صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

برخی رشته‌های علوم انسانی 30 سال است بازنگری نداشته‌اند

۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱:۰۱
کد خبر: ۹۴۹۸۴
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان-معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جلسه 107 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
به گزارش گروه اجتماعی میزان، شریعتی نیاسر در خصوص رشته های علوم انسانی گفت: نزدیک به 50 درصد از دانشجویان کشور در رشته‌های مربوط به علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: مشکل در این حوزه پراکندگی نامناسب و تراکم بیش از حد دانشجو در رشته‌های علوم انسانی است.

شریعتی نیاسر ادامه داد: در برخی از رشته‌های علوم انسانی بین 10 تا 30 سال است که هیچگونه بازنگری انجام نشده است.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در رشته‌هایی که وزارت علوم مسئول بازنگری در آن رشته‌ها بوده است، بین 20 تا 90درصد محتوا و سرفصل‌ها مورد بازنگری واقع شده است.

وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» در دیدار با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در ماه مبارک رمضان اشاره فرمودند؛ محوریت تحول در علوم انسانی، شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی است.

 شریعتی نیاسر ادامه داد: البته باید دقت و سرعت در این طرح عظیم مدنظر باشد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حداد عادل هم در ادامه گفت: وزارت علوم و شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در کنار یکدیگر باید این موضوع مهم را پیش ببرند.

وی افزود: کارگروه‌های 15 گانه ذیل شورای تحول و ارتقاء تا کنون بیش از هزار جلسه برگزار کرده‌اند و این حجم کار علمی در کشور بی‌نظیر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تا کنون 51 برنامه درسی در مقاطع مختلف در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی تصویب شده و برای اجرا به وزارت علوم ابلاغ شده است.

حداد عادل همچنین اعلام کرد: از این پس نماینده سازمان سنجش آموزش کشور به منظور هماهنگی بیشتر بین این سازمان و شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به این شورا دعوت خواهد شد.

در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن حفظ یکپارچگی در برنامه‌های درسی رشته‌های علوم انسانی در همه دانشگاه‌ها، تأکید بر حفظ شأن علمی اعضای کارگروه‌های 15گانه و همکاری مناسب با وزارت علوم با شورای تحول و تأکید بر گسترش این همکاری بود.

دستور بعدی جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، انتخاب تعداد دیگری از اعضای کارگروه علوم تربیتی بود، که با رأی مثبت اعضاء دکتر جواد حاتمی، دکتر احمد به‌پژوه، دکتر علی قائمی، دکتر نیلی احمدآبادی به عضویت این کارگروه انتخاب شدند.

دستور دیگر جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی بررسی برنامه پیشنهادی کارگروه علوم تربیتی بود، که این برنامه توسط رئیس این کارگروه تشریح شد. در این گزارش با اشاره به تشکیل کمیته‌های 10 گانه ذیل این کارگروه ذیل عناوینی مانند تکنولوژی آموزشی، مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، فلسفه تعلیم و تربیت و... اهم دروس تدوین شده در این کمیته‌ها هم مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن شامل تاریخچه غنی مباحث تربیتی در تاریخ تمدن اسلام، مدنظر قراردادن مطالعات تطبیقی در این رشته توجه به ارتباط زیربنایی مباحث تعلیم و تربیت و سایر شاخه‌های علوم انسانی و طبقه‌بندی زیرشاخه‌های این رشته با توجه به عوامل مختلف مانند تمایل دانشجویان به تحصیل در این شاخه‌ها است.

پس از بحث اعضا پیرامون مباحث مطرح شده با رأی مثبت اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی این برنامه از تصویب اعضا گذشت.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *