خواص، اشتباهات امتهای پیشین را تکرار نکنند
خبرگزاری میزان-نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم عبرتگیری از تاریخ گفت: خواص جامعه باید مراقب باشند تا اشتباهات امتهای پیشین را تکرار نکنند.
به گزارش گروه سیاسی میزان، حجتالاسلام و المسلمین علی سعیدی در خیمه حسینی ناحیه مقاومت بسیج امام صادق(ع) با تبیین موضوع «نقش مثبت و منفی خواص در پاسداری از میراث پیامبر اکرم(ص) و در زمان امام خمینی(ره)» اظهار داشت: همه رهبران الهی نسبت به میراث پس از خودشان نگرانی داشتند که آیا بعد از آنها، میراثداران از میراث آنها به شکل صحیح پاسداری میکنند یا خیر.
وی افزود: دین، شریعت، حکومت دینی و رهبران الهی مهمترین ارمغان الهی داده شده به بشر هستند، این نسخه و شریعت، مهمترین هدیه الهی به بشر است که نقشه راه، سبک زندگی و بستر سعادت و کمال انسان محسوب میشود.
نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: خداوند این امانت الهی را به پیامبران سپرد، بعد آنان ائمه معصومین(ع) و پس از ایشان، فقهای جامع الشرایط هستند که این امانت را در دست دارند، نگرانی پیامبران الهی شاید این بود که بعد از آنان، خواص، مردم و میراثداران از این امانت به خوبی پاسداری میکنند یا خیر.
وی با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: حضرت یعقوب(ع) و ابراهیم(ع) به فرزندانشان توصیه کردند که خداوند شریعت را برای شما انتخاب کرد مبادا از این چهارچوب تجاوز کنید، در ماجرای سامری نیز، عنصر خطرناکی به نام سامری در جامعه زمینه انحراف مردم را فراهم کرد، هرچند هارون قبل از آن هشدار داده بود که این سامری، فتنه است.
حجتالاسلام سعیدی تصریح کرد: به نظر میرسد رسول خدا(ص) نسبت به سایر رهبران الهی نگرانی بیشتری داشتند چراکه صاحب شریعتی عالمگیر و دین جهانی بودند، هر خطری میتوانست برای این دین مشکل ایجاد کند بنابراین پیامبر اکرم(ص) نسبت به میراث خود از دیگر رهبران الهی نگرانتر بود.
وی افزود: رسول خدا(ص) در روایتی میفرماید «ای پیروان من همه خطراتی که برای بنیاسرائیل رخ داد در امت من نیز اتفاق میافتد»، این روایت دو پیام دارد یکی اینکه بدیها و خوبیهای تاریخ قابل تکرار است چراکه تحولات تاریخ بر اساس قانون علیت است، به همین علت نباید در برابر سنتهای الهی ایستاد، بلکه باید به نقاط مثبت آن عمل کرد و اشتباهات آن را تکرار نکرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب نیز در حرم مطهر امام خمینی(ره) فرمودند که اگر ملت ایران از راه امام خمینی(ره) جدا شود، سیلی میخورد بنابراین باید مراقب بود.
وی به روایتی دیگر اشاره کرد و افزود: در روایت داریم که یهود پس از پیامبرشان 71 فرقه شدند، نصارا نیز پس از عیسی(ع) 72 فرقه شدند و پس از رحلت رسول خدا(ص) 73 پرچم لا اله الا الله در امت ایشان برپا میشود که یکی از آنها پرچم اصلی است، امروز پرچم داعش، شیعه تندرو و هزاران پرچم دیگر به نام اسلام برپاست، باید دید که پرچم اسلام واقعی کدام است، این موضوع دقت بسیاری میطلبد که در میان این همه پرچم موضوع برای انسان مشتبه نشود.
حجتالاسلام سعیدی با اشاره به اینکه نگرانی پیامبر خدا(ص) در حفظ اسلام گفت: قطعاً فلسفه عاشورا پاسداری از اسلام و برگرداندن حکومت جاهلی به حکومت دینی، نبوی و علوی بود، در زمان امام حسین(ع) شریعت و رهبری را جا به جا کردند، رسول خدا(ص) در غدیرخم ناخدای کشتی امت اسلامی را تعیین کردند و نگرانی داشتند که مبادا با شریعت، بازی شود و فرد دیگری را به جای علی(ع) قرار دهند.
وی با بیان اینکه پیامبران الهی و رسول خدا(ص) از چهار دسته نگران بودند، افزود: پیامبران الهی و رسول اکرم(ص) نسبت به فرزندان و آقازادهها، نوهها و ذرّیات، خواص و مردم نگرانی داشتند که آیا این گروهها بر سر میراث پیامبر(ص) چه میآورند، آیا آنان ولایت را میپذیرند یا مدعی میشوند که ولایت سهمیهای است.
نماینده ولی فقیه در سپاه بیان کرد: با همۀ توصیههای پیامبران الهی در زمینه حفظ میراث آنان، کسانی آمدند که از شهوتها پیروی کردند و با قدرتطلبی و ریاستطلبی در مقابل رهبرشان ایستادند، پس از رهبران الهی کسانی آمدند که اشتباهات تاریخ را تکرار کردند، بنیاسرائیل با همه سختیها انقلاب خود را به پیروزی رساند پس از موعد سی روزه موسی(ع) و رحلت او نسبت به میراث آن حضرت پاسداری نکردند.
وی تصریح کرد: قرآن کریم چهار تابلو را به ما معرفی میکند تا ببینیم آیا خواص امروز ما، اشتباههای زمان امام علی(ع) را مرتکب شدهاند یا خیر، قرآن کریم بیش از 40 بار به داستان حضرت نوح اشاره میکند تا بگوید حوادث تاریخ قانونمند است و باید از آن عبرت گرفت، باید دانست که امّت نوح به خاطر خطاهایشان غرق شدند و ما هم باید مراقب این موضوع باشیم.
حجتالاسلام سعیدی افزود: داستان حضرت موسی بن عمران(ع) یکی دیگر از این تابلوهاست، نباید امت ما اشتباهات زمان موسی(ع) را تکرار کند، در داستان حضرت موسی(ع) و قیام بنیاسرائیل علیه فرعون یک صفحه مثبت و یک صفحه منفی وجود دارد، صفحه مثبت آن این است که بنیاسرائیل پای رهبرشان ایستادند تا انقلابشان به پیروزی رسید اما در صفحه منفی ماجرا، بنیاسرائیل پس از انقلاب، به اصول انقلاب پایبند نبودند.
نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: امام راحل(ع) فرمود که حصر آبادان شکسته شود، اگر مردم میگفتند ما نمیرویم تا صدام خودش شهر را ترک کند، چه اتفاقی میافتاد، اینجاست که حسین خرازیها رفتند و کار را پایان دادند.
وی سومین تابلوی راهنما را راهنماییهای رسول خدا(ص) دانست و گفت: آن حضرت کتاب و عترت را در بین ما گذاشتند، کافی بود به حدیث ثقلین پیامبر(ص) عمل میشد، هرگز این امت به انحراف نمیرفت.
حجتالاسلام سعیدی با بیان اینکه خواص پس از رحلت امام خمینی(ره) با 2 تفاوت اشتباهات عصر علوی را تکرار کردند، گفت: تفاوت نخست در ترکیب خواص است، پس از رحلت رسول خدا(ص) اکثر خواص منحرف شدند و دومین تفاوت این است که مردم همه پشت سر رهبرشان نماندند.
وی افزود: خواص در زمان پیامبر(ص) در جنگ و صلح، همراه پیامبر(ص) بودند ولی پس از رحلت آن حضرت به سه دسته تقسیم شدند، دستهای بر محور علی(ع) حرکت کردند، دستهای دیگر در مقابل آن حضرت ایستادند و دسته سوم گروه قائدین بودند که سکوت کردند و نام خود را معتدل، بیطرف و مصلح نامیدند، حال باید گفت مگر میشود در مقابل حق و باطل سکوت کرد، متأسفانه کسانی همانند ابوموسی اشعری سکوت کردند و گفتند ما وارد این دعوا نمیشویم هم علی(ع) و هم طلحه و زبیر تندرو هستند در صورتی که پیامبر اکرم(ص) فرمودند علی(ع) با حق است و حق با علی(ع) است یعنی علی(ع) محور است.
وی خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی نیز پس از رحلت امام خمینی(ره) اکثریت خواص پشت سر مقام معظم رهبری حرکت کردند، دستهای در مقابل ایشان ایستادند و دستۀ دیگری با عنوان بیطرف و میانهرو ایستادند و نظارهگر ماجرا شدند، سؤال اینجاست مگر میشود در مقابل حق و باطل سکوت و میدانداری کرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی پنجمین نقطه مشترک رهبران الهی را رسالت آنان دانست و افزود: همه انبیاء، ائمه(ع) و ولی فقیه اینگونه است که نسخه اعتقادی، احکام و اخلاق مورد نیاز بشر را ابلاغ کنند و از سوی دیگر این نسخه را عملیاتی کرده و به یک حکومت دینی تبدیل کنند، من تعجب میکنم که چگونه برخی میگویند دین از سیاست جداست، مگر میشود بتهای درون خانه خدا را بیرون ریخت بدون تشکیل حکومت، مگر میشود شعار «لا اله الا الله» را بدون تشکیل حکومت در دنیا پیاده کرد.
حجتالاسلام سعیدی با بیان اینکه پاسداری از شریعت و حکومت دینی یکی دیگر از وظایف رهبران الهی است، گفت: امام راحل در مقابل بازرگان، بنیصدر، جبهه ملی و نهضت آزادی ایستاد چراکه اندیشه آنان یک اندیشه اسلامی نبود.
انتهای پیام/
وی افزود: دین، شریعت، حکومت دینی و رهبران الهی مهمترین ارمغان الهی داده شده به بشر هستند، این نسخه و شریعت، مهمترین هدیه الهی به بشر است که نقشه راه، سبک زندگی و بستر سعادت و کمال انسان محسوب میشود.
نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: خداوند این امانت الهی را به پیامبران سپرد، بعد آنان ائمه معصومین(ع) و پس از ایشان، فقهای جامع الشرایط هستند که این امانت را در دست دارند، نگرانی پیامبران الهی شاید این بود که بعد از آنان، خواص، مردم و میراثداران از این امانت به خوبی پاسداری میکنند یا خیر.
وی با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: حضرت یعقوب(ع) و ابراهیم(ع) به فرزندانشان توصیه کردند که خداوند شریعت را برای شما انتخاب کرد مبادا از این چهارچوب تجاوز کنید، در ماجرای سامری نیز، عنصر خطرناکی به نام سامری در جامعه زمینه انحراف مردم را فراهم کرد، هرچند هارون قبل از آن هشدار داده بود که این سامری، فتنه است.
حجتالاسلام سعیدی تصریح کرد: به نظر میرسد رسول خدا(ص) نسبت به سایر رهبران الهی نگرانی بیشتری داشتند چراکه صاحب شریعتی عالمگیر و دین جهانی بودند، هر خطری میتوانست برای این دین مشکل ایجاد کند بنابراین پیامبر اکرم(ص) نسبت به میراث خود از دیگر رهبران الهی نگرانتر بود.
وی افزود: رسول خدا(ص) در روایتی میفرماید «ای پیروان من همه خطراتی که برای بنیاسرائیل رخ داد در امت من نیز اتفاق میافتد»، این روایت دو پیام دارد یکی اینکه بدیها و خوبیهای تاریخ قابل تکرار است چراکه تحولات تاریخ بر اساس قانون علیت است، به همین علت نباید در برابر سنتهای الهی ایستاد، بلکه باید به نقاط مثبت آن عمل کرد و اشتباهات آن را تکرار نکرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب نیز در حرم مطهر امام خمینی(ره) فرمودند که اگر ملت ایران از راه امام خمینی(ره) جدا شود، سیلی میخورد بنابراین باید مراقب بود.
وی به روایتی دیگر اشاره کرد و افزود: در روایت داریم که یهود پس از پیامبرشان 71 فرقه شدند، نصارا نیز پس از عیسی(ع) 72 فرقه شدند و پس از رحلت رسول خدا(ص) 73 پرچم لا اله الا الله در امت ایشان برپا میشود که یکی از آنها پرچم اصلی است، امروز پرچم داعش، شیعه تندرو و هزاران پرچم دیگر به نام اسلام برپاست، باید دید که پرچم اسلام واقعی کدام است، این موضوع دقت بسیاری میطلبد که در میان این همه پرچم موضوع برای انسان مشتبه نشود.
حجتالاسلام سعیدی با اشاره به اینکه نگرانی پیامبر خدا(ص) در حفظ اسلام گفت: قطعاً فلسفه عاشورا پاسداری از اسلام و برگرداندن حکومت جاهلی به حکومت دینی، نبوی و علوی بود، در زمان امام حسین(ع) شریعت و رهبری را جا به جا کردند، رسول خدا(ص) در غدیرخم ناخدای کشتی امت اسلامی را تعیین کردند و نگرانی داشتند که مبادا با شریعت، بازی شود و فرد دیگری را به جای علی(ع) قرار دهند.
وی با بیان اینکه پیامبران الهی و رسول خدا(ص) از چهار دسته نگران بودند، افزود: پیامبران الهی و رسول اکرم(ص) نسبت به فرزندان و آقازادهها، نوهها و ذرّیات، خواص و مردم نگرانی داشتند که آیا این گروهها بر سر میراث پیامبر(ص) چه میآورند، آیا آنان ولایت را میپذیرند یا مدعی میشوند که ولایت سهمیهای است.
نماینده ولی فقیه در سپاه بیان کرد: با همۀ توصیههای پیامبران الهی در زمینه حفظ میراث آنان، کسانی آمدند که از شهوتها پیروی کردند و با قدرتطلبی و ریاستطلبی در مقابل رهبرشان ایستادند، پس از رهبران الهی کسانی آمدند که اشتباهات تاریخ را تکرار کردند، بنیاسرائیل با همه سختیها انقلاب خود را به پیروزی رساند پس از موعد سی روزه موسی(ع) و رحلت او نسبت به میراث آن حضرت پاسداری نکردند.
وی تصریح کرد: قرآن کریم چهار تابلو را به ما معرفی میکند تا ببینیم آیا خواص امروز ما، اشتباههای زمان امام علی(ع) را مرتکب شدهاند یا خیر، قرآن کریم بیش از 40 بار به داستان حضرت نوح اشاره میکند تا بگوید حوادث تاریخ قانونمند است و باید از آن عبرت گرفت، باید دانست که امّت نوح به خاطر خطاهایشان غرق شدند و ما هم باید مراقب این موضوع باشیم.
حجتالاسلام سعیدی افزود: داستان حضرت موسی بن عمران(ع) یکی دیگر از این تابلوهاست، نباید امت ما اشتباهات زمان موسی(ع) را تکرار کند، در داستان حضرت موسی(ع) و قیام بنیاسرائیل علیه فرعون یک صفحه مثبت و یک صفحه منفی وجود دارد، صفحه مثبت آن این است که بنیاسرائیل پای رهبرشان ایستادند تا انقلابشان به پیروزی رسید اما در صفحه منفی ماجرا، بنیاسرائیل پس از انقلاب، به اصول انقلاب پایبند نبودند.
نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: امام راحل(ع) فرمود که حصر آبادان شکسته شود، اگر مردم میگفتند ما نمیرویم تا صدام خودش شهر را ترک کند، چه اتفاقی میافتاد، اینجاست که حسین خرازیها رفتند و کار را پایان دادند.
وی سومین تابلوی راهنما را راهنماییهای رسول خدا(ص) دانست و گفت: آن حضرت کتاب و عترت را در بین ما گذاشتند، کافی بود به حدیث ثقلین پیامبر(ص) عمل میشد، هرگز این امت به انحراف نمیرفت.
حجتالاسلام سعیدی با بیان اینکه خواص پس از رحلت امام خمینی(ره) با 2 تفاوت اشتباهات عصر علوی را تکرار کردند، گفت: تفاوت نخست در ترکیب خواص است، پس از رحلت رسول خدا(ص) اکثر خواص منحرف شدند و دومین تفاوت این است که مردم همه پشت سر رهبرشان نماندند.
وی افزود: خواص در زمان پیامبر(ص) در جنگ و صلح، همراه پیامبر(ص) بودند ولی پس از رحلت آن حضرت به سه دسته تقسیم شدند، دستهای بر محور علی(ع) حرکت کردند، دستهای دیگر در مقابل آن حضرت ایستادند و دسته سوم گروه قائدین بودند که سکوت کردند و نام خود را معتدل، بیطرف و مصلح نامیدند، حال باید گفت مگر میشود در مقابل حق و باطل سکوت کرد، متأسفانه کسانی همانند ابوموسی اشعری سکوت کردند و گفتند ما وارد این دعوا نمیشویم هم علی(ع) و هم طلحه و زبیر تندرو هستند در صورتی که پیامبر اکرم(ص) فرمودند علی(ع) با حق است و حق با علی(ع) است یعنی علی(ع) محور است.
وی خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی نیز پس از رحلت امام خمینی(ره) اکثریت خواص پشت سر مقام معظم رهبری حرکت کردند، دستهای در مقابل ایشان ایستادند و دستۀ دیگری با عنوان بیطرف و میانهرو ایستادند و نظارهگر ماجرا شدند، سؤال اینجاست مگر میشود در مقابل حق و باطل سکوت و میدانداری کرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی پنجمین نقطه مشترک رهبران الهی را رسالت آنان دانست و افزود: همه انبیاء، ائمه(ع) و ولی فقیه اینگونه است که نسخه اعتقادی، احکام و اخلاق مورد نیاز بشر را ابلاغ کنند و از سوی دیگر این نسخه را عملیاتی کرده و به یک حکومت دینی تبدیل کنند، من تعجب میکنم که چگونه برخی میگویند دین از سیاست جداست، مگر میشود بتهای درون خانه خدا را بیرون ریخت بدون تشکیل حکومت، مگر میشود شعار «لا اله الا الله» را بدون تشکیل حکومت در دنیا پیاده کرد.
حجتالاسلام سعیدی با بیان اینکه پاسداری از شریعت و حکومت دینی یکی دیگر از وظایف رهبران الهی است، گفت: امام راحل در مقابل بازرگان، بنیصدر، جبهه ملی و نهضت آزادی ایستاد چراکه اندیشه آنان یک اندیشه اسلامی نبود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *