمانه رفتار کنیم، اما به گونه‌ای که از منافع ما دفاع کند، متقابل باشد و امنیت ملی را ارتقا دهد.

اروپا می‌خواهد با چین شریک باشد، اما از خطرهای ناشی از وابستگی بیش از حد اقتصادی، به‌ویژه در بخش‌های نوظهور مانند فناوری سبز که چینی‌ها برتری دارند، آگاه است؛ در اکتبر گذشته، کمیسیون اروپا تحقیقاتی را درباره خودرو‌های برقی ساخت چین که در بازار اتحادیه اروپا به فروش می‌رسند، آغاز کرد.

تغییر حالت تدافعی بیشتر نشان‌دهنده تغییر خلق‌وخوی در برخی از بخش‌های اتحادیه اروپاست؛ حتی کسانی که نسبت به دیدگاه‌های مکرون به نفع «استقلال استراتژیک» بدبین هستند، می‌پذیرند که اتحادیه باید در برابر تهدید‌ها و خطرات خارجی محافظت شود.

در حال حاضر، اتحادیه اروپا پکن را به عنوان شریک برای همکاری، یک رقیب اقتصادی و یک رقیب سیستمی توصیف می‌کند.

سال گذشته، اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، خواستار «ریسک‌زدایی» از چین شد؛ با انعکاس حال‌وهوای جدید، اولین مرحله از سفر اروپایی شی جین پینگ شامل گفت‌وگو با مکرون و فون‌درلاین درباره ادامه اختلافات تجاری و سیاست چین در مورد اوکراین بود.

«ریسک‌زدایی» در سراسر اتحادیه اروپا پذیرفته نشده است؛ مجارستان شاید واضح‌ترین نمونه باشد، اما تنها نمونه نیست.

بدیهی است که آلمان نیز به‌طور کامل برای رویکرد جدید و سخت‌گیرانه‌تر در قبال چین اعلام آمادگی نکرده است؛ صدراعظم این کشور اظهاراتی را در مورد شیوه‌های تجاری چین بیان کرده است.

علاوه براین درباره تنش میان آمریکا و چین، بیشتر کشور‌های اتحادیه اروپا مانند فرانسه و آلمان قطعا ترجیح می‌دهند در این مبارزه بی‌طرف بمانند؛ مکرون در سفر سال گذشته خود به چین درباره خطر «گرفتار شدن در بحران‌هایی که برای ما نیستند»، هشدار داد.

سفر اروپایی رئیس‌جمهور چین، بر تنش‌ها و همچنین تمایل قدرت‌های پیشرو اتحادیه اروپا برای حفظ روابط سازنده با پکن تاکید می‌کند، با این حال، به نظر می‌رسد که در حال حاضر، چین امتیاز‌های بیشتری نسبت به اروپا دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *