صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

صادرات حدود ٢.٥ میلیون تنی محصولات پتروشیمی

۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۰:۰۱
کد خبر: ۸۳۷۰۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان - صادرات محصولات پتروشیمی در ٦ ماهه نخست امسال از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی از مرز دو میلیون و ٤٨٠ هزار تن گذشت.
به گزارش ، شرکت بازرگانی پتروشیمی از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه بیش از ٢,٤٨٠ میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش ١.٦٢٩ میلیارد دلار صادر کرده است.

هم اکنون فروش بیشتر محصولاتی که از طریق بازرگانی پتروشیمی عرضه می شوند مانند، پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری و الیاف پتروشیمی تندگویان، پی وی سی پتروشیمی اروند، آلکیل بنزن خطی (LAB) پتروشیمی بیستون، استایرن مونومر پتروشیمی پارس، بنزن پتروشیمی بوعلی،‌ پلی اتیلن پتروشیمی مهر، تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) پتروشیمی کارون با هماهنگی انجام شده با هلدینگ خلیج فارس و مجتمعهای زیرمجموعه و دیگر مجتمع ها به صورت اعتباری نیز انجام می شود.

با وارد مدار شدن کامل فازهای ١٥، ١٦ و ١٧، ١٨ پارس جنوبی تا پایان امسال و مناسب بودن درجه هوا در فصل (که منجر به کمبود اتان نشود)، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی تا پایان امسال افزایش می یابد، این افزایش تولید می تواند تا دو میلیارد دلار در سال برای کشور درآمد ارزی به همراه داشته باشد.

در شرایط فعلی هدف اصلی وزارت نفت پرهیز از خام‌فروشی است، که بر این اساس محصولات پتروشیمی و درآمد حاصل از فروش آن می‌تواند چرخه اشتغالزایی و تولید را به گردش درآورده و اقتصاد کشور را به طور قابل توجهی از رکود تورمی دور کند.

با به پایان رساندن حدود ٦٠ طرح نیمه تمام باقیمانده از دولت های گذشته که ١٠ تا ٩٠ درصد پیشرفت دارند، می توان ظرفیت کنونی تولید سالانه محصولات پتروشیمی را به ١٢٠ میلیون تن در سال افزایش داد؛ همچنین با اجرای ٣٦ طرح تازه که به ٤١ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، ظرفیت تولید سالانه از ١٨٠ میلیون تن در سال فراتر خواهد رفت.

این در حالی است که این صنعت سوده علاوه بر نیاز به خوراک مناسب، برای توسعه بیشتر و بهره‌برداری کلان نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف تجهیزاتی و تاسیساتی دارد که البته با تکمیل واحدهای مختلف خود در کوتاهترین زمان ممکن به جبران سرمایه می‌پردازد؛ به این ترتیب علاوه بر کسب ارزش افزوده حاصل از فروش محصولات آن، سرمایه تزریق شده به زیرساخت های خود را نیز جبران می‌کند.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *