صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هدیه رهبر انقلاب به شاهزاده روم+تصاویر

۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴:۳۳
کد خبر: ۹۶۷۶۸
خبرگزاری میزان - کارگردان «شاهزاده روم»: می‌خواستیم فقط این جرقه را بزنیم و بگوییم که مادر حضرت ولی عصر(عج)در ابتدا مسیحی بودند، در واقع نمی خواستیم بیانیه صادر کنیم و بگوییم که نظر ما در مورد مادر ایشان چیست.
به گزارش ، "شاهزاده روم" به کارگردانی هادی محمدیان انیمیشن سینمایی با موضوع مادر امام زمان (عج) است که پیش از این در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و بازخوردهای بسیاری داشت. این انیمیشن در کشورهای عربی از جمله لبنان و عراق اکران شده و مورد استقبال مردم این کشورها نیز قرار گرفته است. این اثر کیفیت منحصر به فردی در بین انیمیشن‌های ایرانی دارد و از ویژگی‌های این کار پرداختن به برهه‌ای از زندگی مادر امام زمان (عج) در روم است.

شاهزاده روم داستان عاشقی و دلدادگی پرنسسی مسیحی و پاکدامن به نام ملیکا را روایت می‌کند که از تبار پدر، از نوادگان یشوعا وصی حضرت عیسی و از تبار مادر نواده قیصر روم است. سرنوشت این بانوی پاکدامن به گونه‌ای رقم می‌خورد که وی نهایتاً به بلاد اسلامی عزیمت می‌کند،این پرنسس مسیحی نهایتاً پس از آنکه به همسری امام یازدهم شیعیان در می‌آید، مادر منجی بشریت می‌شود...

این فیلم ساختار شکن در حوزه انیمیشن بدون اینکه سرگروهی داشته باشد این روزها به فروش خوبی دست یافته و توانسته مخاطبان را راضی از سینما برگرداند به همین مناسبت به گپ و گفت با عومل این فیلم در نشستیم که در ادامه آن را می خوانید:

چه شد که تصمیم گرفتید «شاهزاده روم» را بسازید؟

حامد جعفری: ما «شاهزاده روم» را از سال 92 آغاز کردیم در آن زمان دو موسسه فرهنگی و هنری سلوک افلاکیان، هفت سنگ، هر دو سابقه تولید انیمیشن داشتند، هفت سنگ از سال 87 و سلوک افلاکیان از سال 90 کار تولید انیمیشن را انجام می دهند این دو موسسه کارهای مجزا با همکاری ما تولید کرده بودند تصمیم گرفتیم یک همکاری مشترکی را شکل دهیم که  در حال حاضر تحت عنوان هنر پویا فعالیت می کنند و در تیتراژ ابتدایی فیلم هم با همین عنوان از آن یاد شده بر اساس همین اتفاقات می خواستیم اولین کاری که تولید می کنیم یک کار متفاوت باشد ما قبلا کار سینمایی تولید کرده بودیم اما نه به این حجم و وسعت و کیفیت، فضاهای مختلفی را تجربه و کارهای سفارشی زیادی را تولید کرده بودیم حتی کار قبلی که تولید کرده بودیم با اینکه در جشنواره سال 91 اکران شد سفارشی بود تصمیم ما این بود که یک فیلم سینمایی متفاوت تولید کنیم اما روی گیشه آن هم حساب کنیم مجموعه ما همدیگر را می شناختند و قبلا با هم کار کرده بودیم روی ایده های مختلف شروع به کار کردیم و قبلا یک کار کوچک درباره حضرت ولی عصر داشتیم آن مبنای کار ما شد و تصمیم گرفتیم روی این پروژه جدید هم کار کنیم ما آن را برای لبنان تولید کرده بودیم، آنها پیشنهاد کردند وارد این حوزه شوند وسرمایه گذاری آن را بر عهده بگیرند شروع فیلم ما با تجمیع هفت سنگ و سلوک افلاکیان به همراه مشارکت مجله مهدی از کشور لبنان بود این برای ما اتفاق خوبی بود که می توانستیم بخشی از سرمایه خود را از آن طریق تامین کنیم.



در شرایطی که  تا به امروز انیمیشن در سینمای ایران با استقبال خوبی مواجه نشده است، فکر نمی کنید ریسک کردید؟

حامد جعفری: کار ما انیمیشن است ما بیش از 10 سال سابقه تولید انیمیشن و بیش از 150 برنامه تولید شده داریم من از سال 87 تجربه تولید انیمیشن را دارم با یک شناختی وارد این حوزه شدیم شاید دلیل اینکه این حوزه را انتخاب کردیم این بود که از اثر گذاری این حوزه مطلع بودیم نه اینکه به دنبال منافع اقتصادی باشیم اما به هر حال هر کاری که بخواهد تولید شود منافع اقتصادی آن هم در نظر گرفته می شود بر مبنای یک بیزینس‌پلنی وارد این موضوع شدیم، به نظر می رسد که تا آخر اکران و فروش نسخ خانگی «شاهزاده روم» این موضوع حاصل شود، ما بدون برنامه وارد نشدیم و حداقل ها را در نظر گرفتیم.



هادی محمدیان: ما سال 87  فعالیت خودمان را آغاز کردیم اصلا تحصیلات من هم مرتبط با انیمیشن است در واقع به خاطر انیمیشن بود که وارد سینما شدم ،«شاهزاده روم» ایده خیلی جذابی بود پتانسیل بسیار بالای دراماتیکی برای انیمیشن شدن داشت، شیوه نگارش آن نسبت به فضای موجود سینمای ایران متفاوت بود، در سینما اینطور مرسوم است که کارگردان و نویسنده ایده ای دارند و به دنبال تهیه کننده می گردند و یا بالعکس شکل گیری کانال پویا و راهی که آمدیم یک مقدار شکل و شمایل متفاوتی داشت یک مدت گروهی طرح وایده را بررسی می کردند و هنوز هم هنر پویا طرح های فعالیتهای خود را برای آینده ادامه می دهد و طرح های مختلفی دارد که در چه زمانی، در چه مکانی و با چه محتوایی تولید شود همانطور که فکر می کنیم انیمیشن «شاهزاده روم» یک مقدار ساختار شکنی در سینمای ایران کرد و انیمیشن را با خود به سینما آورد عقبه این فیلم به شدت هنر پویا یک مقدار استانداردها را به سینمای ایران آورد ما به این فکر کردیم که یک کار کاملا تجاری است که می خواهد بفروشد والزاماتی دارد که باید رعایت شود و از حالت انفرادی خارج شود «شاهزاده روم» یک قدم کوچک در سازماندهی کردن تولید در سینما است.

به طبع هنگام ساختن این انیمیشن با مشکلاتی هم مواجه شدید؟



حامد جعفری: بله «شاهزاده روم» با پروژه هایی که قبلا کار کرده بودیم خیلی متفاوت بود به جز کارهای تولیدی کوتاه ما اکثر پروژه هایمان را از جایی به عنوان سفارش قبول می کردیم به طور مثال یک ایده داشتیم و آن را به نهادهایی که در این حوزه فعال هستند می بردیم وآنها را قانع می کردیم که این موضوع به درد ماموریت شما می خورد و آنها بر همین اساس می پذیرفتند که وارد این حوزه شوند و هزینه های ساخت را تامین کنند در «شاهزاده روم» از این موضوع فاصله گرفتیم و به این نتیجه رسیدیم که ما باید هزینه ساخت پروژه را به طور کامل از جانب خودمان تامین کنیم وقتی این اتفاق افتاد سعی کردیم به سراغ نهاد های دولتی و غیر دولتی  که می توانستند حامی این حوزه شوند برویم تقریبا می توانم بگویم هیچ نهاد مرتبط با این موضوع نیست که ما به سراغش نرفته باشیم اما هیچ کدام از آنها را موفق نشدیم که قانع کنیم «شاهزاده روم» هم تمام ویژگی هایی که باید یک کار داشته باشد و نهادهای فرهنگی کشور آن را کمک کنند داشت اما هیچ کدام از نهادها حاضر نشدند که از آن حمایت کنند یک دلیل آن شاید تجربه تلخی بود که شرکتها و سازمانهای دولتی در تولید انیمیشن داشتند یعنی هزینه هنگفتی را خرج کرده بودند و به نتیجه نرسیده بودند ما پروژه ای سینمایی و غیر سینمایی بسیاری در حوزه انیمیشن داریم که بدون آنکه به نتیجه برسند پرونده آنها مختومه شده است  اما ما هنگامیکه دیدیم هیچ نهادی از ما حمایت نمی کند بحث مشارکت نسخه عربی را داشتیم که از آنجا یک بخشی از مخارج را تامین کردیم و یک بخشی از سرمایه گذاری را خود موسسات انجام دادند وقتی دیدیم از نهادها موفق نمی شویم به سراغ افراد عادی جامعه رفتیم به نظر مان می رسید که کارمان این کیفیت را دارد که افراد به آن اعتماد کنند توانستیم حمایت برخی را جلب کنیم بعضی ها به عنوان بلا عوض به پروژه کمک کردند که به نظر من از روی اعتقادشان بود که از این پروژه حمایت کردند برخی را هم توانستیم قانع کنیم که پولتان را در این حوزه سرمایه گذاری کنید که ما اصل پول شما را ضمانت می کنیم اما ممکن است منافع آن محقق نشود محدودیت بودجه برایمان ممنوعیتهایی را ایجاد می کرد ما می دانیم یک بخشی از کارمان ایراد دارد اما چیزی که مهم است این است که یک پروژه سینمایی اینمیشن در کشور با دست خالی بخش خصوصی تولید شد.



تیتراژ ابتدایی کار به صورت شرقی ساخته شده است نظر خودتان چیست؟

هادی محمدیان: تصاویری که برای تیتراژ انتخاب کردیم از شیشه های کلیساهای اروپایی برداشته شده است ایده ای که در تیتراژ داشتیم این بود که دو قصه را تلفیق کنیم تصویر با تکنیکی انجام شده که مخصوص کلیساهای آن دوران است اتفاقا من فکر می کنم وقتی مخاطب تیتراژ را می بیند ذهنش به سمت دنیای مسیحیت و غربی می رود برخی از تصاویر را تلفیق کردیم یکی از تصاویر معراج پیامبر بود که یک تصویر جدیدی در سینما خلق شد حضرت مسیح یک نقش تکراری بود که تقریبا تمام کلیساها آن را دارند احساس می کنم تعمد ما بر این بود که کاملا غربی باشد.

چطور توانستید ناصر طهماسب را قانع کنید که بیاید و دوبله کار را بر عهده بگیرد؟



هادی محمدیان: ناصر طهماسب تجربه بسیار بالایی دارد فکر می کنم از فهمی بالا و شعور بالایش بود که پذیرفت بیاید و کار دوبله «شاهزاده روم» را انجام دهد البته باید بگویم که کار جزئیاتی دارد که بسیاری از افراد حرفه ای سینما وقتی وارد آن می شدند می گفتند ما از آن انرژی می گیریم هر کسی که به پروژه پیوست این را می گفت این را هم باید بگویم هر کسی با پروژه مواجه می شود متوجه می شود که این کار یک موضوعی که داشته این بوده که در وهله اول افراد کار را باور داشتند و از جزئیات آن نگذشته بودند طهماسب کار را دید ودر واقع از طریق فیلمنامه جذب کار شد چون ما دوبله کار را در ابتدای کار انجام دادیم و طراحی کاراکترها را هنگامیکه به شخصیت های اصلی نزدیک شدیم انجام دادیم خودش می گفت که «شاهزاده روم» برایش یک کار جدی است و با کارهای مزه پران و تکه پران که جدیدا مد شده متفاوت است طهماسب در دیالوگ ها بسیار به ما کمک کرد چون خودش به صورت جدی ادبیات را دنبال می کند و به ما که جوان تر هستیم کمک می کرد از افتخارات ما این است که با طهماسب کار کردیم با نظر او دوبلورهای خوبی به پروژه آمدند و سعی کردند یک لول متفاوتی را در دوبله ایجاد کنند سعی کردند با یک کلاس ویژه ای کار را دوبله کنند طهماسب با دلش کار می کرد.



حامد جعفری : بله به واقع طهماسب پروژه را برای خودش می دانست ما سری دوم خیلی نگران بودیم که چه اتفاقی می افتد این موضوع را به طهماسب گفتیم اما طهماسب گفت نگران نباشید و کار را ادامه بدهید.

 در برخی از تصاویر دوبله با کاراکتر تطابق ندارد این را قبول دارید؟

هادی محمدیان: بله ما مشکلاتی را در ابتدای پروژه داشتیم دوبله را ابتدای کار انجام دادیم برای اینکه لیپسینگ هایمان درست شود اما در هنگام ضبط صدا دچار مشکل شدیم بعد از اینکه پروژه تمام شد در برخی از جاها احساس کردیم که باید صدا را تقویت کنیم در واقع آن صدایی که در ابتدا گرفته بودیم جواب نمی داد مجبور شدیم دوباره دوبله کنیم که در دوبله دوم با تصاویر متفاوت شد البته باید بگویم که انیمیشن با سینما رئال متفاوت و تکنولوژی در آن دخیل است ما هنوز در مرحله آزمون خطا هستیم حتی تکنیک لازم برای صدابرداری درست در سینما نداریم  یادم است بر اساس استوری برد صداها گرفته شده بود ما یک تغییرات کوچکی درباره فاصله ها دادیم که دچار مشکل شدیم ما در فضای انیمیشن هنوز داریم از صفر شروع می  کنیم فیلمهایی که در ایران انیمیشن تولید می کنند تجربیات خود را به یکدیگر منتقل نمی کنند اگر پیش از این تیمی موفق شده بود که کار خود را در حوزه کودک ونوجوان اکران کند تجربیاتش را به دیگران انتقال دهد خیلی بیشتر پیشرفت کرده بودیم ما هر گاه کنار مخاطب در سینما می نشتیم ضعف های کارمان را می دیدیم و تلاش می کردیم آن را برطرف کنیم برخی به ما می گفتند این تجربیان درغرب رخ داده و می توانید از آن استفاده کنید اما باید بگویم ما مردمی داریم که به لحاظ جغرافیایی و فرهنگی با آنها کاملا متفاوت هستند تجربه کار گروهی آنها با ما خیلی فرق دارد ما 105 نفر بودیم که در 15 ماه این پروژه را انجام دادیم کار سختی بود.

اصلا مخاطبان اصلی «شاهزاده روم» چه کسانی هستند؟



هادی محمدیان: «شاهزاده روم» یک ملادران تاریخی برای مخاطبان کودک ونوجوان است اما باید بگویم ما سالها است که فرهنگ سینما رفتن برای کودک را نداریم یادم است هنگامیکه خودم کودک بودم هفته ای دو سه بار به سینما می رفتیم اما همین یکی دو سال پیش بود که دختر سه ساله ام را با خود به سینما بردم اما در همان 10 دقیقه اول با گریه شدید او از سینما خارج شدیم ما مخاطب کودک و نوجوان را فراموش کردیم مدارس و پدر و مادرها هم به خاطر نبودن فیلمی متناسب با سن کودکان در برنامه هایشان نیست که کودکان را با خود برای تماشای فیلم ببرند از طرفی هزینه تبلیغات پروژه زیادتر از تولید است تبلیغات هزینه زیادی می خواهد که از عهده بخش خصوصی شاید برنیاید فکر می کنم که برای «شاهزاده روم» هم تبلیغات کامل صورت نگرفته فرهنگ بدی جا افتاده و خانواده ها دیگر اعتماد نمی کنند البته تیمی که «شاهزاده روم» را تولید کرد می خواهد این نوید را به مردم بدهد که حالا آسوده خاطر کودکان خود را به سینما ببرید اما باید بگویم بهترین فیلم را هم بسازید خیلی سخت است که مخاطب کودک ونوجوان را وارد سینما کنید انیمیشن یک مدیا خیلی جذاب است الان دیگر در لیست پرفروش ترین فیلمهای دنیا انیمیشن اگر رتبه اول را نداشته باشد جزو سه فیلم اول است زیرا به رویاهای ما برمی گردد اما به شرط اینکه استانداردها را رعایت کنیم قصه «شاهزاده روم» به خودی خود خیلی جذاب است سعی کردیم خرابش نکنیم وخود  قصه را روایت بکنیم برخی به ما می گویند که شما یک فیلم دینی ساخته اید اما «شاهزاده روم» یک کار تاریخی است که زندگی یک فرد را توضیح می دهد اما تمهیداتی که تیم نویسندگی داشت این بود که برای کودک ونوجوان جذاب شود ماهیت های طنزی که ایجاد کرد و شخصیتهای فرعی که وارد قصه شد باعث سرگرمی کودک می شود.

نترسید که برایتان مشکل ساز شود؟

هادی محمدیان: نه تیمی که کار را می نوشت عقیده داشت که طوری کار نکنیم که هنگامیکه مخاطب از سینما بیرون می آید یک بیوگرافی کامل از امام زمان یا مادر ایشان داشته باشد ما می خواستیم فقط جرقه این را بزنیم وبگوییم که مادر ایشان در ابتدا مسیحی بود درواقع نمی خواستیم بیانیه صادر کنیم و بگوییم که نظر ما در مورد ماد ر ایشان این است سعی کردیم نظر خودمان را دخیل نکینم و تنها قصه را روایت کنیم در فضای کار دینی این گونه مرسوم شده که سازندگان آن یک برداشتی از کار می کنند و ایدئولوژی ونظر خود را می سازند ما به عنوان یک شخص بی طرف سعی کردیم تنها قصه را رعایت کنیم برای ما مهم این بود که بک بخشی از زندگی مادر حضرت ولی عصر را در دوره مسیحیت روایت کنیم و آن دوره را پررنگ تر کنیم حتی سعی کردیم قصه را از آن زاویه هم نگاه کنیم ایده ما این بود که در وهله اول یک فیلمی داشته باشیم که جذاب باشد  و در مرحله دوم قصه را روایت کنیم و پیام خودمان را بدهیم.

سینماهای اکران کننده فیلم این جذابیت را زیاد القاء نمی کنند؟

هادی محمدیان: بله از مخاطبان بپرسیم که در کدام سینما فیلم را تماشا کرده اند متاسفانه اتفاقات عجیبی روی پرده می افتد هر سینمایی استاندارد نیست برای مثال اگر در سینما آزادی فیلم را تماشا کرده باشند طرفدار فیلم هستند ولی اگر در برخی دیگر از سینماها دیده باشند فیلم را دوست نخواهند داشت.

در رابطه با سینماهای اکران کننده توضیح دهید.

حامد جعفری: ما کلا 8 سالن سینما داریم که بطور کامل در اختیار فیلم ما است برخی از سالن ها فقط صبح ها فیلم را اجرا می کنند یکی از دلایلی که فروش ما با محدودیت مواجه شده همین بحث تعداد سالن ها است سرگروه ما سینما آزادی بود که از آن خارج شدیم و در گروه آزاد فیلم را اکران کردیم.



پ.ن:راستش حیفمان آمد این را ننویسیم که براساس خبرهایی که شنیده بودیم،رهبر معظم انقلاب به تماشای انیمیشن شاهزاده روم نشسته بودند و پس از دیدن فیلم،نسبت به عوامل آن ابراز محبت فرموده بودند و حتی در دیدار با عوامل جوان آن، انگشتری خود را به آنها هدیه داده بودند. بنابر این سوال بعدی ما از این 3جوان دوست داشتنی حول و حوش همین خبر بود،اما عوامل این انیمیشن ضمن ابراز خوشحالی بسیار از این اتفاق مهم و ارزشمند و افتخار دانستن توجه و ابراز لطف حضرت آقا،ازما خواستند که از خیر این سئوال بگذریم و رسانه ای شدن آن را از آنها نخواهیم و بگذاریم این موضوع جزو خودمانی های آنها بماند ویا ازمنبع رسمی اش اطلاع رسانی بشود،ماهم اگرچه تایید خبرمان را گرفتیم اما گذاشتیم و گذشتیم!

برای دیدن تصاویر اینجا کلیک کنید

  ادامه دارد/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *