صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مخالفت مجلس با دوفوریت طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام/ لاریجانی:باید شاهد لغو همه تحریم‌ها باشیم/توکلی: دنیا بداند نظر رسمی مجلس همین گزارش کمیسیون ویژه است

۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵:۵۶
کد خبر: ۸۳۵۷۰
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان-نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی خود پس از استماع گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس خلع دوفوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را بررسی کردند.
-گروه سیاسی: جلسه علنی امروز مجلس در شرایطی آغاز شد که قرائت گزارش کمیسیون ویژه برجام و تصمیم گیری در رابطه با سند مزبور دستور جلسه اصلی نمایندگان بود. همچنین جلسه علنی امروز به دلیل گفت‌و‌گوها و چانه‌زنی‌های نمایندگان موافق و مخالف برجام با یک ساعت تاخیر برگزار شد.

گزارش کمیسیون ویژه برجام، در 19 صفحه نگارش شده بود و سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون آن را در بیش از 50 دقیقه قرائت کرد. در این زمان، سیدعباس عراقچی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای به همراه حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه در جلسه مجلس حاضر بودند.

متن گزارش کمیسیون برجام شامل مقدمه، بررسی جنبه علمی، فنی و تحقیقاتی برجام، بررسی جنبه‌های دفاعی- امنیتی برجام، بررسی مسأله اقتصادی به ویژه تحریم‌ها در برجام و بررسی جنبه‌های سیاسی و عمومی و همچنین پیشنهادات بود.

در این گزارش تاکید شده که کمیسیون در مورد برخی جنبه‌ها و تبعات برجام به نتیجه گیری کامل نرسیده و در برخی موارد هم پیشنهاداتی برای اجرای برجام ارائه شده و بر بی‌طرفی اعضای کمیسیون در بررسی متن برجام تاکید شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه برجام، طرح دوفوریتی «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را که به امضای بیش از 100 نفر از وکلای ملت رسیده و شامل یک مقدمه توجیهی و یک ماده واحده است، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

متن کامل این طرح به شرح ذیل است:

ماده واحده- دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می‌تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا کند که احکام و تکالیف زیر را در فرآیند اجرا رعایت کند.

یک - بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی در ایران حق تولید و به کارگیری سلاح کشتار جمعی را ندارد. دولت موظف است سیاست خلع سلاح هسته‌ای جهانی را به طور فعال دنبال کرده و در کلیه تلاش‌های بین‌المللی، حقوقی و  دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای و اشاعه آنها از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه در ایجاد ائتلاف خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای فعالانه شرکت کند.

دو- پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدیدنظر در این همکاری خواهد شد و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورای اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.

سه- دولت موظف است هر گونه عدم پایبندی طرف مقابل را در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها و بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم با هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف سازد و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد. به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به 199 هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع است.

چهار - دولت موظف است برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را با چشم‌انداز تجاری صنعتی از جمله در حوزه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه منطبق بر طرح درازمدت سازمان انرژی اتمی دنبال کند. سازمان انرژی اتمی کشور باید طرح درازمدت 15 ساله کشور در حوزه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسانده و سپس به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کند. به نحوی که پاسخگوی نیاز کشور برای سوخت راکتورهای قدرت و تحقیقاتی باشند.

پنج- بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک و همچنین در صورت ضرورت تبادل ذخایر غنی شده منوط به انعقاد قراردادهای قطعی و مطمئن جایگزین و حصول اطمینان نسبت به اجرای آنها باشد.

شش - نظارت‌های آژانس در چارچوب مقررات بین‌المللی و با رعایت مصالح امنیت ملی کشور که شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌کند انجام پذیرد و دولت باید مراقبت کند که در مسیر اجرای برجام و پس از آن حفاظت کامل از اسرار و اطلاعات طبقه‌بندی شده و به ویژه در حوزه نظامی و امنیتی صورت پذیرد. میزان همکاری با آژانس منوط به اقدامات احتیاطی لازم برای تضمین این امر توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. همچنین هیچ گونه دسترسی نظارتی آژانس به مراکز نظامی و اشخاص حقیقی به بهانه برجام مجاز نیست مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزئیات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد.

هفت- دولت و قوای مسلح کشور موظف است به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدین در مقابله با تروریسم تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی و موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیشران‌‌ها و باطری‌های هسته‌ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته‌ای با قدرت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

هشت - دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی موظفند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی تدابیر لازم را در نظر بگیرند تا در اثر اجرایی شدن برجام به هیچ وجه اجازه فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در داخل کشور به آمریکا و دیگر دولت‌های خارجی داده نشود و فرصتی برای نفوذ یا سوءاستفاده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در اختیار استکبار جهانی قرار نگیرد.

نهم - دولت موظف است منابع مالی آزاد شده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، سرمایه‌گذاری‌های ضروری با اولویت‌های نیاز بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی به کار برد.

تبصره یک - وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر 6 ماه یکبار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

تبصره 2 - با اجرای این قانون، قانون الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع با گزارش روند هسته‌ای به شورای امنیت مصوب آذر ماه 1384 و نیز قانون الزام دولت به تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مصوب دی ماه 1385 و قانون صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مصوب تیر ماه 1389 و قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران مصوب تیر ماه 1394 لغو می‌شوند.


لاریجانی: تأخیر در تصویب طرح هسته‌ای به ضرر ایران است/باید شاهد لغو همه تحریم‌ها پس از اجرای برجام باشیم


علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 12 مهر) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح دوفوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام گفت: چند بحث در این زمینه مطرح شد. یک عده می‌گویند این طرح دوفوریتی هیچ نسبتی با گزارش ندارد.

باید ببینیم این حرف درست است یا خیر؟ در بند اول پیشنهادات گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام آمده است که طرح دوفوریتی آورده شود تا الزاماتی برای اجرای برجام مدنظر گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ارائه طرح دوفوریتی براساس پیشنهاد گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام است، ادامه داد: همچنین عنوان شده است که چرا طرح از قبل تهیه شده است؟ باید جواب داد که کمیسیون به این نتیجه رسیده بود که نتیجه کارش باید با طرح دوفوریتی آورده شود. صفحه 19 گزارش را ملاحظه کنید. در بند یک آمده است که یک طرح دوفوریتی بیاید.

وی تصریح کرد: برای اینکه مسئله ملی که آقا فرمودند با اجماع باشد و اختلاف نشود، جلساتی بین دو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با فراکسیون اصولگرایان مجلس برگزار شد. می‌فرمایند آقایون مخالفند. جناب آقایان حداد، بذرپاش، زارعی و آقایان دیگر؛ جلساتی با شما و دوستان دیگر نداشتیم؟  آیا قرار نشد که 3 نفر از فراکسیون اصولگرایان و رهروان بنشینند و این طرح را آماده کنند.

 لاریجانی توضیح داد: این طرح در دو روز پنجشنبه و جمعه در جلسه‌ای تنظیم شد. در این جلسه این آقایان نیز حضور داشتند. آقایان بذرپاش، زارعی و توکلی در این جلسه حضور داشتند. همچنین آقایان جلالی، حقیقت‌پور و بروجردی در نشست حاضر شدند.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی دو جلسه گذاشته شده و بررسی کردند و دیروز با حضور ایشان جمع‌بندی صورت گرفت و طرح آماده شد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که تاکید داشتند مسئله ملی با اجماع به نتیجه برسد، تاکید کرد: ما این کار را انجام دادیم و همه ما این متن را قبول داشتیم.

لاریجانی با بیان اینکه عنوان می‌شود، چرا عجله داریم؟ توضیح داد: کسانی که به صحنه بین‌المللی آشنا هستند و بدانند ما در چه مسیری حرکت کرده‌ایم، می‌دانند که تاخیر داریم. ما فکر می‌کردیم کنگره آمریکا برجام را رد می‌کند و بعد رئیس جمهور آمریکا آن را وتو خواهد کرد و زمان‌بندی لازم را داریم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: اما این مسیر طی نشد و زمان اجرا جلو افتاد و متناسب آن نتوانستیم جلو برویم و کمیسیون نتوانست گزارش خود را به موقع ارائه کند و ما مقید بودیم اول گزارش کمیسیون قرائت شود، بنابراین هر چه تاخیر شود،‌ به ضرر ما است. تصور نکنید که تاخیر به نفع ماست.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود این طرح با بخشی از بندهای گزارش منطبق نیست، گفت: این مسئله عکس اتفاقی است که رخ داده است. در بندی از طرح دوفوریتی به حساسیت بازرسی فضاهای نظامی تاکید شده است. دقیقا در این مسئله ذکر کردیم که هیچگونه بازدید از مراکز نظامی و افراد نباید انجام گیرد.

لاریجانی همچنین توضیح داد: در بند 7 طرح دوفوریتی آمده است که نفوذ از طریق هیات‌های اقتصادی ممکن است. مقام معظم رهبری نیز تاکید داشتند چنین اتفاقی رخ ندهد. ما تاکید کردیم شورای عالی امنیت طرحی مصوب کند تا جلوی نفوذهای اقتصادی و فرهنگی گرفته شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان درخصوص بند 8 طرح دوفوریتی گفت: از آنجایی که برجام براساس تعهد اخلاقی دوطرف تنظیم شده است، در این بند برآورد شده است که اگر رفتار آنها تغییر کرده و شروع به تهدید کنند، و طرف مقابل بنای همکاری را به تهدید ایران تبدیل کند، در برجام همکاری‌های داوطلبانه تغییر خواهد کرد.

وی با اشاره به موضوع تحریم‌ها اظهار داشت: در بند 3 گزارش کمیسیون به این موضوع تاکید شده است، در طرح دوفوریتی ذکر کردیم که یکی از الزامات دولت این است لغو تحریم را مشاهده کنیم و شورای عالی امنیت باید این مسئله را قضاوت کند.

لاریجانی با اشاره به صحبت حمید رسایی مبنی بر اینکه ممکن است دولت طرح مجلس را اجرا نکند، گفت: اینطور نیست. ما شورای عالی امنیت ملی را مرجع قضاوت قرار دادیم. در جایی دیگر درخصوص فعالیت دفاعی و موشکی انتقاداتی عنوان شده است. در این موضوع ما نه تنها به پدافند اشاره کردیم، بلکه گفتیم کلیه فعالیت‌های نظامی کشور در زمینه هوایی، دریایی، زمینی و موشکی و همچنین پدافند هسته‌ای آمادگی لازم را داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح دوفوریتی آگاهانه تنظیم شده است، افزود: دراین طرح تاکید شده است که اگر تحریم‌ها به هر بهانه‌ای وضع شود و تهدیدها به هر بهانه‌ای احیا شود، برجام می‌ماند و ایران راه خود را خواهد رفت. بنابراین می‌خواهیم با توجه به زمان و شرایط به طرح دوفوریتی رأی دهیم.


علاءالدین بروجردی مطرح کرد: تأیید برجام در شورایعالی امنیت ملی/طرح دوفوریتی مجلس برای بستن روزنه‌های توافق


علاءالدین بروجردی در نشست علنی امروز (یکشنبه 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، به عنوان طراح طرح دو فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام که با بیش از 100 امضا به هیأت رئیسه رسیده بود ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان فاجعه منا و پیگیری هر چه سریعتر کمیته حقیقت یاب از سوی وزارت امور خارجه کشور گفت: در طول دو دهه گذشته مسئله هسته ای ایران چالشی ترین مسئله در حوزه بین الملل بوده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: آمریکا به عنوان دشمن قسم خورده جمهوری اسلامی ایران و اعضای دایم شورای امنیت به همراه آنان و اعضای اتحادیه اروپا مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند و تلاش کردند کشورهای متعددی را بر کشور ما وارد کنند از جمله صدور 6 قطعنامه و تحریم برای نداشتن غنی سازی یکی از این تلاش ها بود که در نهایت جمهوری اسلامی ایران بر این اساس برنده شد چرا که خروجی تمام تلاش ها بعد از توافق ژنو و لوزان و در نهایت وین و توافق برجام این طرح عملاً  تثبیت شد.

وی افزود: در این مصاف نابرابر جمهوری اسلامی ایران برنده شده و براساس رهنمود رهبری که نرمش قهرمانانه بود قرار گرفتیم که بتوانیم از این گردنه عبور کنیم لذا طرح دو فوریتی امروز با عنوان اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام ارائه شد.

بروجردی همچنین توضیح داد: نمایندگان هر دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت در جلساتی طولانی که حتی روز جمعه نیز برگزار شد تبادل نظر کردند و در حضور رئیس مجلس این طرح دو فوریتی را تنظیم کردند که به مجلس ارائه کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه 6 کشور طرف مذاکره براساس توافق مراحل قانونی را طی کردند گفت: اکنون روز تصمیم گیری در خصوص برجام است و با اینکه نقاط ضعفی دارد، محصول یک تصمیم ملی است و شورای عالی امنیت که سران سه قوه در آن حضور دارند، آن را تأیید کرده اند.

وی ادامه داد:‌شورای علای امنیت ملی در صورتی می تواند به شکل داوطلبانه برجام را اجرا کند که برخی از احکام قانونی را در فرایند اجرای آن رعایت کند.

طراح طرح دو فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در پایان خاطرنشان کرد: تمام احکام موجود در 8 بند و 2 تبصره بیان شده است که آن را در خصوص برجام مورد توجه ویژه قرار داده ایم.

توکلی: دنیا بداند نظر رسمی مجلس همین گزارش کمیسیون برجام است

احمد توکلی در موافقت با دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» گفت: من اولین نفری بودم که درباره برجام اظهار نظر کردم و در این باره نامه‌ای خصوصی به آقای رئیس‌جمهور و نیز وزیر امور خارجه نوشتم که البته رسانه‌ای نشد و البته آقای ظریف به طور مفصل پاسخ من را دادند.

وی با تاکید بر اینکه حق بود که دولت در این باره لایحه دهد،‌ اظهار داشت: دولت به تکلیف قانونی خود در این زمینه عمل نکرد.

توکلی با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر عدم اختلاف و دو دستگی ملی و نیز میان سیاستمداران که باید آویزه گوش نمایندگان باشد،‌گفت: در تهیه این طرح همه اعضای دو فراکسیون عمده مجلس مشارکت داشتند و فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان با آن مخالفتی نداشته باشند.

وی ادامه داد:‌ اینکه همه ایرادات برجام را پشت تریبون مطرح کنیم ممکن است دشمن عنوان دارد که سیاستمداران شما هم مانند ما فکر می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: من به عنوان یک اقتصاد‌دان می‌گویم اگر این طرح را به سرانجام نرسانیم دچار مشکل می‌شویم و الان باید بیشتر نگران نقشه‌های  دشمن برای نفوذ باشیم.

توکلی با اشاره به اینکه طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را بر اساس ایرادات برجام تهیه کرده‌ایم، گفت: دنیا بداند که نظر رسمی مجلس شورای اسلامی همین گزارشی است که کمیسیون برجام تهیه کرده است اما باید با دولت همکاری کنیم و هر چه زودتر تکلیف را روشن کنیم که به نفع ملت است.

حاجی‌دلیگانی: طرح برجام راهکاری برای اشکالات مطرح شده در گزارش کمیسیون ندارد

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس صبح در مخالفت با دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام » اظهار داشت: هنوز چند دقیقه از قرائت گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام نگذشته است.

وی با اشاره به لزوم تامل در تهیه طرح اجرای برجام اظهار داشت: این طرح چگونه قبل از اینکه گزارش قرائت شود توسط عده ای از همکاران تهیه شده است و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در همین چند روز تعطیلی به چاپ رسیده است.

حاجی‌دلیگانی گزارش کمیسیون ویژه برجام را دقیق، متقن و بی سابقه در طول ادوار مجلس خواند و گفت: باید برای تهیه طرحی متناسب با آن فرصت بگذاریم.

وی با این پرسش که چرا در بزنگاه‌ها مجلس را تعطیل می‌کنیم؟ افزود: چرا جلسه علنی روز چهارشنبه را تعطیل می‌کنید؟ کجا می‌خواهیم برویم؟ ما داریم حقوق می‌گیریم.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام هیچ برداشتی از گزارش قرائت شده کمیسیون برجام ندارد خطاب به لاریجانی گفت: نوبت قبل هم شما وسط گزارش کمیسیون امنیت ملی و برخلاف آیین نامه ورود کردید و در نتیجه بنده شکایت کردم که کمیسیون اصل نود هم حق را به من داد.

وی با طرح این سؤال که مگر ما اکنون دست کم 20 طرح دو فوریتی در نوبت نداریم خاطرنشان کرد: چگونه این طرح جلوتر از همه آن‌ها مطرح می‌شود؟ چرا می‌خواهید نظرات خود را یک طرفه به مجلس بقبولانید؟

حاجی‌دلیگانی در ادامه گفت: 40 روز از وقت مجلس به یک کمیسیون – کمیسیون ویژه برجام – داده شده است تا درباره برجام گزارش دهد اما از این گزارش هیچ استفاده ای نمی‌شود؛ مگر در ابتدای گزارش نمی‌گوید که باید برمبنای آن طرحی تهیه شود پس این طرح کی تهیه شده است؟

وی در بخش دیگری از مخالفت خود با دو فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام آن را فاقد محتوای اجرایی خواند و اظهار داشت: این طرح تماما برجام را پذیرفته است و هیچ راهکار اساسی برای اشکالاتی که در گزارش کمیسیون ویژه برجام آمده است ارائه نداده است.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس گفت: بگذارید طرح از گزارش کمیسیون برجام تهیه شود و هفته آینده هم جلسه کاری داشته باشیم. چرا که ملت فهمیده است که طرح برجام به نفع ملت نیست و در آینده مردم بیشتر در این باره خواهند دانست.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل‌نظر با 159 رأی موافق، 62 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده در صحن علنی مجلس به درخواست دوفوریت این طرح رأی منفی دادند. وکلای ملت همچنین با 168 رأی موافق، 57 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع یک فوریت این طرح را مصوب کردند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *