صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

"حواشی" دلیل اصلی افت شاخص‌های علمی در کشور است/ آژانس‌های انتقال دانشجو به دنبال سوء استفاده اخلاقی و مالی / لزوم بازنگری جدی در آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی

۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۸:۱۸
کد خبر: ۹۹۶۸۴
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- عضو کمیسیون آموزش و تحقیات مجلس با انتقاد از افت شاخصه‌های علمی در کشور گفت: در طول چند سال اخیر دانشگاه‌ها دچار حاشیه شدند و از رسالت اصلی خود که آموزش، پژوهش و تربیت است فاصله گرفته‌اند.

 قاسم جعفری در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان با اشاره به  کاهش آهنگ رشد علمی کشور اظهار کرد: بر اساس هدفگذاری و سیاست‌گذاری‌های موجود باید در یک افق مشخص، جایگاه خاصی را از لحاظ علمی در چارچوب شاخص‌های تعیین شده کسب کنیم، که متاسفانه در چند ساله اخیر شاهد کند شدن این آهنگ رشد بوده‌ایم.

وی با اشاره به اهداف تعیین شده انقلاب اسلامی و نظرات رهبر معظم انقلاب در زمنیه پیشرفت علمی کشور افزود: در تفکر انقلابی ایران و همچنین بیانات مقام معظم رهبری، به این نکته تاکید شده است که روند پیشرفت علمی در ایران مانند سایر کشورهای غربی روندی تدریجی وتقلیدی نیست .بلکه در سیر پیشرفت علمی ایران لازم است تا یک راه میان‌بر برای پیشرفت‌های علمی در نظر گرفته شود.

افت پیشرفتِ شاخص‌های‌ علمی جدی‌ است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سیر پیشرفت علمی کشور درسال‌های گذشته را 10 برابر میزان متوسط جهانی عنوان و با انتقاد از کند شدن این روند تصریح کرد: متاسفانه در دو سه سال اخیر نتوانستیم این روند را حفظ کنیم و این موضوع یک هشدار جدی برای جامعه علمی و دانشگاهی محسوب می‌شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اصلی‌ترین دلیل افت پیشرفت علمی در کشور را حاشیه‌سازی برای جامعه علمی و آکادمیک ارزیابی وخاطرنشان کرد: پرداخت به حواشی به جای در نظر گرفتن رسالت‌های اصلی علمی در کشور از جمله مهم‌ترین دلایل افت شاخص‌های علمی است. به شکلی که این حواشی با دور ساختن دانشجویان از پویش‌های علمی، دغدغه‌های علمی دانشجویان را فرسایش داده و اهداف تعیین شده علمی را مخدوش می‌سازد.

جعفری رسالت اصلی دانشگاه را آموزش، پژوهش، تربیت و فرهنگ سازی برشمرد و اظهار کرد: به بیان درست‌تر مسئول دانشگاه باید یک فردِ متخصص، عالم، متدین و آگاه به اخلاق الهی باشد، که در صورت حاشیه‌سازی در محافل آموزشی مطمئنا خروجی دانشگاه آن طوری که نیاز جامعه اسلامی است نخواهد بود.

حواشی؛ دلیل اصلی افت ‌شاخه‌های‌ علمی

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درمورد حاشیه‌سازی در فضای دانشگاهی کشور افزود: همانطور که مقام معظم رهبری به صورت مصداقی به موضوع حاشیه سازی پرداختند و موضوع کنسرت و اردوهای مختلط را عنوان کردند؛ این موضوع نشان می‌دهد برجستگی حواشی در محیط دانشگاهی بسیار مشهود است و لازم است مسئولان وزارت علوم حواشی دانشگاهی را به صورت جدی‌تری دنبال کنند.

جعفری خاطرنشان کرد: زمانی که ذهن دانشجویان مشغول مسائل حاشیه‌ای و غیر علمی، مانند برگزاری کنسرت و یا میتینگ سیاسی است، آنان فرصت پرداخت به وظیفه علمی خود را ندارند و همین موضوع سببب می‌شود که دانشجویان چندین سال زندگی خود را به صورت بی‌هدف در دانشگاه طی کنند.

وی نبود حلقه اتصال و انسجام بین پژوهش‌های دانشگاهی را از دیگر عوامل کندشدن رشد علمی کشور عنوان کرد و افزود: این امر سبب رفتن به سمت انجام پژوهش‌های تکراری و بی محتوا می‌شود، به طوری که تولید محتوای هدفمند و همگام با نیاز جامعه کمتر به چشم می‌خورد.

