خودروسازان 4 کارخانه تولید مخازن CNG را به تعطیلی کشاندند
خبرگزاری میزان - رئیس هیئت مدیره انجمن سی ان جی کشور هشدار داد: چهار کارخانه تولید کننده مخازن گاز سی ان جی در آستانه تعطیلی دایم قرار دارند.
وی ادامه داد: وجود و توزیع مخازن دست دوم بدون ایمنی، واردات مخازن بی کیفیت از برخی کشورهای دیگر و وجود مطالبات انباشته این صنف به دلیل عمل نکردن خودرو سازان به تعهداتشان موجب شده چهار تولید کننده کشور با بیش از هزار نفر نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده از چند ماه قبل قادر به تولید و نیز پرداخت بهره های بانکی و حقوق کارکنانشان نباشند و با این رویه، هر چهار تولید کننده کشور از پایان آبان، کارخانه خود را تعطیل خواهند کرد.
وی با بیان اینکه ایران با مصرف روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز، بزرگترین ناوگان سی ان جی در جهان را داراست افزود: هم اکنون 70 درصد خودروهای ناوگان عمومی و 90 درصد تاکسی های ایران از گاز سی ان جی استفاده می کنند اما با این وجود، میزان تولید مخازن سی ان جی در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به شدت کاهش یافته است.
دادرس توان تولید مخازن سی ان جی را در حدود 400 هزار مخزن اعلام کرد و گفت: در 6ماه اول امسال تنها 40 هزار مخزن تولید شده است و این بدیهی است که ادامه فعالیت کارخانه با 10 درصد ظرفیت خود به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.
عدم بازرسی ادواری از خودروهای سی ان جی و دوگانه سوز
وی یکی دیگر از مشکلات این صنف را نبود بازرسی ادواری از خودروهای سی ان جی سوز و دوگانه سوز عنوان کرد و گفت: درحالیکه خودروها باید هر سه سال یک بار از نظر مخازن و تجهیزات سی ان جی مورد بازرسی قرار گیرند این امر در قوانین ما پیش بینی نشده و هم اکنون 2 میلیون و 800 هزار خودرو در کشور وجود دارد که به زمان تست فنی و بازرسی رسیده اند اما این بازرسی ها انجام نشده است.
وی تصریح کرد: این تعداد خودرو که تا پایان سال تعدادشان از 3 میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت می تواند خطراتی را به وجود آورد.
سی ان جی گران است
رئیس هیئت مدیره انجمن سی ان جی کشور همچنین از قیمت بالای سی ان جی در کشور انتقاد کرد و گفت: قیمت سی ان جی در ایران حدود 40 درصد بهای بنزین است درحالیکه این میزان در میان کشورهای دیگر، تنها 25 درصد بهای بنزین است که موجب رونق و تقویت صنعت پاک سی ان جی می شود.
وی همچنین نسبت به خطر تبدیل خودروها به دوگانه سوز در برخی کارگاهها خبر داد و افزود: درحالیکه قبلا از هر 10 هزار خودرو تبدیل شده، 8 هزار دستگاه سی ان جی سوز و بقیه ال پی جی سوز می شدند، در 6 ماه نخست امسال 9 هزار دستگاه به صورت ال پی جی سوز در آمده اند.
دادرس نیاز کشور به مخازن سی ان جی را تا 10 سال آینده حداقل 500 هزار مخزن در سال ارزیابی کرد و گفت: تا 10 سال دیگر 32 میلیون خودرو در کشور تولید می شود که حداقل 8 میلیون آن گاز سوز است بنابراین ما سالانه به حداقل 500 هزار مخزن نیاز داریم.
دولت مانع نابودی صنعت ساخت مخزن گاز شود
مدیرعامل یک شرکت تولیدی مخازن گاز سی ان جی گفت: از دولت و خودرو سازان تقاضا داریم مانع نابودی صنعت سی ان جی در ایران شوند.
کیومرث مبلغ ناصری مدیرعامل شرکت آسیانا در نشست خبری انجمن CNG افزود: در سالهای گذشته برای ایجاد صنعت سی ان جی که جزو صنایع هایتک محسوب می شود در کشور و بومی سازی ان بهای سنگینی پرداخت شده و به اتکای این سرمایه گذاری وسیع، مصرف سی ان جی در کشور توسعه یافته است بنابراین از دولت و مجموعه های خودرو سازی کشور می خواهیم با توجه به کیفیت بالای تولیدات و روزآمد بودن این صنعت در ایران، مانع ورشکستگی آن شوند.
کاهش 30 تا 90 درصدی تولید خودروهای دوگانه سوز
وی قرار نداشتن تولید خودروهای دو گانه سوز در اولویت تولید خودروسازان را موجب بروز مشکلات برای این صنعت دانست و افزود: در سالهای اخیر تولید خودروهای دوگانه سوز بین 30 تا 90 درصد کاهش یافته است.
وی کیفیت، اصالت و ایمنی را سه مزیت مهم تولیدات ایرانی در مقایسه با نمونه های خارجی و حتی ساخته شرکتهای اروپایی و آمریکایی دانست و تصریح کرد: اگر تولید متوقف شود، زنجیره صنعت سی ان جی از استحصال گاز تا جایگاههای سوخت رسانی به تدریج از بین می روند و در نهایت مردم به خرید کالاهای مصرف شده و دست دوم روی می آورند که موجب به خطر افتادن ایمنی و سلامت جامعه می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *