ضرورت پرورش استعدادها برای افزایش فعالیتهای کیفی
خبرگزاری میزان- معاون توسعه مدیریت و منایع وزارت بهداشت گفت: یکی از فعالیتهای بنیادی که تا کنون توجه چندانی به آن نشده است بحث پرورش استعدادها در کارشناسان،مدیران در سطوح مختلف مدیریتی برای افزایش فعالیتهای کیفی است.
به گزارش گروه اجتماعی میزان، سید علی صدرالسادات در اولین جشنواره کیفیت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به ارائه گزارشی تحت عنوان" تحلیلی بر کاربرد کیفیت در حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز جزو سه دانشگاه برتر از دیدگاه معاونت توسعه وزارت بهداشت است و این قابلیت را دارد که بتواند به قطب آموزشی در تدوین دوره های آموزشی مدیریت کیفیت جامع تبدیل شود.
وی افزود:ما باید بتوانیم هر روز بر کیفیت و کارایی فعالیت های خود بیفزاییم تا با انجام ماموریتهای خود، بیشترین بهرهمندی را به افرادی که در قبال آنها مسئول هستیم برسانیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره در دانشگاه علوم پزشکی تبریز از این جشنواره به عنوان اقدامی ابتکاری نام برد و عنوان کرد: از همه کسانی که در هر حوزه ای، در هر شبکه ای و در هر جایگاهی به بحث ارتقای کیفیت می پردازند باید قدردانی کرده و اقدامات و فعالیت های آن ها را نقد کرده و از عملکرد مثبتشان به عنوان الگویی برای فعالیت های آتی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه در برگزاری جشنواره های این چنینی نباید به صرف بحث کردن اکتفا کرد، ادامه داد: ارائه راهکارها و پیشنهادات عملی در همایش از مهم ترین ضروریات است که باید بیش از پیش به این امر در برگزاری همایش ها توجه کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز کرد: مقوله کیفیت، موضوع جدیدی نیست ولی باید هر روز از زاویه جدیدی با در نظر گرفتن نیازها و اقتضائات جامعه به آن پرداخت.
صدرالسادات در بخشی از سخنان خود در تبیین تعریفی مشهور از کیفیت گفت: انطباق با نیازمندی های مشتریان(خدمت گیرندگان) یکی از مهمترین و بهترین تعاریف برای کیفیت است.
به گفته وی، برای افزایش کیفیت گرایی در حوزه معاونت توسعه باید به سوالاتی همچون مشتری چه نیازی دارد؟ شاخص های کیفیت گرایی چیست؟ و .. پاسخ داد.
صدرالسادات تصریح کرد:ما باید بتوانیم در حوزه های مختلف مالی، بودجه و برنامه ریزی و .. مخاطبان خود را شناسایی کرده و پاسخگویی خوبی برای آن ها داشته باشیم که برای تحقق این مهم باید مشتریان و خدمت بگیران خود را دسته بندی کنیم.
صدر السادات نیازهای مشتریان را به نیازهای پایه، نیازهای عملکردی و نیازهای مشعوف ساز تقسیم کرد و افزود: ما باید نگاه کیفی به بحث فرآیندها داشته باشیم.نگاه کاربردی به کیفیت این نیست که به صورت کمی به مباحث بپردازیم بلکه باید از ابزارهای مناسبی برای اجرا و اندازه گیری استفاده کرده و شاخصه های کیفیت گرایی را افزایش دهیم.
وی گفت: باید یکسری شاخص های عملکرد ارزیابی و برداشتی برای خود داشته باشیم و با مقایسه وضعیت گذشته و حال، فعالیتهای خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت سیاست گذاری، تکنولوژی آموزشی، مقررات، منابع مالی، ساختار سازمانی، قوانین و مقررات، منابع فیزیکی، منابع انسانی را از مهمترین مولفه های حوزه ستادی دانست و گفت:اگر سیستمی داشته باشیم که عدالت به درستی در آن اجرا نشود باید بدانیم که این امر از یک دستور العمل کیفی برخوردار نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه در سال های گذشته، کیفیت، امری انتزاعی بوده است گفت: در سال های اخیر، این امر به صورت فراگیر مطرح شده است. مدیریت کیفیت فراگیر یک استراتژی سازمانی است که از طریق به کارگیری روش های کیفی، خدمات و تولیداتی را به مشتریان ارائه می دهد و نیازهای متفاوت مشتریان و جامعه هدف خود را بهبود می بخشد.
صدرالسادات با تاکید بر لزوم مشارکت سازمانی در راستای کیفی سازی خدمات، این امر را زمینه ساز افزایش فعالیت های کیفی دانست و گفت: یکی از فعالیت های بنیادی که تا کنون توجه چندانی به آن نشده است بحث پرورش استعدادها، کارشناسان و مدیران در سطوح مختلف مدیریتی برای افزایش فعالیت های کیفی است.
تشکیل یک کارگروه مطالعاتی برای تبیین تعریف کیفیت و شاخص های آن در حوزه های گوناگون، هماهنگی با ستاد برنامه ریزی عملیاتی و مدیریت عملکرد وزارتخانه در طراحی و برگزاری جشنواره تقدیر از دانشگاه های برنامه مدارتر و با کیفیت تر و .. از مهم ترین انتظارات صدرالسادات از دانشگاه های علوم پزشکی بود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *