نمایشگاه مطبوعات از 16 آبان به مدت یک هفته در مصلی تهران برگزار خواهد شد
انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات که دقایقی پیش برگزار شد، گفت: نمایشگاه مطبوعات از شنبه 16 آبان ماه افتتاح می شود و به مدت یک هفته این نمایشگاه برپاست که بزرگترین رویداد رسانه ای کشور محسوب می شود.
وی با اشاره به فرایند ثبت نام و جانمایی رسانهها در نمایشگاه به شکل الکترونیک بیان کرد: ما معتقدیم حرکت در مسیر دولت الکترونیک به عدالت بیشتر، تسریع و تسهیل بیشتر در امور مطبوعاتی کمک میکند. سال گذشته این حرکت آغاز و امسال به شکل کامل اجرا شد.
انتظامی با بیان اینکه امسال هم همانند سال گذشته در نمایشگاه مطبوعات تقسیمبندیهای موضوعی داریم، گفت: برآورد همکاران رسانهای ما در سال گذشته این گونه بود که تقسیمبندی موضوعی به بهتر دیده شدن رسانهها کمک میکند ولی این تقسیمبندی شامل خبرگزاریها، روزنامهها، موسسههای مطبوعاتی و نشریات استانی نمیشود که بر اساس شکل تقسیمبندی شدهاند.
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: گروه دین و اندیشه با 27 ، فرهنگی و هنری 57، سیاسی و اقتصادی 79، آموزشی و تخصصی 71، عمومی و خانواده 44 و کودک و نوجوان با 7 شرکتکننده در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کردهاند.
او با بیان اینکه سایر بخشهای حاضر در نمایشگاه مطبوعات موضوعی هستند و به همین منظور موسسات مطبوعاتی 22 شرکتکننده دارند، اظهار کرد: یکی از سیاستهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال میکند، تشویق رسانهها برای فعالیتهای موسسهای است؛ چرا که به این شکل هم فعالیتهای آنها تجمیع میشود و هم اثربخشی فعالیتهایشان بیشتر خواهد شد.
انتظامی تعداد نشریات استانی، منطقهای و محلی را 33 اعلام و در ادامه خاطرنشان کرد: این نشریات شامل سایتهای خبری نیز میشوند. ما در حال حاضر در کشور بالغ بر 1000 سایت خبری قانونی دارای مجوز داریم و در همین راستا یکی دیگر از سیاستهایی که امور مطبوعاتی به شکل جدی دنبال میکند، این است که سایتهای خبری بتوانند به شکل قانونی فعالیت کنند و مجوز بگیرند. لذا با تمهیداتی که در هیات نظارت مطبوعات وجود دارد در یکی، دو سال گذشته توجه زیادی به مجوز دادن به سایتهای خبری شکل گرفته است.
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال هم همچون سالهای گذشته نشریات دانشجویی در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند آنها را در سه حوزه تقسیمبندی کرد و گفت: این نشریات دانشجویی در سه حوزه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان فعالیتهای آماتوری در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت میکنند که حضور آنها به نشاط فعالیتهای رسانهای کمک میکند و حضور آنها باعث میشود تا مقدمه پیوستن آنها به فعالیتهای حرفهای باشد.
انتظامی با اشاره به حضور نشریات آماتوری در این نمایشگاه بیان کرد: حضور این رسانههای غیرحرفهای میتواند به همافزایی بیشتر در نمایشگاه مطبوعات کمک کند و به همین خاطر نشریات آماتور مربوط به کانونهای مساجد در این نمایشگاه حضور پیدا کردهاند.
وی در ادامه متذکر شد: کسب و کارهای مرتبط هم همانند سال گذشته در نمایشگاه حضور دارند؛ چرا که یکی از تعاریف نمایشگاه مطبوعات این است که صنوف مرتبط با موضوعات گوناگون مرتبط با رسانه حضور داشته باشند. این بهترین فرصت برای آنهاست تا بتوانند با مخاطبان ارتباط بگیرند. برای نمونه صنایع کاغذ، صنایع شرکتهای توزیع و انفورماتیک و مقولاتی دیگر از این دست که به نحوی به رسانه مربوط میشود در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور پیدا کردهاند.
معاون مطبوعاتی با اشاره به پیش ثبتنام نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد: در ابتدا حدود 730 متقاضی اعلام حضور کردند که بخشی از آنها به دلایلی قبول نشدند؛ برای مثال یا رسانههایی بودند که مجوز نداشتند و یا در تقسیمبندیهایی که پیشتر عرض کردم، حضور نداشتند؛ البته بعضیها هم اشکالاتی در سامانه جامع رسانهها داشتند.
او در ادامه اظهار کرد: از این 730 متقاضی، 130 رسانه در دو سال اخیر مجوزشان را کسب کرده بودند و به نوعی از همکاران جدید رسانهای ما محسوب میشوند و 28 درصد از رسانههای حاضر در نمایشگاه مطبوعات را به خودشان اختصاص دادهاند.
انتظامی با بیان اینکه 340 رسانه بخش خصوصی در نمایشگاه حضور دارند، گفت: یکی از سیاستهای امور مطبوعاتی توجه به رسانههای بخش خصوصی است و به همین منظور دولت نباید خودش را رقیب بخش خصوصی بداند. همچنین بعضی از نشریات با وجود اینکه در ابتدا ثبتنام کرده بودند به شکل تجمعی مجوز گرفتند؛ مثل نشریات کشاورزی و نشریات مربوط به ستاد کل نیروهای مسلح که در یک سال گذشته فعالیتهای خوبی داشتهاند.
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از سیاستهای این معاونت را حمایت از نشریات محلی دانست و خاطرنشان کرد: همانطور که میدانید در جدولی که اعلام شد، شرایط رسانههای محلی متفاوت از سایر رسانهها بود؛ چرا که ما معتقدیم از این رسانهها حمایت و کمک بیشتری به آنها شود تا بهتر دیده شوند.
انتظامی که در جمع نمایندگان رسانهها سخن میگفت، با بیان اینکه اطلاعات من و شما دربارهی نمایشگاه مطبوعات یکسان است، گفت: یکی از برنامههایی که به طور جدی پیگیری میکنیم، قانون دسترسی مخاطبان به اطلاعات است و به همین خاطر اطلاعاتی که من در حال حاضر در این نشست عنوان میکنم، پیشتر در سایت معاونت مطبوعاتی اعلام شده و موجود است.
وی یادآور شد: همه دستگاهها باید اطلاعاتشان را در عین سرعت درست بر
سایتهایشان قرار بدهند تا دیگر تفاوتی میان میزان اطلاعات مدیران و
شهروندان نباشد. ما نیز همین کار را کردیم و تمامی اطلاعات مربوط به
نمایشگاه مطبوعات را بر روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار دادیم.
انتظامی در ادامه گفت : شعار این دوره نمایشگاه در واقع در راستای شعار دوره قبل نمایشگاه مطبوعات
(دوره بیستم) با عنوان آزادی مسوولانه است که لزوم نقد منصفانه و پاسخ
مسئولانه را یادآوری می کند.معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و
ارشاد اسلامی پیش از آغاز نمایشگاه سال گذشته با اشاره به شعاری که برای
این رویداد فرهنگی انتخاب شد هدف از تعیین این شعار را اینگونه عنوان کرد
که رسانه ها باید برای ایفای رسالت خود آزاد باشند.
حسین انتظامی اعلام
داشت : رسانهها در جهت ایفای رسالت و کارکردهای چندگانه خود طبیعتا باید
آزاد باشند و دولت نیز شعار آزادی مطبوعات در چارچوب قانون را استقبال
میکند.امسال این نمایشگاه با رویکرد خانواده محوری، با هدف آشتی
خانواده ها با مطبوعات و رسانه ها و دعوت از همه خانواده ها از کودکان تا
کهنسالان برای حضور در نمایشگاه و پیوند آنها با رسانه و ترغیب و تشویق
برای مطالعه انجام گرفته است.
وی افزود : مسئولان نمایشگاه بیست و یکم هدف از
تعیین این شعار را برقراری رابطه دوطرفه میان نقادان با مسئولان عنوان می
کنند که باید با نقد منصفانه افراد و دریافت پاسخ مسئولان به نتایج مطلوب و
منطقی برای مخاطبان بیانجامد.در واقع با تعیین این شعار افراد نقد کننده و
مسئولان باید هر دو در مقابل مخاطبان پاسخگو باشند.اگر منتقد منصف نباشد و نقد منصفانه و از روی حب و بغض باشد اینگونه نقد به برطرف شدن کارکرد سیستم کمکی نخواهد کرد.وجود روحیه پذیرش نقد و نقد پذیری در جامعه و مسئولان مقوله ای بسیار مهم و
از اهمیت بالایی برخوردار است. بدون شک نهادینه شدن روحیه نقدپذیری و
فرهنگ پذیرش آن در جامعه میان مسئولان، نقادان و مخاطبان یک ضرورت محسوب می
شود.
انتظامی در ادامه گفت : این فرهنگ برای منتقد و جامعه مفید و مثمرثمر خواهد بود چرا که
شامل دوری از شتابزدگی و عجله در مورد نتیجه گیری در خصوص مسائل، نگاه همه
جانبه و بررسی تمامی جنبه های مسئله به دور از جانبداری چه مثبت و چه منفی،
افزایش بردباری وظرفیت پذیرش آرا و دیدگاه ها و نظرات مخالف، افزایش دانش و
آگاهی خود نسبت به روش نقد و مسئله، احاطه کامل به تمامی جنبه ها، نظریه
ها و مسائل موجود و... در هنگام بررسی یک مسئله مورد ابهام یا مورد سوال می
شود.
بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، 16 تا 22 آبان ماه
94 با شعار نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه با حضور موسسات مطبوعاتی، نشریات،
خبرگزاری ها و پایگاه های خبری در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می
شود.