افتِ "ظاهرگرایی علمی" دانشجویان و اساتید

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از روند ارتقای کیفی اساتید در دانشگاه‌های کشور سطح نازل برخی اساتید را از دیگر دلایل افت شاخص‌های علمی در جامعه دانشگاهی عنوان و مطرح کرد: لازم است آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی در کشور بازنگری جدی شود زیرا متاسفانه برخی اساتید به جای پرداختن به مسائل علمی به دنبال ارتقای سطح عنوان مرتبه آکادمیک خود تحت هر شرایطی هستند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ظاهرگرایی علمی و دوری از مسائل کیفی در جامعه دانشگاهی را آفتی جدی برای آینده علم و دانش در کشور عنوان و تصریح کرد: مادامی که اساتید و دانشجویان صرفا به دنیال افزایش تعداد مقالات علمی خود فارغ از تولید محتوای ارزشمند و هدفمند هستند در عمل علم و دانش حرکتی موثر نخواهد داشت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از طولانی شدن ارائه لایحه مبارزه با تقلب‌های علمی از سوی دولت خاطرنشان کرد: لازم است دولت هر چه سریعتر این لایحه را به مجلس ارسال کند زیرا با روند فعلی شاهد افت شدید کیفیت مدارک دانشگاهی به واسطه انواع تقلبات علمی و دانشگاهی هستیم و اعزم دانشجویان به مراکز آموزشی بی کیفیت توسط انواع آژانس‌های علمی به این موضع دامن زده است.

سطح نازل دانش‌آموختگان مراکز آموزشی خارج از کشور

وی با اشاره به سوء استفاده‌های مالی و اخلاقی آژانس‌ها علمی از دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور، بیان کرد: برخی دانشجویان با تحصیل در دانشگاه‌های بی‌کیفیت خارجی پس از بازگشت به جامعه دانشگاهی و تصدی عنوانی در این مراکز به هیچ عنوان انتظارات محافل آکادمیک را به لحاظ علمی بر آورده نمی‌کنند.

جعفری در ادامه با تأکید بر اینکه نحوه تعیین مدیران دانشگاهی ارتباط تنگاتنگی با گرایش‌های سیاسی آنان پیدا کرده است، عنوان کرد: همین مسئله سبب افت سطح علمی انتخاب اساتید دانشگاه و به دنبال آن کمرنگ شدن سطح علمی و پژوهشی دانشجویان می‌شود و در نتیجه آن پژوهش با یک رشد منفی مواجه شده است.

وی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه بسترسازی صحیح علمی در دانشگاه‌های کشور گفت: مسئولان باید تذکرات دلسوزانه‌ رهبر انقلاب را به دور از شائبه‌های سیاسی جدی بگیرند، مدیریت دانشگاه‌ها نباید تابع رفت و آمد دولت‌ها باشد و تغییرات ناهماهنگی رخ دهد چرا که در این شرایط دانشجویان و علم ایران ضربه می‌خورند.

دانشگاه؛ دروازه نفوذ فرهنگی و سیاسی

جعفری در خاتمه با بیان اینکه نفوذ در دانشگاه‌ها یکی از اهداف مهم دشمن در مسئله رخنه فرهنگی و سیاسی است، خاطرنشان کرد: دشمن معتقد است نفوذ در مراکز آموزشی و دانشگاهی بستر ساز نفوذ در جامعه است و دانشگاه را دروازه نفوذ فرهنگی و سیاسی در جامعه می‌داند، لذا جلوگیری از این نفوذ و نصب العین قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری لازم و ضروری است.



نظرات بینندگان
sohrab
|
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
يك دانشگاه افتخار ميكنه كه استادش رو خودش تامين ميكنه يعني ما داريم مستقل ميشيم و ارتباطمون با خارج كم ميشه اين جزو استقلال ما و افتخار ماست اما انزوا و دوري از حقايق ان روي ديگه سكه است
ناشناس
|
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
جذب اساتید بی کیفیت در شاخه علوم انسانی رو فراموش کردید!
ناشناس
|
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
رشد بی رویه دانشگاه مهمترین عامل در بیسوادی و افت علم دانشه! دانشگاه هیچ ارتباط سازماندهی شده ای با بازار کار و صنعت نداره
ناشناس
|
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
بیشترین دلیل عدم انگیزه کافی دانشجویان به دلیل بیکاری بعد از فارغ التحصیلی است و البته موضع مهم دیگه مسئله مدرک گرایی و رشد بی رویه دانشگاه ها بدون هیچ گونه برنامه ریزی بوده...
ناشناس
|
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
بیشتر دلیلش این است حمایت جدی نمی شود
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *