59 مورد نقض قلمرو "افغانستان" توسط پاکستان به ثبت رسیده است

9:20 - 22 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۸۸۹۱
صیقل از تخلفات مرزی پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد و گفت: از ماه ژانویه تاکنون افغانستان حداقل ۵۹ مورد نقض قلمروی این کشور توسط نیروهای نظامی پاکستان را ثبت کرده ‌است.
59 مورد نقض قلمرو به گزارش سرویس بین الملل محمود صیقل سفیر و نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل، در جلسه «شورای امنیت سازمان ملل» با ارائه سخنرانی به تشریح نقض حریم هوایی و تخلفات پاکستان در افغانستان پرداخت.
 
وی از تخلفات مرزی پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد و گفت: از ماه ژانویه سال جاری تاکنون افغانستان حداقل 59 مورد نقض قلمرو افغانستان را توسط نیروهای نظامی پاکستان ثبت کرده ‌است.
 
سفیر و نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل در این پیام  خطاب به رییس سازمان ملل با اشاره به آماری از حملات تروریستی در افغانستان گفت: طالبان مسئولیت اکثریت این حملات را به عهده گرفته‌اند اما صرف نظر از اینکه نام چه کسانی به این حملات برچسب زده می‌شود، تحقیقات ما نشان می‌دهد که حملات یاد شده از آن طرف خط دیورند برنامه‌ریزی شده است.
 
وی با قدردانی از سازمان ملل در محکومیت این حملات تروریستی، افزود: بر خلاف آنچه بعضی‌ها با تلاش فریبکارانه می‌خواهند به تصویر بکشند، جنگ افغانستان منشأ داخلی ندارد در مقابل، این جنگ محصول پیوند مواد مخدر غیر‌قانونی، افراطی‌گری و حمایت دولتی از تروریسم با ابعاد منطقه‌ای و پیامدهای جهانی است.
 
صیقل گفت:از ماه فوریه حملات اسفبار تروریستی در پاکستان باعث کشته شدن ده‌ها تن و مجروح شدن تعداد بیشتری از مردان، زنان و کودکان بیگناه شد و مردم افغانستان خود را شریک درد و اندوه برادران و خواهران پاکستانی خویش می‌دانند.
 
وی با اشاره به حملات راکتی پاکستان به افغانستان بعد از حمله تروریستی ولایت سند پاکستان افزود: پاسخ ما به تمام این تحریکات، عاقلانه و روشمند بوده است ما تا به حال 25 یادداشت اعتراضی به دولت پاکستان ارائه داده و در هفته‌های گذشته 3 بار سفیر آن کشور در کابل را احضار نموده‌ایم.
 
سفیر و نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل ادامه داد: ما فهرستی از 86 تروریست شناخته شده و 32 مرکز آموزشی طالبان، از جمله مراکز شبکه حقانی را به دولت آن کشور سپرده و خواستار بستن فوری این مراکز شده‌ایم.
 
صیقل خاطرنشان کرد: هم اکنون، نیرو‌های ملی دفاعی و امنیتی افغانستان با مقاومت و عزم استوار، در برابر شبکه‌ای از گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و جهانی که برای اهداف گوناگون به افغانستان آمده اند، مبارزه می‌کنند.
 
وی افزود: در 2016 نیرو‌های ما مانع تسخیر مراکز بزرگ کشور توسط طالبان و وابستگان تروریستشان شدند؛ در ماه ژانویه امسال، یک استراتژی امنیت ملی را به تصویب رساندیم که بر ارتقای توانایی‌های جنگی، پیشرفت رهبری و وحدت و هماهنگی فرماندهی متمرکز است.
 
سفیر و نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل افزود: بر‌مبنای استراتژی امنیتی ما، جنگ در برابر تروریسم با عزمی محکم‌تر ادامه خواهد یافت با این وصف، ادامه کمک از جانب همکاران بین‌المللی برای بقای نیرو های امنیتی ما در دراز مدت، امری حتمی است.
 
صیقل تأکید کرد: همکاری‌های استراتژیک افغانستان، به هیچ وجه، هیچ کشوری را در منطقه ما و فراتر از آن متضرر نخواهند ساخت بر عکس، سرمایه‌گذاری در افغانستان در حقیقت سرمایه‌گذاری برای امنیت منطقه و جهان است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *