صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

«حاتمی کیا» کارگردان پوست کلفتی است/ گاهی اوقات ادای حمایت کردن را در می آوریم+فیلمی دیده نشده از پشت صحنه "معمای شاه"

۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴:۳۲
کد خبر: ۸۳۱۸۰
خبرگزاری میزان - کارگزدان سریال «معمای شاه» گفت: «حاتمی کیا» در عرصه ساخت فیلم های دفاع مقدسی کارگردان پوست کلفتی است و دوام آورده است.
به ،معمای شاه مجموعه تلویزیونی الف ویژه است که به کارگردانی محمدرضا ورزی این روز ها مراحل پایانی ساخت خود را سپری می کند، در این پروژه تاریخی ۱۶۰۰ بازیگر و بیش از ۱۵۰ نفر از عوامل سینمای ایران حضور دارند. مجموعه معمای شاه در خصوص جریانات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در دوره سلطنت محمدرضا پهلوی است. این سریال تاریخ معاصر را به تصویر می کشد.به بهانه پخش سریال"معمای شاه" در اواسط آبان ماه امسال با محمدرضا ورزی به گفت و گو نشستیم که در ادامه شرح کامل آن را می خوانید.

برخی از کارگردانان صاحب نام گذشته را دیگر نمی بینیم

بله من بیش از آنکه از خودم بگویم از همکارانم می گویم. برای مثال اگر سریال «سربداران» را دیده باشید متوجه می شوید که بعد از گذشت 33 سال از تولید آن همچنان می توان این سریال را ازافتخارات و گنجینه های ملی مان بدانیم.

من با محمد علی نجفی که یکی از کارگردان های مطرح و صاحب فکر و اندیشه است بسیار صحبت کردم او در سریال «معمای شاه» نقش قوام السلطنه را برای من بازی کرد. لحظاتی که او در سریال بود ما بسیار کند پیش می رفتیم زیرا من به طورمرتب از او سوال می  پرسیدم و به او به چشم یک استاد نگاه می کردم اصلا چنین حسی نداشتم که دو کارگردان درکنار یکدیگر قرار گرفته ایم.

بیشتر به این فکر می کردم که از لحظاتی که در کنار او هستم بهره ببرم. حالا باید بپرسیم که چرا چنین افرادی نباید دیگر دست به تولید بزنند و به گونه ای با دنیای فیلمسازی قهر کنند.

ازنظر من افراد صاحب فکری همچون او باید دوباره بیایند و فیلم بسازند زیرا اقلاَ با فیلمسازی مجدد همین یگ نفر  تجربه 33 سال پیشش بار می دهد.

چرا حالا که وقتش است نجفی می گوید دیگر فیلم نمی سازم. ما حالا می بینیم که بهترین فیلمسازان دهه 60 کارهای مختلفی مانند کتاب خواندن و بازیگری انجام می دهند اما فیلم نمی سازند. باید بگویم که آنها دوام نیاوردند ما یک مقدار پوست کلفت بودیم ودر این طیف دوام آوردیم.

-    شما دستی در ساختن فیلمهای دفاع مقدسی هم دارید. فیلمسازی در این حوزه چگونه است؟

بله من فیلم « قصه عشق پدرم» که مضمونی دفاعی مقدسی دارد را ساخته ام اما هنوز این فیلم موفق به اکران نشده است در خصوص وضعیت کلی فیلمسازی در حوزه دفاع  مقدس هم باید بگویم که ما در این عرصه خوب عمل کردیم اما از نظر من کافی نیست.

ما در این حوزه فیلمسازان برجسته و قدرتمندی مثل حاتمی کیا داریم قبل تر هم کارگردانی مثل ملاقلی پور را داشتیم . چندی پیش فیلمی با عنوان «دکل» کاری از حسن برزیده را دیده ام که از نظر من کار فوق العاده ای بود. اعتقاد من این است که ما در این حوزه کم نگذاشته ایم اما تولیدات محدود است زیرا در سینمای ایران اکران چنین فیلمهایی دچارچالش است فیلم من حدود 3 سال است که تولید شده اما هنوز موفق به اکران نشده است. در این حوزه باید پروانه های حمایتی ایجاد شود در غیر این صورت فیلمساز می ترسد که وارد این عرصه شود.
 
فعالیت در این عرصه بودجه میلیاردی نمی طلبد و فقط این نیست که از نظر مالی فیلمساز را  حمایت کنند بلکه باید در عرضه فیلمها نیز مورد توجه قرار گیرد.

باید تبلیغات درستی در این حوزه داشته باشیم اما در این سالها چنین اتفاقی نیافتاده است می توانم به جرأت بگویم که من در ساخت فیلمهای تاریخی پوست کلفت هستم. برخی نیز در ساخت فیلم های دفاع مقدسی این پوست کلفتی را دارند مثلا حاتمی کیا این ویژگی را دارد همین که دوام آورد و باز یک فیلم دفاع مقدسی تحت عنوان «چ» را ساخت برای ما ارزشمند است ما ده سال دیگر خواهیم فهمید که این فیلم یکی از افتخارات ملی ماست همان گونه که « آژانس شیشه ای» این گونه شد همان طور که «روبان قرمز» همچنان قابل دفاع است.

ما به واقع می توانیم سینما را درفیلم ارزشمند «روبان قرمز» ببینیم . با تماشای این فیلم متوجه می شویم که فیلمساز واقعاَ سینماگر بوده است. بعضی از اشخاص فقط فیلم می سازند اما سینماگر نیستند حاتمی کیا به واقع یک سینماگر است مخاطب و قاب را خوب می شناسد و هیچ کم و کسری به لحاظ تکنیک و اندیشه با فیلمسازان غربی ندارد. اگر «ارتفاع پست» را دیده باشید متوجه می شوید که او در یک هواپیما یک فیلم را با خود می کشاند و مخاطب را با خود همراه می کند این کار هر کسی نیست. حالا سوالی که مطرح می شود این است که چرا چنین فیلمسازانی حمایت نمی شوند چرا ادای حمایت کردن را در می آوریم؟
 
-    خوب ساخت فیلم های دفاع مقدسی هزینه بردار است. اینطور فکر نمی کنید؟

نه به نظر من سینمای حاتمی کیا سینمای میلیاردی نیست البته به جز «چ» که پروداکشن خاصی داشت اما می بینیم که عمده آثار او میلیاردی نبودند و به لحاظ بودجه با هزینه ی کمتری ساخته شدند. به اعتقاد من این سینما باید حمایت معنوی شود زیرا فرهنگ دفاع مقدس و شهید فرهنگی است که اگر مسئول هستیم باید یک جور دیگر به آن نگاه کنیم اگر هم خودمان را مسئول نمی دانیم این چیز دیگری است.

تصاویر دیده نشده از پشت صحنه سریال "معمای شاه" را اینجا می توانید مشاهده کنید.


ادامه دارد...


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *