رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برگزاری انتخابات شفاف تا 9 ماه آینده در "افغانستان" امکان پذیر نیست

21:24 - 12 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۳۹۹۴
کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان اعلام کرد: تا 9 ماه آینده انتخاباتی نمی‌توان در این کشور برگزار کرد و چنانچه پیش از این مدت انتخاباتی برگزار شود، شفاف نخواهد بود.
برگزاری انتخابات شفاف تا 9 ماه آینده در به گزارش سرویس بین الملل عبدالعزیز آریایی رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان امروز در کنفرانس مطبوعاتی گفت: دست کم 9 ماه زمان نیاز خواهد بود تا کمیسیون‌های انتخاباتی آمادگی‌های لازم را برای برگزاری انتخابات شفاف کسب کنند.
 
بر اساس تفاهمنامه تشکیل دولت وحدت ملی که با میانجیگری جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا به امضای محمد اشرف غنی، و عبدالله عبدالله دو نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری سال 93 افغانستان رسید، ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی از طریق برگزاری انتخابات تعدیل قانون اساسی در مدت 2 سال مورد تاکید قرار گرفته است.
 
این مهلت 2 ساله تعیین شده در تفاهمنامه سیاسی به پایان رسیده است.
 
رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان افزود: طرح های خود را به نماینده اتحادیه اروپا و سفیران کشورهای کمک کننده به انتخابات افغانستان سپرده تا در صورت امکان کمک‌های خود را برای پیشبرد امور کاری این کمیسون اعلام کنند.
 
آریایی افزود: این کمیسون بودجه لازم در اختیار ندارد و بودجه ای که از طرف دولت به این کمیسیون اختصاص یافته تنها برای پرداخت حقوق کارکنان آن کفایت می کند.
 
وی، فعالیت مقطعی کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی را مشکل ساز دانست و گفت: 60 درصد از پست های این کمیسیون خالی است و برای پیشبرد امور به افراد فنی نیاز است که بکارگیری و استخدام آنان به وقت نیاز دارد.
 
آریایی به مردم افغانستان اطمینان داد که هرگز اجازه نخواهد داد مداخله افراد و مقامات بلند پایه استقلال کمیسیون را زیر سوال ببرد و هرگاه اشخاصی برای نفوذ در کمیسیون تلاش کند نام و مقام وی افشأ خواهد شد.
 
رئیس این کمیسیون همچنین شش تفاهمنامه را با نهادهای جامعه مدنی مرتبط به کارهای انتخاباتی امضاء کرد تا برای مشورت و شفافیت با کمیسیون رسیدگی به شکایت همکاری کند.
 
آریایی تاکید کرد: اطلاع رسانی به مردم در امور انتخابات و تامین شفافیت شرط اصلی موفقیت کمیسیون‌های انتخابات خواهد بود که آنها این کار را عملی خواهند کرد.
 
کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان در سال 2013 ایجاد شده و پنج عضو دارد که به شکایت های مردم افغانستان در رابطه به انتخابات و تقلبت‌های انتخابات عمل می‌کند.
 
ایرنا نوشت: اعضای جدید کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی 2 ماه پیش براساس توافقنامه دولت وحدت ملی معرفی شدند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *