صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

قرص روانگردان با مارك ايراني!

۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶:۰۱
کد خبر: ۸۷۰۲۸
خبرگزاری میزان - زنگ خطر اعتياد از مدت‌ها پيش در ايران به صدا درآمده است. اين معضل به ويژه با تغيير الگوهاي كه داشته است تا حد زيادي خطرناك‌تر از قبل تلقي مي‌شود.
به گزارش گروه فضای مجازی خیرگزاری میزان به نقل از ایسنا، واقعيت اين است كه از طرفي مواد مخدر صنعتي جايگزين مواد مخدر سنتي شده است و از طرف ديگر، در سال‌هاي اخير با كاهش سن اعتياد، افزايش اعتياد زنان و... روبه‌رو بوده‌ايم. اعتياد دانشجويان نيز از جمله مسائل هشدار‌دهنده در سال هاي اخير بوده است، به گونه‌اي كه اكنون مسئولان عنوان مي‌كنند لازم است دو واحد درس پيشگيري از اعتياد در دانشگاه‌ها تدريس شود.

 
روزانه در جامعه با تعدد و تنوع مواد مخدر صنعتي روبه‌رو هستيم. اين امر در حالي است كه در سال‌هاي اخير افزايش آمار زنان مبتلا به اعتياد و توزيع ماده مخدر شيشه در قالب داروهاي چاقي و لاغري در اماكن زنانه همچون آرايشگاه‌ها و باشگاه‌هاي ورزشي زنگ خطر را به صدا درآورده است و لزوم توجه بيشتر به اين مساله به خوبي احساس مي‌شود. هم‌اكنون در كشور حدود ۴۵ درصد مصرف‌كنندگان زير ۲۹ سال و حدود۳۰ درصد بين۳۰ تا ۳۹ سال سن دارند. طي سال‌هاي اخير شاهد افزايش آمار اعتياد در كشور و به‌ويژه در ميان جوانان بوده‌ايم و دردناك‌تر اين است كه بگوييم در 10 سال گذشته شمار زنان آلوده به اعتياد به‌طور ميانگين چهار برابر افزايش يافته است.


 قرص‌هاي روانگردان با مارك ايراني

 روز گذشته قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر قرص‌هاي روانگردان درخارج از كشور با مارك ايراني توليد و در داخل توزيع مي‌شوند كه هدف آن، گرايش جوانان كشور به سمت اين مواد است. عليرضا جزيني با بيان آنكه مهارت‌ها به سه دسته فني، ادراكي و انساني تقسيم مي‌شوند، عنوان كرد: مهارت فني در حوزه مديريت بايد 20 درصد و در ساير حوزه‌ها 80 درصد نقش داشته باشد؛ به همين ترتيب بايد مهارت‌هاي فني را به عنوان موضوع غالب در سيستم آموزشي كشور وارد كرده و به آن توجه داشته باشيم، زيرا در حال حاضر دنيا نيز به اين مهارت‌ها توجه ويژه داشته اما در ايران اين‌طور نيست.

 او در ادامه ضمن اشاره به آنكه مهارت‌هاي اجتماعي نيز بايد در كشور ارتقا يابند، اظهار كرد: در حال حاضر نبود آموزش مهارت‌هاي زندگي و فرزندپروري از نقايص سيستم آموزشي كشور هستند به اين ترتيب بايد به مهارت‌هاي اجتماعي كه اساسا نماد آن در حوزه مشاركت‌هاي اجتماعي بوده و يكي از مولفه‌هاي مهم آن اعتماد اجتماعي است توجه ويژه شود كه در حال حاضر اين مساله توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال پيگيري است. قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر ضمن تاكيد بر آنكه موادمخدر موضوع حساسي است و در حال حاضر دشمن به وسيله آن جوانان كشور را نشانه گرفته است، گفت: به دلايل مختلف در شيوع‌شناسي‌ها و نظرسنجي‌هاي دانشگاه‌هاي مختلف كشور نشان داده مي‌شود كه تلاش دشمن، گرايش جوانان ايراني به سمت موادمخدر است.

جزيني عنوان كرد: هفته گذشته جلسه‌اي را با آموزش و پرورش برگزار كرديم تا بتوانيم موضوع پيشگيري اوليه اعتياد را در حوزه دانش‌آموزي نيز گسترش دهيم. او تصريح كرد: در حال حاضر 67 درصد دانشجويان مصرف‌كننده مواد مخدر و محرك نخستين تجربه‌شان مربوط به دوران دانش‌آموزي بوده است كه چنانچه از اين مساله غفلت كنيم و پيشگيري از آن را در دستور كار خود قرار ندهيم حتي كارآفريني نيز در كشور نتيجه‌بخش نخواهند بود.

 3 درصد دانشجويان مواد مخدر مصرف می‌کنند

جزيني همچنين عنوان كرد: در حال حاضر حدود سه درصد دانشجويان (به‌طور دقيق 6/2 درصد) مصرف‌كننده مواد هستند كه اين مساله حتي در دانشجويان پزشكي نيز صدق مي‌كند. او در ادامه با تاكيد بر آنكه در ستاد مبارزه با موادمخدر معتقديم مبارزات بايد پشتوانه علمي‌داشته باشد، افزود: تشكل‌هاي دانشجويي در مبارزه علمي ‌با مواد مخدر  مي‌توانند ما را همراهي كنند. براي مثال زماني كه در دانشگاهي مانند علم و فرهنگ حدود هفت هزار دانشجو در حال تدريس هستند جامعه هدف ما تنها اين تعداد نبوده بلكه حدود 4 برابر آن است زيرا چنانچه موفق عمل كنيم حداقل چهار نفر از اطرافيان دانشجو نيز از مصرف و گرايش به اعتياد مصون خواهند ماند.

جزيني درباره اختصاص دو واحد درسي براي پيشگيري از اعتياد در دانشگاه‌ها، اظهار كرد: در حال حاضر رشته پيشگيري از اعتياد را به تصويب رسانده و وزارت علوم نيز آن را ابلاغ كرده است به‌طوري كه اكنون برخي از دانشگاه‌هاي كشور در حال تدريس اين رشته هستند اما حتي اگر نتوانيم اين رشته را در سراسر كشور گسترش دهيم نياز است كه دو واحد درسي ويژه پيشگيري از اعتياد در دانشگاه‌ها گنجانده شود. او در ادامه به مفاد اين تفاهمنامه كه لزوم تشكيل بانك اطلاعاتي در عرصه پيشگيري است اشاره كرد و گفت: مساله بانك اطلاعاتي با همكاري قابل اجراست و ما در تلاش هستيم كه خود دانشجويان در اين حوزه وارد و به پيشگيري از مواد ترغيب شوند.

 جزيني ضمن ابراز اميدواري از آنكه در سال گذشته تاكنون موجي از عناوين پيشنهادي دانشجويان در حوزه پيشگيري از مواد مخدر  براي پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها به راه افتاده است، ادامه داد: در حال حاضر 6700 موضوع مختلف كه دانشمندان و كارشناسان بر روي آنها كار كرده‌اند و همچنين طرح‌هاي تحقيقاتي از گذشته تاكنون به عنوان منابع تحقيقاتي براي دانشجويان علاقه‌مند به ارائه تحقيق و پژوهش در اين حوزه روي سايت مبارزه با موادمخدر قرار گرفته و علاوه بر آن شايان ذكر است كه اكنون سه فصلنامه علمي‌ و پژوهشي، علمي‌ترويجي و علمي‌تخصصي در ستاد مبارزه با موادمخدر منتشر مي‌شود كه دانشجويان مي‌توانند از آنها نيز استفاده كنند.

  مهارت‌هاي اجتماعي در سرفصل‌های آموزشي

 رئيس انجمن مددكاري ايران درباره نحوه آگاه‌سازي دانش‌آموزان و دانشجويان نسبت به اعتياد مي‌گويد: مواد مخدر تهديدي براي جامعه به حساب مي‌آيد چرا كه روي ديگر نارسايي هاي اجتماعي نيز تاثيرگذار است. حسن موسوي‌چلك مي‌افزايد: اگر هر اقدامي‌در راستاي افزايش آگاهي مردم در زمينه كاهش مواد مخدر انجام شود بايد آن را به عنوان يك گام مثبت تلقي كرد، اما طبيعتا يكي از گروه‌هاي هدف در پيشگيري از اعتياد دانش‌آموزان و محيط مدرسه است، آن هم به اين دليل كه دانش‌آموزان به مدت 12سال در اين مكان حضور دارند و به نسبت خانواده ها نيز به شكل غير مستقيم تحت تاثير اين آموزش‌ها قرار مي‌گيرند.

به گفته او مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي بايد با رويكرد ارتقاي فرهنگ رواني و اجتماعي در جامعه نهادينه شود. رئيس انجمن مددكاري ايران تاكيد مي‌كند: هر روز شاهد ورود مواد مخدر با نوع و الگوي جديد در كشور هستيم كه به نسبت بايد كسب اطلاعات در اين زمينه به روز و جديد باشد. به گفته او فقط با گذراندن چند جلسه آموزشي نمي‌توان دانش‌آموزان را نسبت به مواد مخدر و اعتياد واكسينه كرد، آن هم به اين دليل كه موضوع آسيب‌هاي اجتماعي يك چرخه است و تك بعدي نبايد به آن توجه كرد. موسوي‌چلك تصريح مي‌كند: نسل جوان بايد تحت آموزش مهارت هاي اجتماعي قرار گيرند تا بتوانند در هر شرايطي خود را از گرفتاري نجات ‌دهند. به گفته او سر فصل در تدريس اين درس بايد منعطف و مطابق با شرايط روز ارائه شود تا بتوان به تاثيرات آن اميدوار بود. 


/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *