صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رشد ۱۰۳ درصدی ترانزیت ریلی در نیمه نخست سال

۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰:۰۲
کد خبر: ۸۸۹۹۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان - رشد ۱۰۳ درصدی ترانزیت ریلی در ۶ ماهه ابتدای سال در حالی محقق شده است که آمار ترانزیت جاده‌ای در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته منفی شد.
به گزارش ، عملکرد حمل و نقل ریلی در حوزه ترانزیت کالا در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۴ در قیاس با سال گذشته در حالی با رشد همراه بود که آمار ترانزیت عمومی کالای کشور منفی شد.

آمار ترانزیت زمینی کالا در ۶ ماهه ابتدای سال گذشته ۶.۷۹۱ میلیون تن بود در حالیکه این آمار در مدت مشابه امسال ۱.۵ درصد کاهش یافت و به ۶.۶۹۱ میلیون تن رسید اما ترانزیت ریلی در ۶ ماهه امسال در قیاس با سال گذشته رشد ۱۰۳ درصدی داشت به طوریکه در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۳ میزان ترانزیت ۰.۲۹۱ میلیون تن بار بود ولی در سال ۹۴ این آمار به ۰.۵۹۱ میلیون تن افزایش پیدا کرد. چنانچه مساحت طی شده را نیز در آمار ترانزیت کالا لحاظ کنیم آمار ترانزیت در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته ۰.۳۵۳ میلیارد تن کیلومتر بود که امسال به رقم ۰.۸۷۴ میلیارد تن کیلومتر رسید.

طبق گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ۲۵ درصد درآمد راه‌آهن از طريق ترانزيت تأمين مي‌شود و دولت در برنامه ششم توسعه برنامه مفصلی برای بخش ترانزیت ریلی دارد.

سال ۹۳ سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا نسبت به سال ۹۲ ٬ ۵۵ درصد رشد داشت بنابراین آمار امسال نشان می‌دهد که این روند با شتاب بیشتری ادامه یافت به طوریکه ترانزیت ریلی در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۸ درصد رشد داشت.

سیاست وزارت راه و شهرسازی تقویت ترانزیت ریلی است بر همین اساس در بهار امسال با وجود کاهش عمومی ترانزیت، سهم ریلی از ترانزیت افزایش یافت.

در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دو بند به صورت صریح به زیرساخت‌های حمل و نقل اختصاص دارد.

در بند ۲۴ و ۲۵ امور اقتصادی این برنامه آمده است: اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه‌ی حمل‌ و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و توسعه‌ی حمل‌ و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه کریدور شمال -جنوب با هدف توسعه‌ی صادرات و ترانزیت بار.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *