ناتوانی دولت در تأمین هزینهها و حرکت آموزش و پرورش به سمت خصوصیسازی
به گزارش گروه اجتماعی ، نشست بررسی قانون دائمی شدن تأسیس مدارس غیردولتی با حضور کارشناسان مختلف در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در این نشست مرزوقی عضو کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی، اظهار کرد: در رابطه با خصوصیسازی آموزش و پرورش صرفاً به مطرحکردن چند سوال بسنده میکنم.
وی افزود: فلسفه و چرایی خصوصیسازی به لحاظ نظری و تئوریک چیست؟ آیا دیدگاههای همه جانبه در خصوص خصوصیسازی با توجه به ابعاد سیاسی، اجتماعی و تربیتی مسئله خصوصیسازی مدنظر است؟ آیا خصوصی سازی میتواند روند تحول بنیادین را در تعلیم و تربیت کشور تسهیل و تسریع ببخشد؟
عضو کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: چه نسبتی میان خصوصیسازی و نظامسازی در تعلیم و تربیت وجود دارد؟ آیا خصوصیسازی فرصتهای برابر آموزشی را فراهم میکند یا به عدالت آموزشی خدشه میزند؟ آیا ملاحظات سیاسی، اجتماعی و امنیتی در سپردن مدارس به بخش خصوصی مدنظر قرار گرفته است؟ آیا خصوصیسازی همان ایجاد مدارس خودگران است.
در ادامه این نشست حجتالاسلام خسروپناه رئیس انجمن حکمت و فلسفه، عنوان کرد: دریافت هزینه در مدارس دولتی از خانوادهها با اصل 30 قانون اساسی چه سنخیتی دارد؟
وی افزود: تمام دولتها میگویند نمیتوانیم بودجه آموزش و پرورش را که یک وزارتخانه مصرف کننده است، تأمین کنیم. حالا در چنین شرایطی هرچه بگوییم این وزارتخانه تأمینکننده نیروی انسانی کشور است، بازهم دولتها میگویند در تنگنای مالی قرار دارند. بنابراین باید چارهای دیگر اندیشید.
رئیس انجمن حکمت و فلسفه گفت: در چنین شرایطی ناگزیر هستیم به سمت خصوصیسازی حرکت کنیم. در اینکه آموزش و پرورش ناچار است به سمت خصوصیسازی برود جای تردید نیست و دولت چارهای ندارد چز آنکه بخش خصوصی را فعالتر کند.
حجتالاسلام خسروپناه بیان کرد: باید به مشارکت مردم، رشد بخش خصوصی و کوچکسازی دولت حتی در آموزش و پرورش توجه داشت. البته کشور ما در زمینه خصوصی سازی بخشهای دولتی موفق نبوده است.
وی گفت: در بخش اقتصادی تجربه خوبی در زمینه خصوصیسازی نداشتیم اما در شرایطی که دولت امکانات را تهیه کند و مدارس را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد یعنی تجهیزات و امکانات را برای بخش خصوصی فراهم کند بعید است که بتوانیم تجربه موفقی را داشته باشیم.
خصوصیسازی آموزش و پرورش نباید منجر به تضعیف مدارس دولتی شود
رئیس انجمن حکمت و فلسفه عنوان کرد: به دلیل وجود مشکلات متعدد در دولت مشارکت مردم در آموزش و پرورش ضروری است اما نباید در رابطه با خصوصیسازی آموزش و پرورش عجله کرد و این موضوع نباید منجر به تضعیف مدارس دولتی شود به گونهای که مردم مجبور باشند فرزندان خود را به بخش غیردولتی بفرستند کما اینکه هم اکنون این اتفاق در حال رخ دادن است.
وی تأکید کرد: در رابطه با واگذاری مدارس به بخش خصوصی نیاز به بررسیهای بیشتر و انجام یک کار پژوهشی عمیق داریم.
در ادامه این نشست عظیمزاده معاون مدیرکل امور مجلس دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: چرا هم اکنون این نگاه وجود دارد که موسسان مدارس غیردولتی صرفاً به دنبال سودآوری هستند، چرا نمیپذیریم که بخش دولتی نمی تواند آموزشهای مناسبی را ارائه دهد. علت رشد موسسات و آموزشگاههای خصوصی و درآمدهای میلیاردی آنها چیست؟
وی ادامه داد: چرا مردم به سمت مدارس غیردولتی روی میآورند؟ آیا از میان دانشآموزان با معدل بالا، داوطلبانی را داریم که بخواهند در مدارس دولتی عادی تحصیل کنند.
در ادامه این نشست، بیات از کارشناسان تعلیم و تربیت طی سخنانی، عنوان کرد: توسعه مشارکتهای مردمی با توسعه مدارس غیردولتی متفاوت است، اگر با این نگاه به سمت خصوصیسازی برویم و بگوییم به دلیل آنکه دولت امکان تخصیص بودجه کافی را ندارد بنابراین باید آموزش و پرورش خصوصیسازی شود. در چنین شرایطی باید فاتحه تعلیم و تربیت اسلامی را بخوانیم.
وی افزود: چرا سوءمدیریتها و پولهای هدررفته در نظام آموزش و پرورش در دولتهای مختلف را بررسی نمیکنیم.
این کارشناس تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه در مناطقه محروم شهر تهران شاهد واگذاری مدارس ابتدایی به بخش خصوصی بودیم، بیان کرد: در این مدارس افرادی به عنوان معلم شروع به کار کردند که به تدریس مسلط نبودند. چرا دستگاههای دیگر از جمله شهرداریها و وزارت نفت را مکلف نمیکنیم که به آموزش و پرورش کمک کنند؟
بیان تأکید کرد: هم اکنون آموزش و پرورش در مدارس دولتی نیز عمق حکمرانی ندارد حال اگر بخواهیم مدارس را بخش خصوصی واگذار کنیم چگونه میتواند بر آن ها نظارت و حکمرانی داشته باشد؟
انتهای پیام/