بیشتر فرهنگیان از حجم کتب درسی ناراضی هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، علیاصغر فانی در همايش تجليل از مؤلفان و دست اندركاران توليد مواد آموزشی پايههای تحصيلی پنجم و نهم با بيان تسليت به مناسبت حادثه منا گفت: با توجه به ديدارهايی كه با معلمان فرهنگی داشتم، بیشتر معلمان از حجم كتب درسی گلهمند هستند.
وي با بيان اينكه حجم كتب درسی در يادگيری دانش آموزان تأثيرپذير است، تصريح كرد: كتب درسی حجم بسياری دارد و براي يادگيری دانش آموزان مشكل ايجاد كرده است.
وزير آموزش و پرورش در ادامه افزود: محتوای درسی متناسب با يادگيری دانش آموزان نيست.
فانی در مورد تغییرات سریع کتابها برای خانوادهها و اینکه مردم کجا میتوانند مصداق عینی ضرورت این تغییرات را ببینند، گفت: به هر حال کتابهای درسی باید با آخرین تحولات علوم در دنیا و تحولات اجتماعی سازگار باشد و اگر کتابی بخواهد سازگار نباشد محصولات آن دانشآموزانی خواهند بود که نمیتوانند ارتباط بهتری برقرار کنند.
وی یادآور شد: به طور آزمایشی در بعضی مناطق و بعضی مدارس، کلاسهای توجیهی برای اولیا خواهیم داشت به خصوص در دوره ابتدایی که خانوادهها حساسترند و مایلند با روشهای تدریس آشنا شوند و امیدواریم بتوانیم به تدریج این کار را فراگیر کنیم و بین مدرسه، پدران و مادران در رابطه با روشهای تدریس کتابها ارتباط بیشتری برقرار کنیم.
فانی الگوی برنامه درسی را یک فرآیند ماتریسی عنوان کرد و افزود: برنامه درسی باید با یک الگوی ماتریس که دارای 5 سطر و 4 ستون است تنظیم شود. این 5 سطر شامل تعقل، اخلاق، علم، عمل و ایمان است و 4 ستون این ماتریس شامل ارتباط دانش آموز با خود، خدا، خالق و خلقت است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش، باید با استفاده از این الگو یک برنامه عملیاتی تهیه گردد تا به بررسی و ارزیابی کتب و محتواهای آموزشی بپردازیم. به نظر میرسد که هنوز این خلا در سازمان وجود داشته باشد و توصیه من به رئیس و کارشناسان این سازمان عملیاتی کردن این الگوی ماتریسی جهت ارزیابی محصولات تولیدی است.
فانی در ادامه بیان کرد: همزمان که که کتابهای درسی از لحاظ علمی شامل آخرین دستاوردها هستند باید از نظرات معلمانی که در مدارس به تدریس میپردازند نیز استفاده شود.