صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دولت هیچ برنامه‌ای برای اسلامی کردن دانشگاه ندارد

۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۳۱
کد خبر: ۸۶۶۶۹
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم پیگیری طرح اسلامی شدن دانشگاه‌ها در کشور تصریح کرد: ایجاد تمدن اسلامی در گروی نهادینه‌سازی تفکر دینی در فرآیندهای آموزشی است.
قاسم جعفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان با انتقاد از روند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در کشور اظهار کرد: انتظار می‌رود شوای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را که از منویات مقام معظم رهبری است با جدیت بیشتری پیگیری کند زیرا هیچ حرکت تحول آفرین و انقلابی که اراده و انگیزه جدی پشت سر آن باشد از سوی این شورا ملاحظه نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر تحولی در علوم انسانی آنطور که باید اتفاق نمی‌افتد و در پاره‌ای از موارد حتی این مهم روند معکوسی را طی می‌کند به صورتی که حتی نظریه‌هایی که نفی اسلامی شدن را پیشنهاد می‌کند تقویت و پیگیری می‌شود. به صورتی که این نظریه‌ها با چارچوبهای مفهومی خود این موضوع را تقویت می‌کنند که اصلا دلیلی برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شوری اسلامی افزود: دولت نیز در این زمینه برنامه ویژه‌ای نداشته و تا به حال شنیده نشده است که دولت و حتی شخص رئیس جمهور در این زمینه صحبتی داشته باشند. اصلا باید سوال کرد که بدنه دولت به این موضوع اعتقادی دارد یا خیر. اگر برنامه‌ای دارد چه زمانی سیاست گذاری‌های مطلوب خود را اجرایی خواهد کرد. من فکر می‌کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این زمینه با مماشات برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه از زمان طرح موضوع اسلامی شدن دانشگاه توسط مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال می‌گذرد یادآور شد: در طول این مدت شاهد حرکتی تحول آفرین نبودیم هر چند اقداماتی اندک صورت گرفت اما در حال حاضر در دوره فترت به سر می‌بریم و این روند تقریبا متوقف شده و‌‌ همان مقدماتی هم در این رابطه در نظر گرفته شده بود در دولت جدید نادیده گرفته می‌شود.

جعفری با انتقاد از روند پیگیری اسلامی شدن دانشگاه در کشور تصریح کرد: برای پیاده سازی این پروژه مهم آموزشی نخست باید موضوع (اسلامی شدن دانشگاه) به طور واضح تعریف شود به طوری که مشخص شود منظور دقیق از اسلامی شدن دانشگاه چیست. زیرا برخی در کشور با تقلیل مفهومی «اسلامی شدن» و برابر دانستن آن با موارد سطحی و روبنایی به مانند حجاب و تفکیک جنسیتی هدفِ آموزشی و زیر بنایی آنرا نادیده می‌گیرند. متأسفانه همواره این تصور حاکم بوده که اسلامی کردن دانشگاه‌ها تنها و در اصلی‌ترین وجه، متوجه رعایت ظواهر شرعی در پوشش و ارتباطات دانشجویان دختر و پسر است. این در حالی است که چنین تصور نازل و حداقل گرا در مورد اسلامی کردن دانشگاه‌ها نیز همواره دست و پا شکسته و بدون وجود وحدت رویه علمی با سلیقه‌های مختلف در دانشگاه‌ها اجرا شده است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد تسریع در روند اسلامی کرن دانشگاه‌های کشور، تصریح کرد: با بهره‌گیری از رهنمودهای ایشان به‌خوبی می‌توان نتیجه گرفت که تفکر اسلامی کردن دانشگاه‌ها در حقیقت حاکی از دمیدن روح معنویت، تحصیل و تعلیم نیّتمندانه و در مسیر عبودیت الهی به پیکره‌ نظام آموزش عالی کشور است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس «اسلامی شدن دانشگاه» را در گرو تقویت اندیشه‌های قرآنی در مراکز آموزشی کشور عنوان وتصریح کرد: اسلامی شدن دانشگاه به معنای حاکم شدن اندیشه‌های مبتی بر آموزهای و معارف قرآنی دردانشگاه است به طوری که شخص علاوه بر فراگیری اندیشه‌های اسلامی تمامی فعالیتهای خود را بر مبنای این معارف برنامه ریزی نماید.

وی افزود: اگر این روند در دانشگاه‌های کشور نهادینه شود به تبع آن سبک زندگی افراد اسلامی محور و مبتنی بر معارف ناب اسلامی شکل می‌گیرد. و آن چیزی که ازمد نظر مقام معظم رهبری است در جامعه آموزشی و آکادمیک کشور اجرایی می‌شود.

جعفری ترویج معاد محوری و اخلاق اسلامی در مراکز آموزشی را از دیگر مقوله‌های مهم در تحقق اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح و یاد آور شد: اگر سر فصلهای آموزشی در علوم انسانی مطابق با اندیشه‌های اسلامی تهیه و کتب مرتبط با این آموز‌ها نیز تدوین و در اختیار دانشجویان قرار گیرد به طور قطع پروژه اسلامی شدن دانشگاه‌ها موثر‌تر پیگیری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این یک واقعیت است که متون اصلی بسیاری از علوم، خصوصاً علوم انسانی غربی است و مطالعات و پژوهش‌های کشورهای غربی جوهراین دروس دانشگاهی را تشکیل می‌دهد، لذا تاسیس مراکزی به منظور تدوین کتب دانشگاهی با صبغه اسلامی لازم و ضروری است. هرچند در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است اما هنوز خلاً عظیمی در مورد تدوین کتب دانشگاهی با صبغه‌ اسلامی وجود دارد.

جعفری معاد باوری و التزام به اندیشه‌های اسلامی را متعلق به همه شاخه‌های تحصیلی عنوان و تصریح کرد: اعتقاد به معاد و ضرورت فراگیری اندیشه‌های اسلامی مختص به علوم انسانی نیست و به تبع آن اسلامی کردن دانشگاه نیز محدود به تغییر سر فصلهای آموزشی در این شاخه علمی نیست. اگر فردی دانشجوی شاخه‌های مهندسی است با التزام به معارف ناب اسلامی و معاد سالاری این علم را فرا بگیرد و در به کار گیری علم خود در هر زمینه‌ای با مد نظر داشتن معارف اسلامی که چگونگی استفاده از هر نوع علم را مشخص نموده است اقدام کند زیرا دیانت جهان شمول اسلام در هر زمینه‌ای اعم از رشته‌های انسانی و غیر انسانی مانند پزشکی، معماری، مهندسی وغیره دارای نظر و راهبردهای عملی و تجویزی است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از شیوه تدریس معارف اسلامی درمراکز علمی خاطر نشان کرد: امروزه یکسان شدن متون معارف اسلامی برای اکثر رشته‌های تحصیلی دانشگاهی، تا حدودی از جذابیت فراگیری این دروس برای دانشجویان کاسته است. و با وجود تاکیدات بسیاری از کار‌شناسان و صاحب نظران در انی خصوص هنوز اقدامی جدی و عملی در مورد ارائه‌ دروس معارف اسلامی متناسب با رشته‌های مختلف تحصیلی و تدوین کتب معارف مختص آن‌ها صورت نگرفته است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ایجاد تمدن باشکوه اسلامی را در گروه نهادینه سازی تفکر دینی در فرایند آموزشی کشور ارزیابی و افزود: اگر فرهنگ و سبک زندگی دینی مبنای تفکر، تامل و پژوهش دانشجوی ایرانی قرار بگیرد به طور قطع ما در اسلامی شدن دانشگاه موفق عمل کردیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *