صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

"دوغارون" مجهزترین گمرک ایران در مرز "افغانستان"

۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰:۰۱
کد خبر: ۸۳۸۷۲
خبرگزاری میزان - "دوغارون" پیشرفته‌ترین و مجهزترین گمرک مرزی ایران در مرز افغانستان قرار دارد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، گمرک دوغارون در شهرستان تایباد استان خراسان رضوی واقع شده که با بیش از یکصد سال قدمت یکی از قدیمی‌ترین گمرکات ایران به شمار می‌رود و در زمینه‌های صادرات، واردات، ترانزیت و مسافری فعال است.
 
این گمرک ابتدا در روستای کاریز مستقر بود که آغاز فعالیت آن به قبل از سال 1300شمسی بر می‌گردد.
 
گمرک مقابل دوغارون در افغانستان گمرک اسلام قلعه است که در ولایت هرات قرار دارد. امنیت ولایت هرات، سرمایه گذاری بالای طرف ایرانی و پیاده سازی گمرک الکترونیک باعث رونق کسب وکار در این منطقه شده است.
 
امید جهانخواه مدیرکل گمرک دوغارون در تشریح فعالیت‌های این گمرک گفت: در نیمسال نخست سال جاری 502میلیون دلار انواع کالا از این گمرک صادر شده که محصولات پلاستیکی در این بین بیشترین سهم را داشتند.
 
در شش ماهه نخست سال جاری این گمرک 12میلیون دلار واردات داشته و به صورت روزانه 600دستگاه کامیون و چهار هزار مسافر در این گمرک تردد می‌کنند.
 
به گفته جهانخواه 111 مأمور گمرک طی بدترین شرایط آب و هوایی و با حداقل امکانات رفاهی در مرز دوغارون مشغول انجام خدمات و تشریفات گمرکی هستند.
 
چرا دوغارون پیشرفته ترین گمرک مرزی در ایران است؟
 
پیاده سازی گمرک الکترونیک و استقرار تجهیزات کنترلی مدرن موجب شده تا این گمرک عنوان پیشرفته‌ترین گمرک مرزی ایران را به خود اختصاص دهد.
 
تمام رویه‌های گمرکی از جمله صادرات، واردات و ترانزیت در این گمرک توسط سامانه جامع گمرکی انجام می‌شود.
 
به عنوان مثال صادرکننده می‌تواند کالای خود را از تهران به این گمرک اظهار کند و تشریفات گمرکی این رویه را به صورت الکترونیکی انجام دهد.
 
همچنین این گمرک مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های کنترلی است.
 
دستگاه‌های ایکس ری این گمرک از مدرن‌ترین نمونه‌ها در دنیا به شمار می‌رود که با هزینه چندین میلیاردی توسط گمرک خریداری، نصب و راه اندازی شده است.
 
این دستگاه‌ها محموله‌های ترانزیتی را در مقصد اسکن و با مبدا تطبیق می‌دهند که با این اقدام جلوی تخلفات احتمالی گرفته می‌شود.
 
اتاق مانیتورینگ دستگاه‌های ایکس ری براساس استانداردهای جهانی بوده و کارکنان گمرک در معرض اشعه‌های خطرناک به کنترل محموله‌ها می‌پردازند.
 
این گمرک به نمادی از سیاست‌های تسهیل و کنترل در تجارت مورد نظر سازمان جهانی گمرک تبدیل شده است.
 
جهانخواه می‌گوید: فقط در ماه‌های اخیر با بکارگیری این تجهیزات مأموران گمرک دوغارون توانستند یک محموله 18 تنی و یک محموله10 تنی پیش‌ساز مواد مخدر کشف کنند.
 
احتمال قاچاق مواد مخدر هم در هنگام خروج و هم ورود در این گمرک وجود دارد چرا که قاچاقچیان، مواد مخدر سنتی را از افغانستان خارج و طی سال‌های اخیر پیش ساز مواد مخدر صنعتی برای تولید انواع روان گردان رابه داخل این کشور به صورت قاچاق وارد می‌کنند.
 
این گمرک از سگ‌های موادیاب هم برای کشف مواد مخدر استفاده می‌کند. کاملاً مشهود است که انجام تشریفات گمرکی در این گمرک براساس استانداردهای بین المللی صورت می‌گیرد.
 
 مدیریت ناهماهنگ مرزی، گره کور توسعه صادرات غیرنفتی
 
گرچه براساس مصوبه هیات وزیران گمرک مسئول مدیریت هماهنگ مرزی در مرزهای ایران است، اما امید جهانخواه مدیرکل گمرک دوغارون از مدیریت ناهماهنگ مرزی انتقاد می‌کند و می‌گوید: همچنان برخی سازمان‌ها در امور گمرک دخالت می‌کنند و خودشان را با گمرک هماهنگ نمی‌کنند، اقدامی که موجب می‌شود صادرکننده ضربه ببیند و هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالاها افزایش یابد.
 
براساس استانداردهای بین‌المللی تجارت خارجی مسئول مدیریت هماهنگ مرزی در کشورها گمرکات هستند و تنها این سازمان باید برای صادر شدن یا نشدن یک کالا تصمیم بگیرد.
 
با این وجود ناهماهنگی برخی سازمان‌ها در نقاط صفر مرزی با گمرک کاملاً مشهود است، موضوعی که می‌تواند سیاست‌های دولت را در توسعه صادرات غیرنفتی با مشکلاتی مواجه کند.
 
وی همچنین وضع عوارض صادراتی را موجب قاچاق صادرات می‌داند و معتقد است: هرچه عوارض برای کالایی وضع شود سریع‌تر آن را قاچاق می‌کنند و ما تاثیر این سیاست‌های غلط را در مرز می‌بینیم.
 
با وجود امکانات مدرن گمرکی و استقرار آن در این مرز، کارکنان درب خروج این گمرک همچنان در داخل کانکس امور گمرکی را انجام می‌دهند که به نوعی این موضوع هم از مدیریت ناهماهنگ مرزی حکایت دارد و نشان می‌دهد برخی سازمان‌ها حتی هنگام ساخت پایانه مرزی هم گمرک را طرف مشورت خود قرار نمی‌دهند.
 
/انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *