ارائه سند آمایش آموزش عالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی
به گزارش گروه اجتماعی ، محمد فرهادی در گردهمایی روسای دانشگاهها ،پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری کشور در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران اظهار کرد: ایجاد همسویی بین دانشگاههای کشور، تقویت ارتباط دانشگاهها با بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و تربیت نیروی متخصص برای کشور از جمله وظایف وزارت علوم هستند که این وزارت باید این وظایف را در راستای تحقق سند چشم انداز، سیاستهای علم و فناوری ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و در راستای توسعه علمی کشور انجام دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : بینالمللی کردن دانشگاهها، ایجاد دانشگاههای کار آفرین ،اصلاح آیین نامههای آموزشی ، پژوهشی ، دانشجویی و فرهنگی و افزایش تعامل با دانشگاههای خارج از کشور و تقویت ارتباط دانشگاهها با صنعت از مهمترین اولویتهای اصلی وزارت علوم هستند.
وی افزود: در راستای انجام وظایف قانونی،برنامه راهبردی وزارت علوم تدوین شد که در این برنامه راهکارهای گوناگونی برای غلبه بر چالشهای پیش روی این وزارت مشخص شده است.
وی تاسیس رشتههای جدید دانشگاهی، حذف و ادغام مراکز دانشگاهی غیر متعارف،برنامه ریزی برای جذب نخبگان داخل و خارج از کشور و استفاده از خرد جمعی و مشورت با نخبگان در برنامه ریزیها و مدیریتها و فعال کردن هیئتهای سه نفره نظارت بر تشکلها در چارچوب قوانین و مقررات و جلوگیری از دخالت ارگانهای غیر مسئول در دانشگاهها را از جمله محورهای برنامههای وزارت علوم عنوان کرد.
فرهادی با اشاره به روند روبه رشد ارتباط دانشگاهها با صنعت، تجاریسازی دانش را منوط به ارتباط مناسب با شرکتهای دانشبنیان دانسته و بر تقویت ارتباط دانشگاهها با پارکهای علم و فناوری تاکید کرد.
وی تلاش برای حاکمیت فرهنگ اسلامی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی،توجه به پژوهشهای قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی با هماهنگی با سایر وزارتخانهها را ازدیگر اولویتهای وزارت علوم ذکر کرد.
وزیر علوم با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جاری ضمن تاکید بر ضرورت پویایی و نشاط در فعالیتهای سیاسی دانشجویان، گفت: جریانهای سیاسی در محیط دانشگاهها اجازه حضور ندارند و دانشگاهها هرگز به باشگاه و خانه احزاب تبدیل نخواهند شد .
فرهادی در خاتمه، از اینکه دانشگاههای ایران در رتبهبندیهای جهانی در حال درخشش هستند، اظهار خوشحالی کرد و افزود: دانشگاههای ایران از نظر ارتباط با صنعت از میانگین دانشگاههای جهان رتبه بهتری دارند و دانشگاه کار آفرین مورد نظر ما نیز دانشگاهی است که دانشجو در آن بتواند بعد از فراغت از تحصیل هم برای خود شغلی پیدا کند وهم برای دیگران کارآفرینی کند .