مسجد جامع "پل خشتی" نگینی بر انگشتری کابل

20:30 - 13 فروردين 1395
کد خبر: ۱۳۴۹۹۵
مسجد "پل خشتی" که منار و گنبد آن از گوشه و کنار شهر کابل قابل دید بوده و آواز موذن ندای اذان محمدی را 5 بار به گوش ساکنین شهر می‌رساند، تاریخی بس طولانی دارد.
به گزارش سرویس بین الملل  مسجد جامع پُل خشتی یا مسجد جامع لب دریا، بعد از مسجد "شاه دو شمشیره" دومین مسجد بزرگ کابل است.
 
مسجد پل خشتی کابل درسال 1303 هجری قمری ساخته شده که پیش‌تر بنام "مسجد نورالاسلام" مشهور بود.
مسجد جامع
 
مسجد مذکور از سنگ، خشت پخته، گچ، آهن گل و چوب ساخته شده و دارای کمان‌، رواق و گنبدهای بسیار زیبایی بوده که در کنار خود عمارت گنبدی بلندی قرار داشت که بر اثر جنگ‌های اخیر افغانستان ویران شده‌ است.
 
هر روز از مناره بلند یگانه مسجد بزرگ و زیبایی که در مرکز شهر قد افراشته، 5 بار نوای اذان با صدای قاری "برکت الله سلیم" به گوش می‌رسد که مردم کابل را به ادای فریضه نماز فرا می‌خواند .

مسجد جامع
 
این مسجد مانند تمام مساجد کشورهای اسلامی در مرکز شهر قرار دارد. اطراف آن با مغازه‌ها و گذرهای قدیمی شهر چون "چهار چته"٬ "گذر قصاب کوچه"، "گذر کتابفروشی" و «مراد خانی» و باغ «علیمردان» و «بارانه» و «شهر کهنه» و از طرف دیگر بازار پرزرق برق «سرای شازده» و طلافروشی و میدان کابل و جاده «نادر پشتون» با مغازه لوکس لوازم الکترونیکی احاطه کرده‌ است.

مسجد جامع
 
مسجد پل خشتی موسوم به "پل خشتی" در نزدیکی دریای کابل از زمان‌های قدیم وجود داشت، اما به شکل مسجد جامع در سال 1069 هجری قمری بنای جدید آن ساخته شد.
 
تعمیر اساسی این مسجد در زمان سلطنت «تیمورشاه درانی» در سال 1187 هجری قمری آغاز شد، اما به علت سفرهای طولانی وی به  نیشابور، سند و بلوچستان و بعضی عوامل دیگر همچون اختلافات داخلی وزرا به اتمام نرسید.
 

مسجد جامع
بعد ازمرگ «تیمورشاه» پسرش «شاه زمان» که یکی از مقتدرترین و از ثروتمندترین پادشاهان افغانستان بود نه تنها مسجد پل خشتی، بلکه مسجد جامع چوب فروشی یا نورالاسلام را در سال 1213 هجری قمری تکمیل کرد.
 
"شاه محمود محمود" استاد علوم انسانی دانشگاه کابل می‌گوید چون در زمان «تیمور شاه درانی» مطابق امور مهندسی و معماری آن روزگار قندهار، مسجد جامع از خشت پخته و گچ برای ساخت آن استفاده شده است، بنابراین نزد مردم به مسجد پل خشتی مرسوم است.
 
مسجد جامع پل خشتی در زمان «امیر عبدالرحمن خان» توسعه یافت و منزل شخصی سردار "عطالله" نیز ضمیمه این مسجد شد.
 
در سال 1342 از طرف دولت مطابق مهندسی جدید توسط دادستانی کابل به طور اساسی گنبد و مناره‌های آن ساخته و صحن مسجد سنگ فرش شد.
 
"فوفلزایی مینگارد"آیات قران کریم را به خط کوفی و ثلث به طول 88 متر به روی اطراف دیوار بیرونی آن خطاطی کرده است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *