جلوی نفوذ مجدد افکار مادیگری در علوم انسانی گرفته شود
خبرگزاری میزان - مرجع تقلید شیعیان در اختتامیه سومین کنگره علوم انسانی اسلامی و اهدای دومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی تاکید کرد: باید علاوه بر پالایش علوم انسانی فعلی، از نفوذ مجدد این افکار جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: مهم نیست که ما با این کنگره، جلوی نفوذ افکار مادی گری غرب را در علوم انسانی بگیریم، بلکه هدف این است که کتابهای علوم انسانی، مقالات و برنامههای که سالیان سال انجام میشود در مرحله اول پالایش شوند و بعد برنامهریزی شود که از نفوذ مجدد این افکار جلوگیری شود.
این مرجع تقلید شعیان جهان تاکید کرد: برای اینکه توجه داشته باشیم، تفکر مادی گری غرب در علوم انسانی از چه زمانی در کشور ما نفوذ کرده، کتابهای درسی دانشگاهها را در علوم انسانی قبل از انقلاب اسلامی بررسی کنید.
آیتالله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه برای پالایش و جلوگیری از نفوذ آینده افکار مادی گری غرب، باید علت بعثت انبیای الهی، پیغمبران و نزول کتابهای آسمانی بررسی شود، اظهار داشت: ما که اینها را با دلایل قوی قبول کردیم و میخواهیم علوم انسانی را بر پایه آن قرار دهیم، ولی باید بررسی کنیم که علت اصلی آمدن پیغمبران الهی چه بوده تا علوم انسانی را در مسیر آن اهداف قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در قرآن کریم به حدود ۱۰ هدف برای بعثت انبیای الهی به ویژه پیامبر اسلام(ص) اشاره شده، یکی از این اهداف را حیات طیبه برای بشر عنوان کرد و گفت: پیغمبر اکرم(ص)، انبیای و اولیای الهی آمدند که به انسان فیزیکی حیات انسانی بدهند.
این مرجع تقلید گفت: قرآن کریم در آیه ۲۴ سوره انبیا میفرماید: «اجابت کنید دعوت خدا و پیغمبر خدا را، هنگامی که شما را به سوی چیزی فرا میخواند که به شما حیات و زندگی میبخشد. آیه ۹۷ سوره نحل هم تاکید دارد که کسانی که دارای ایمان و عمل صالح باشند، ما حیات طیبه به آنها میدهیم. بنابراین حیات طیبه یکی از اهداف پیغمبران الهی بوده است.
به گفته آیتالله العظمی مکارم شیرازی، امیرمومنان(ع) هم در نهج البلاغه میفرماید: بمیرید و سربلند باشید، زندهاید و زنده بمانید و ذلیل باشید، مردهاید.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: سربلندی، عزت، آزادی و افتخار از خمیرمایههای حیات انسانی است و انبیای الهی در این مسیر آمدند، بنابراین علوم انسانی باید حیات افتخارآمیز داشته باشد نه حیات ذلیلانه، سر به زیر، مستعمره و نیازمند دیگران. حیات انسانی و طیبه را انبیاء میآورند و علوم انسانی باید در همین مسیر حرکت کند.
آیتالله مکارم شیرازی تصریح کرد: امیرمومنان در جای دیگری حیات انسانی را نشان دادند و فرمودند: ثروت اندازان بیخبر از حال جامعه مردهاند، حتی در زمانی که ظاهرا زندهاند و علما زندهاند، حتی در زمانی که در زیر خاک پنهان هستند.
وی در بیان دومین هدف از اهداف دهگانه مورد اشاره قرآن کریم، به آیه ۱۲۷ سوره اعراف اشاره کرد و افزود: بر اساس این آیه، پیغمبر آمده که امر به معروف و نهی از منکر و نیکیها را زنده کند، منکرات را نهی کند و بمیراند، پاکیزگیها را حلال بشمارد و آلودگیها را تحریم کند. پیغمبر آمده بارهای سنگین را از روی دوش بشر بردارد و غل و زنجیرههایی که در دست و پا و گردن آنهاست را بشکند.
بنابراین علوم انسانی اسلامی باید در مسیر شکستن این غل و زنجیرها از دست و پای بشر و برداشتن بارهای سنگینی که ظالمان بر دوش بشر گذاشتهاند پیش برود؛ مسیری که نتیجهاش آزادی به معنی واقعی باشد نه آزادی به معنی دوره اسارت دیگر.
این مرجع تقلید اضافه کرد: غربیها تفکر مادی دارند و این تفکرات در تمام علومشان وجود دارد. ما باید تفکر مادی را از علوم انسانی بیرون بکشیم و تفکر الهی و اسلامی را جانشین آن بکنیم.
آیتالله مکارم شیرازی در تشریح سومین هدف بعثت پیامبر گرامی اسلامی گفت: پیامبر اسلام(ص) میفرمایند من آمدهام صفات شایسته بزرگوارانه انسانی را در میان بشر زنده کنم. بنابراین علوم انسانیای مطلوب اسلام است که بتواند مکارم اخلاق و فضائل برجسته انسانی را در جامعه بشری زنده کند. اگر برنامه ما در این مسیر قرار بگیرد خیلی راحت میتوانیم به مقصد برسیم.
این مرجع تقلید به بایستههای اسلامی سازی علوم اشاره کرد و افزود: ما هرگز پیشنهادی ندادیم که علوم انسانی از دانشگاه حذف شود. هیچ عاقلی این حرف را نمیزند، چون جامعه بر محور این علوم دور میزند.
وی با بیان اینکه بحث پالایش و قرارگرفتن علوم بر روی پایههای اسلامی و اهداف پیغمبر و قرآن مطرح است، تاکید کرد: پیشنهاد نمیکنیم همه علوم انسانی که از غرب آمده، باطل است. در میان این علوم مسائلی است که بسیار قابل قبول است اما در برخی موارد انحرافات مسلم بسیاری وجود دارد.
آیتالله العظمی مکارم شیرازی به دست اندرکاران علوم انسانی اسلامی توصیه کرد که بیش از حد به مقدمات کار تمرکز نکنند بلکه به متن توجه بیشتری داشته باشند. فعلا به متن نیاز بیشتری است چون در دانشگاهها علومی تدریس میشود که روح آن روح مادیگری است. اگر بخواهیم زیاد در مقدمات معطل بشویم از متن میمانیم، در حالی که نیاز مبرم به اصلاح متن داریم.
این مرجع تقلید در پایان سخنانش تصریح کرد: بعضیها هستند که در مقابل علوم عقلی، حالت انفعالی دارند، یعنی میگویند دست ما به جایی نمیرسد و باید دست به دامن غربیها باشیم. اینها گاهی میگویند غربیها ۵۰ – ۱۰۰ سال از ما جلوتر هستند و ما به آنها نمیرسیم. این قبیل افکار را باید دور کرد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *