هزینه های میلیاردی برای رسیدن به صندلی سبز بهارستان/ آیا برای رسیدن به "خانه ملت" باید سر کیسه را شل کرد؟
خبرگزاری میزان-دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند ماه سال جاری برگزار می شود و کاندیداهای احتمالی مدتی است رایزنی و نشست های انتخاباتی خود را آغاز کرده اند.
اما موضوعی که این روزها اذهان عمومی را به خود مشغول کرده است تخمین رقم هزینه های تبلیغاتی کاندیداهاست هزینه هایی سرسام آور که به چند میلیارد تومان هم رسیده است.
اظهار علاقه دولت برای شفافیت منابع مالی کاندیداها
همچنین محمدباقر نوبخت در نشست با خبرنگاران با اشاره به شفافیت منابع مالی کاندیداها در انتخابات گفت: دولت علاقه مند است که قانون انتخابات اصلاح شود؛ چون قانون انتخابات این اجازه را که کاندیدا بتوانند از کمک افراد استفاده کنند فراهم می کند حتی اگر این کاندیدا قصد سواستفاده نداشته باشند، دربرخی موارد منجر به مفاسدی می شود و یک فرد سواستفاده گر ممکن است در این فعالیت انتخاباتی به حسابی پولی بریزد و بعدا مشخص شود که این فرد، انسان نابابی بوده است.
هزینه های میلیاردی برای رسیدن به صندلی سبز بهارستان
سوالاتی که مطرح می شود این است که این رقم های سرسام آور از کجا می آید؟ هدف از صرف این مبالغ کلان برای ورود به مجلس چیست؟ آیا شفافیتی نسبت به حامیان مالی نمایندگان وجود دارد؟ آیا دستگاهی برای نظارت بر حامیان مالی و مبالغی که صرف تبلیغات انتخاباتی می شود وجود دارد؟ ضعف قانون انتخابات در خصوص هزینه های تبلیغاتی چیست؟
نظر سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره هزینه های میلیاردی کاندیدا
محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه ویژه مجلس در خدمت رسانی به مردم گفت: کسانی که قصد ورود به این عرصه را دارند مهم ترین شعارشان دفاع از حقوق افراد بی بضاعت است و اگر ورود به این عرصه با صرف هزینه های هنگفت باشد با فلسفه کار مطابقت ندارد و به نوعی نقض غرض است.
وی ادامه داد: به جرات می توان گفت کسانی که برای ورود به مجلس میلیاردی هزینه می کنند قصد خدمت به مردم محروم را ندارند و نگاه آنها نگاه سیاسی است.
اسفنانی افزود: افرادی که چنین هزینه های سنگینی را برای ورود به مجلس متقبل می شوند یا باید از جیب خود خرج کنند که در دوران نمایندگی درصدد جبران و برگرداندن هزینه ها می شوند، و یا وامدار این طرف و آن طرف می شوند که باید در صورت رای آوردن دین خود را نسبت به کسانی که وامدارشان شده اند ادا کنند و نتیجه این می شود که نماینده از استقلال فکری برخوردار نباشد و تصمیم گیری هایش مبتنی بر جهت دهی حامیان مالی اش شود.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ دستگاهی برای نظارت به حامیان مالی و مبالغی که صرف تبلیغات انتخاباتی می کنند وجود نداشته ادامه داد: امیدواریم با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رسیدگی به اموال مسئولان این شفاف سازی صورت بگیرد.
اسفنانی افزود: در خصوص قانون انتخابات ما در حال حاضر در صحن مجلس شورای اسلامی درگیر همین موضوع هستیم، هنوز بحث هزینه ها و شیوه های تبلیغاتی خیلی مشخص نیست.
کوثری خواستار شد: نظارت بر منابع مالی هزینه های کاندیدا در انتخابات توسط مرجعی بی طرف
اسماعیل کوثری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی میزان در مورد اظهار نظر سخنگوی دولت گفت: نظارت بر منابع مالی هزینه های تبلیغات نمایندگان مجلس موجب خوشحالی نمایندگان می شود اما اینگونه اظهار نظرها تاکنون بارها بیان شده اما کسی به آن عمل نکرده است.
وی ادامه داد: اگر بحث نظارت بر منابع مالی
هزینه های نامزدها در انتخابات را یک مرجع بی طرف و منصف به معنای واقعی انجام داده
و اگر در این بین به تخلفی برخورد کرد آن
را به مردم اعلام یا کاندیدا را از دور
انتخابات مجلس خارج کند کار بزرگ و پسندیده ای انجام داده ولی تاکنون این امر محقق نشده است.
خرید و فروش رای جرم است
علی جلیلیان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه تبلیغات انتخاباتی هزینه زیادی ندارد گفت: برای ورود به انتخابات بسته به حوزه انتخاباتی هزینه ها متفاوت است خود بنده صد میلیون تومان هزینه کردم.
وی در ادامه افزود:خرید و فروش رای جرم است و باید با کسی که این چنین خیانت می کند شدیدا برخورد شود.
*فاطمه محمدی
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *