کیوان ساکت کتاب های بسیاری برای هنرجویان موسیقی به یادگار گذاشته است/ آهنگسازی که در خانواده ای هنرمند متولد شد +عکس

20:08 - 13 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۰۷۲۲
در گزارش زیر به زندگی شخصی و حرفه ای کیوان ساکت آهنگساز نگاهی داشته ایم.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، کیوان ساکت آهنگساز برجسته کشورمان با خلق آثار بی نظیر و همچنین اجراهای صحنه ای پر شور، برگ درخشانی در کارنامه هنری خود به یادگار گذاشته است.

کیوان ساکت در سال 1340 در مشهد متولد شد.

کیوان ساکت

وی از کودکی با تشویق مادر و پدر خویش به موسیقی و نقاشی پرداخت، در نقاشی شاگرد اساتیدی همچون اُستاد صادق‌پور، در طرّاحی، استاد پیراسته، در رنگ و روغن و آبرنگ نیز شاگرد  استاد دوّلّو بود.

 اوّلین درس‌های موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوی صدا و سیمای وقت به مدیریت مرتضی دلشب در مشهد تأسیس شده بود، فرا گرفت.

پس از مدت کوتاهی منوچهر زمانیان به دلیل ادامه تحصیل از مشهد مراجعت کرد. پس از مدتی همشهری و دوست دایی وی، حمید متبسم که در آن زمان در دانش‌سرای هُنر تهران موسیقی تحصیل می‌کرد به مشهد  آمده و هم‌زمان در کارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود دو تابستان پیاپی تا پیش از انقلاب مدرس آنجا باقی ماند. با پیروزی انقلاب متبسم به مشهد نقل مکان کرد و دوستی وی با ساکت عمیق و صمیمی شد .

کیوان ساکت در سال ۱۳۷۵ گروه وزیری را تأسیس کرد و از آن زمان تا کنون آثار زیادی را با این گروه اجرا کرده است. او در سال ۱۳۶۹ به دعوت پرویز مشکاتیان به عنوان نوازنده و تک‌نواز به گروه عارف دعوت شد و حاصل این همکاری آثاری است نظیر «افشاری مرکب»، «افق مهر»، «وطن من» با صدای ایرج بسطامی، و «مقام صبر» از ساخته‌های استاد مشکاتیان با تکنوازی تار و سه‌تار کیوان ساکت و آواز علیرضا افتخاری.

از دیگر فعّالیت‌های کیوان ساکت می‌توان به کُنسرت‌های متعدد در داخل و خارج از ایران اشاره کرد. وی اکنون[چه زمانی؟] ارکستر بزرگ کیوان ساکت را تأسیس کرده با بیش از ۶۰ نوازنده و خواننده که در سال‌های اخیر کنسرت‌های متعددی را در تهران با موفقیت اجراء کرده است. به زودی[چه زمانی؟] آلبوم تصویری اجرای وی با سالار عقیلی به بازار هنر روانه خواهد شد.
 
ساکت دربارهٔ ردیف اعتقاد خاصی دارد و ضمن احترام و لزوم یادگیری ردیف قدما برای  هنرمندان حرفه‌ای لزوم یک ردیف کاربردی مختصر را برای فراگیری عموم احساس کرده و خود مدتی است دست به کار نوشتن آن شده که به زودی عرضه خواهد شد. 

کیوان ساکت

این ردیف مشکلات هنرجویان را در درک و دریافت مبانی ردیف تا حد زیادی رفع خواهد کرد. 

کتاب‌های ردیف نوشته شده توسط ساکت امروزه در اغلب شهرهای ایران توسط مدرسین تار و سه‌تار تدریس می‌شود. ساکت اخیراً در کانادا و شهرهای تورنتو، اتاوا و  مونترال کُنسرت‌های موفّقی را داشته است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *