جریان نفوذی بیگانه در رسانهها داریم
خبرگزاری میزان - علیرغم این که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتقاد دارد که جریان نفوذی بیگانه در رسانه های کشور نداریم، اما این جریان در برخی رسانه های کشور وجود دارد و فعال است.
به گزارش گروه سیاسی سیاست های آمریکا علیه ایران همواره هم در حوزه نرم و هم در حوزه سخت افزاری پیگیری شده و در شرایط متفاوت این برخوردها هم تغییر کرده است اما هیچگاه دشمنی های آمریکا علیه ایران کم نشده و پایان نیافته است.
رسانه ها و روزنامه ها بهترین امکان برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی درباره یک موضوع، سیاست و اتفاق است. این تأثیر می تواند در همه زمینه ها از جمله فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشد.
دشمن برای این که بتواند این نفوذ و تأثیر را در جامعه هدف، داشته باشد باید عوامل خود را به گونه ای در برخی مراکز جا کند تا بتواند از آنها برای پیاده کردن اهداف خود بهره ببرد.
یکی از مراکزی که همیشه مورد توجه دشمن قرار داشته است رسانه ها است. رسانه ها از هر نوعی می توانند برای اهداف دشمنان در هر کشوری کارساز باشند. روزنامه ها و مطبوعات از ضریب نفوذ بالایی برخوردارند به همین خاطر عوامل نفوذی به راحتی می توانند در این مراکز حضور پیدا کنند و اهداف و ایده های خود را که از عوامل بالاتر خود دریافت کرده اند پیاده کنند.
نمونه بارز آن را می تواند در وقایع فتنه 78 به خوبی مشاهده کرد. در آن زمان چندین روزنامه زنجیره ای هماهنگ و یکدست، جریانات فتنهرا به گونه ای منتشر می کردند «که انهو» تهران میدان تیان آن من چین است! در حالی که برخی روزنامه های آن زمان تیترهای هدف دار و تحریک کنند احساسات مردم را منتشر می کردند، واقعیت آن چیزی نبود که در روزنامه های خود به چاپ می رساندند.
به عنوان نمونه روزنامه خرداد در سال 78 و در جریان فتنه آن سال در تیتر اول خود نوشت؛«کوی دانشگاه به خون کشیده شد»
یکی از خبرنگاران اصلاح طلب که اکنون در خارج به سر می برد و با رسانه های معاند همکاری می کند در مطلبی که یک سایت ضد انقلاب آن را منتشر کرده به شرح ماجرای انتخاب تیتر «کوی دانشگاه تهران به خون کشیده شد»پرداخته است.
او در بخشی از یادداشت خود نوشته است؛«آقای حکمت در روایت خود از خرداد، و در مورد تیتر مشهور این روزنامه برای فاجعه کوی دانشگاه، چنین گزارش میکند: "در حالت عادی، تیتر یک روزنامه را با هماهنگی آقای نوری انتخاب میکردم و چیزی بهعنوان شورای تیتر نداشتیم. اما وقتی بحرانها اوج میگرفت، بیشتر تصمیمها جمعی میشد. در این جمع، شخصیت محوری خود آقای نوری بود. مرحوم علیرضا نوری هم حضور داشت، و گاهی هم محمد عطریانفر، عیسی خندان، عمادالدین باقی و گنجی. در قضایای کوی دانشگاه، چندین و چند بار شورای تیتر تشکیل دادیم تا ببینیم چه تیتر یکی داشته باشیم. طبقهی بالا در اتاق آقای نوری جمع شده بودیم و تصمیم جمع این شد که تیتر ما عمق فاجعه را نشان دهد. تیتر زدیم: «دانشگاه به خون کشیده شد». فکر میکنم پیشنهاد تیتر متعلق به مرحوم دکتر نوری بود. حالا که نگاه میکنم به نظرم آن تیتر یکی از اشتباهات خرداد بود و قابل دفاع نیست. اما اشتباه کردن جزو ذات کار روزنامهنگاری است."
رسانه های زنجیره ای اصلاح طلب در جریان فتنه 78 هنگامی که در روزنامه های خود، وظایف محوله را اجرا کردند، راهی کشورهای اروپایی و آمریکا شدند و در رسانه های ضد انقلاب پذیرایشان بودند.
چنین ماجرایی را نمی توان یک اتفاق دانست که بی هیچ پیشینه و زمینه سازی افتاده باشد. عواملی که در برخی روزنامه های زنجیره ای کار می کردند از پیش شناسایی و یا حتی به بدنه این روزنامه ها تزریق شدند و چه بسا سردمداران آنها هم جزو عوامل نفوذی بودند که در رأس آن روزنامه ها قرار گرفتند تا اهداف دیکته شده را دنبال کنند.
فرار این طیف روزنامه نگاران و همکاری با ضد انقلاب و دشمنان انقلاب اسلامی ثابت می کند که جریان نفوذی بیگانه در بدنه برخی رسانه های کشور حضور داشته است و اکنون هم این جریان وجود دارد و نیازی به اثبات آن نیست چرا که رفتارها و عملکرد رسانه ای آنها نشان می دهد که چه هدفی را دنبال می کنند.
در فتنه 78 و 88 به آشوب کشیدن کشور هدف رسانه های زنجیره ای بود به گونه ای که در روزنامه هاو سایت های خبری خود چنین روندی را دنبال می کردند و اکنون روش تغییر یافته و نفوذ از راه دیگری آغاز شده است.
رصد محتوای مطالب چاپ شده و منتشره در روزنامه ها و رسانه ها روشن می کند که چه مسیری از سوی آنها دنبال می شود و به راحتی می توان با تطبیق سیاست های آن روزنامه ها با سیاست های نظام اسلامی پی برد که در آن مجموعه خبری رسانه ای، جریان نفوذی دشمن وجود دارد یا نه.
اکنون و در زمان حاضر رهبر معظم انقلاب در دیدارهای گوناگون خطر نفوذ را یادآور شده و راه های نفوذ را هم روشن کرده اند که باید از سوی مسئولین ذیربط در حوزه فعالیت خود مورد توجه قرار گیرد.
مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام در خصوص خطر نفوذ دشمن به کشور، هشدار جدی دادند و فرمودند؛ «نیت آنها این بود که از این توافق راهی پیدا کنند برای نفوذ در کشور؛ ما این راه را بستیم؛ ما این راه را به طور قاطع خواهیم بست. نه نفوذ اقتصادی آمریکا را در کشور اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی و نه نفوذ فرهنگی. با همهی توان -که بحمدالله این توان، امروز زیاد هم هست- با این نفوذ مقابله خواهیم کرد.»
حضرت آیت الله خامنه ای در دیداری به تاریخ شهریور ۱۳۸۱توصیه هایی به روزنامه ها و مطبوعات دارند. ایشان در این زمینه می فرمایند؛«اينكه بنده مكرّر به مطبوعات و رسانهها توصيه مىكنم كه با مسائل كشور مسؤلانه برخورد كنند، به خاطر همين است. دشمن مىخواهد مطالب خود را در بين مردم به دروغ و فريب منتشر كند. ما نبايد عامل دشمن شويم و كار دشمن را آسان كنيم و همان چيزى را كه او مىخواهد در فضاى فكرى و فرهنگى جامعه ما به وجود آورد، در داخل كشور به وسيله مطبوعات، رسانهها و تريبونها به خورد مردم دهيم. اين خطاى بسيار بزرگى است. اگر عمداً و با توجّه صورت گيرد، خيانت بزرگى است و اگر از روى غفلت باشد، خطاى بزرگى است. بايد خيلى آگاه و مراقب بود.»
نفوذ در رسانه ها از مصادیق جنگ نرم است و دشمن با همه توان خود در این زمینه فعال است. مطبوعاتی که خود را به دشمن فروخته اند یا وابسته شده اند حال آگاهانه یا ناآگاهانه در نتیجه کار تفاوتی ندارد، راه را برای نفوذ دشمن به کشور مهیا می کنند حتی رهبر انقلاب بارها در این زمینه تذکرات جدی دادند. ایشان بارها بر تبدیل شدن بعضی از مطبوعات به پایگاه دشمن هشدار دادند اما این موضوع از سوی برخی مسئولین وقت در سال هایی که بوی فتنه به مشام می رسید جدی گرفته نشد و سرانجام هم فتنه های 78 و 88 شکل گرفت و آن همه هزینه به کشور و مردم وارد کرد.
اکنون هم پس از پایان مذاکرات هسته ای و دستیابی به برجام برخی سعی دارند فضای سیاسی را به سوی نشان دادن چهره دوست و مهربان از دشمن سوق دهند. برای این که چنین فضایی در افکار عمومی ایجاد شود رسانه ها بهترین وسیله برای پیاده کردن این هدف است. رسانه ها و روزنامه های موسوم به زنجیره ای که به طیف سیاسی اصلاح طلب گرایش دارند این وظیفه را بر عهده گرفته اند.
رهبر معظم انقلاب در 28 بهمن 1392 درباره چنین اقدامی توصیف جالبی کردند. ایشان گفتند؛ «برخی افراد تلاش دارند با بزک کردن چهره امریکا، زشتی ها و خشونت ها و وحشت آفرینی ها را از این چهره بزدایند و دولت امریکا را دولتی علاقمند به مردم ایران و انسان دوست معرفی کنند، اما تلاش این افراد به نتیجه نخواهد رسید.»
اکنون زمینه نفوذ با شرایطی که ایجاد شده وجود دارد. رسانه ها یکی از مصادیقی است که جریان نفوذ می تواند تأثیر خود را در این حوزه داشته باشد و با حضور این جریان در برخی رسانه ها افکار عمومی را هم تحت تأثیر قرار دهد.
اگر این جریان نفوذ در رسانه های کشور وجود نداشت اکنون تعدادی از روزنامه نگارانی که به خاطر فعالیت های ضد انقلابی خود در این رسانه ها، فرار کرده و در رسانه هایی مانند بی بی سی، وی او ای، من و تو، رادیو فردا و ... کار می کنند، نباید وجود داشته باشند.
در همین زمینه جمعی از نمایندگان مجلس درباره «لزوم مقابله جدی با جریان نفوذی سرویسهای جاسوسی غربی در روزنامهها و رسانههای زنجیرهای» به وزیران اطلاعات و ارشاد تذکر دادهاند.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته پاسخ این تذکر را داد و ادعای مطرح شده در آن را نادرست خواند.
جنتی گفت: «کسانی که چنین ادعایی دارند باید وجود آن را ثابت کنند؛ زیرا وزارت ارشاد بر مبنای چیزی قضاوت میکند که بر اساس قانون برعهده هیئت نظارت بر مطبوعات گذاشته شده است.»
او درباره کشورهایی که در تذکر از آنها نام برده شده خاطرنشان کرد، افرادی در گذشته بهعنوان خبرنگار، نویسنده یا روزنامهنگار در فضای رسانهای کشور فعال بودهاند که امروز در خارج از کشور هستند و با بخش فارسی برخی رسانههای غربی همکاری میکنند.
وزیر ارشاد درباره این افراد گفت: «ما منکر وابستگی آنها نیستیم زیرا حداقل برای ارتزاق خودشان ناچار به این کار هستند.»
جنتی افزود: نمیشود منکر این امر شد که رسانههای خارجنشین با برخی روزنامهنگاران یا اصحاب رسانه داخلی ارتباط داشته باشند یا به آنها خط بدهند ولی اینکه در حد جریان معرفی شود، اینگونه نیست و من چنین چیزی را نمیبینم.
اکنون که به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی هم نزدیک می شویم، فرایند فعالیت های جریان نفوذی در رسانه ها بیشتر هم می شود به همین خاطر آسان تر می توان آنها را رصد کرد. این کار و برخورد قانونی با آنها از تبعات بعدی اقدامات جریان نفوذی در رسانه ها جلوگیری می کند.
انتهای پیام/
رسانه ها و روزنامه ها بهترین امکان برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی درباره یک موضوع، سیاست و اتفاق است. این تأثیر می تواند در همه زمینه ها از جمله فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشد.
دشمن برای این که بتواند این نفوذ و تأثیر را در جامعه هدف، داشته باشد باید عوامل خود را به گونه ای در برخی مراکز جا کند تا بتواند از آنها برای پیاده کردن اهداف خود بهره ببرد.
یکی از مراکزی که همیشه مورد توجه دشمن قرار داشته است رسانه ها است. رسانه ها از هر نوعی می توانند برای اهداف دشمنان در هر کشوری کارساز باشند. روزنامه ها و مطبوعات از ضریب نفوذ بالایی برخوردارند به همین خاطر عوامل نفوذی به راحتی می توانند در این مراکز حضور پیدا کنند و اهداف و ایده های خود را که از عوامل بالاتر خود دریافت کرده اند پیاده کنند.
نمونه بارز آن را می تواند در وقایع فتنه 78 به خوبی مشاهده کرد. در آن زمان چندین روزنامه زنجیره ای هماهنگ و یکدست، جریانات فتنهرا به گونه ای منتشر می کردند «که انهو» تهران میدان تیان آن من چین است! در حالی که برخی روزنامه های آن زمان تیترهای هدف دار و تحریک کنند احساسات مردم را منتشر می کردند، واقعیت آن چیزی نبود که در روزنامه های خود به چاپ می رساندند.
به عنوان نمونه روزنامه خرداد در سال 78 و در جریان فتنه آن سال در تیتر اول خود نوشت؛«کوی دانشگاه به خون کشیده شد»
یکی از خبرنگاران اصلاح طلب که اکنون در خارج به سر می برد و با رسانه های معاند همکاری می کند در مطلبی که یک سایت ضد انقلاب آن را منتشر کرده به شرح ماجرای انتخاب تیتر «کوی دانشگاه تهران به خون کشیده شد»پرداخته است.
او در بخشی از یادداشت خود نوشته است؛«آقای حکمت در روایت خود از خرداد، و در مورد تیتر مشهور این روزنامه برای فاجعه کوی دانشگاه، چنین گزارش میکند: "در حالت عادی، تیتر یک روزنامه را با هماهنگی آقای نوری انتخاب میکردم و چیزی بهعنوان شورای تیتر نداشتیم. اما وقتی بحرانها اوج میگرفت، بیشتر تصمیمها جمعی میشد. در این جمع، شخصیت محوری خود آقای نوری بود. مرحوم علیرضا نوری هم حضور داشت، و گاهی هم محمد عطریانفر، عیسی خندان، عمادالدین باقی و گنجی. در قضایای کوی دانشگاه، چندین و چند بار شورای تیتر تشکیل دادیم تا ببینیم چه تیتر یکی داشته باشیم. طبقهی بالا در اتاق آقای نوری جمع شده بودیم و تصمیم جمع این شد که تیتر ما عمق فاجعه را نشان دهد. تیتر زدیم: «دانشگاه به خون کشیده شد». فکر میکنم پیشنهاد تیتر متعلق به مرحوم دکتر نوری بود. حالا که نگاه میکنم به نظرم آن تیتر یکی از اشتباهات خرداد بود و قابل دفاع نیست. اما اشتباه کردن جزو ذات کار روزنامهنگاری است."
رسانه های زنجیره ای اصلاح طلب در جریان فتنه 78 هنگامی که در روزنامه های خود، وظایف محوله را اجرا کردند، راهی کشورهای اروپایی و آمریکا شدند و در رسانه های ضد انقلاب پذیرایشان بودند.
چنین ماجرایی را نمی توان یک اتفاق دانست که بی هیچ پیشینه و زمینه سازی افتاده باشد. عواملی که در برخی روزنامه های زنجیره ای کار می کردند از پیش شناسایی و یا حتی به بدنه این روزنامه ها تزریق شدند و چه بسا سردمداران آنها هم جزو عوامل نفوذی بودند که در رأس آن روزنامه ها قرار گرفتند تا اهداف دیکته شده را دنبال کنند.
فرار این طیف روزنامه نگاران و همکاری با ضد انقلاب و دشمنان انقلاب اسلامی ثابت می کند که جریان نفوذی بیگانه در بدنه برخی رسانه های کشور حضور داشته است و اکنون هم این جریان وجود دارد و نیازی به اثبات آن نیست چرا که رفتارها و عملکرد رسانه ای آنها نشان می دهد که چه هدفی را دنبال می کنند.
در فتنه 78 و 88 به آشوب کشیدن کشور هدف رسانه های زنجیره ای بود به گونه ای که در روزنامه هاو سایت های خبری خود چنین روندی را دنبال می کردند و اکنون روش تغییر یافته و نفوذ از راه دیگری آغاز شده است.
رصد محتوای مطالب چاپ شده و منتشره در روزنامه ها و رسانه ها روشن می کند که چه مسیری از سوی آنها دنبال می شود و به راحتی می توان با تطبیق سیاست های آن روزنامه ها با سیاست های نظام اسلامی پی برد که در آن مجموعه خبری رسانه ای، جریان نفوذی دشمن وجود دارد یا نه.
اکنون و در زمان حاضر رهبر معظم انقلاب در دیدارهای گوناگون خطر نفوذ را یادآور شده و راه های نفوذ را هم روشن کرده اند که باید از سوی مسئولین ذیربط در حوزه فعالیت خود مورد توجه قرار گیرد.
مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام در خصوص خطر نفوذ دشمن به کشور، هشدار جدی دادند و فرمودند؛ «نیت آنها این بود که از این توافق راهی پیدا کنند برای نفوذ در کشور؛ ما این راه را بستیم؛ ما این راه را به طور قاطع خواهیم بست. نه نفوذ اقتصادی آمریکا را در کشور اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی و نه نفوذ فرهنگی. با همهی توان -که بحمدالله این توان، امروز زیاد هم هست- با این نفوذ مقابله خواهیم کرد.»
حضرت آیت الله خامنه ای در دیداری به تاریخ شهریور ۱۳۸۱توصیه هایی به روزنامه ها و مطبوعات دارند. ایشان در این زمینه می فرمایند؛«اينكه بنده مكرّر به مطبوعات و رسانهها توصيه مىكنم كه با مسائل كشور مسؤلانه برخورد كنند، به خاطر همين است. دشمن مىخواهد مطالب خود را در بين مردم به دروغ و فريب منتشر كند. ما نبايد عامل دشمن شويم و كار دشمن را آسان كنيم و همان چيزى را كه او مىخواهد در فضاى فكرى و فرهنگى جامعه ما به وجود آورد، در داخل كشور به وسيله مطبوعات، رسانهها و تريبونها به خورد مردم دهيم. اين خطاى بسيار بزرگى است. اگر عمداً و با توجّه صورت گيرد، خيانت بزرگى است و اگر از روى غفلت باشد، خطاى بزرگى است. بايد خيلى آگاه و مراقب بود.»
نفوذ در رسانه ها از مصادیق جنگ نرم است و دشمن با همه توان خود در این زمینه فعال است. مطبوعاتی که خود را به دشمن فروخته اند یا وابسته شده اند حال آگاهانه یا ناآگاهانه در نتیجه کار تفاوتی ندارد، راه را برای نفوذ دشمن به کشور مهیا می کنند حتی رهبر انقلاب بارها در این زمینه تذکرات جدی دادند. ایشان بارها بر تبدیل شدن بعضی از مطبوعات به پایگاه دشمن هشدار دادند اما این موضوع از سوی برخی مسئولین وقت در سال هایی که بوی فتنه به مشام می رسید جدی گرفته نشد و سرانجام هم فتنه های 78 و 88 شکل گرفت و آن همه هزینه به کشور و مردم وارد کرد.
اکنون هم پس از پایان مذاکرات هسته ای و دستیابی به برجام برخی سعی دارند فضای سیاسی را به سوی نشان دادن چهره دوست و مهربان از دشمن سوق دهند. برای این که چنین فضایی در افکار عمومی ایجاد شود رسانه ها بهترین وسیله برای پیاده کردن این هدف است. رسانه ها و روزنامه های موسوم به زنجیره ای که به طیف سیاسی اصلاح طلب گرایش دارند این وظیفه را بر عهده گرفته اند.
رهبر معظم انقلاب در 28 بهمن 1392 درباره چنین اقدامی توصیف جالبی کردند. ایشان گفتند؛ «برخی افراد تلاش دارند با بزک کردن چهره امریکا، زشتی ها و خشونت ها و وحشت آفرینی ها را از این چهره بزدایند و دولت امریکا را دولتی علاقمند به مردم ایران و انسان دوست معرفی کنند، اما تلاش این افراد به نتیجه نخواهد رسید.»
اکنون زمینه نفوذ با شرایطی که ایجاد شده وجود دارد. رسانه ها یکی از مصادیقی است که جریان نفوذ می تواند تأثیر خود را در این حوزه داشته باشد و با حضور این جریان در برخی رسانه ها افکار عمومی را هم تحت تأثیر قرار دهد.
اگر این جریان نفوذ در رسانه های کشور وجود نداشت اکنون تعدادی از روزنامه نگارانی که به خاطر فعالیت های ضد انقلابی خود در این رسانه ها، فرار کرده و در رسانه هایی مانند بی بی سی، وی او ای، من و تو، رادیو فردا و ... کار می کنند، نباید وجود داشته باشند.
در همین زمینه جمعی از نمایندگان مجلس درباره «لزوم مقابله جدی با جریان نفوذی سرویسهای جاسوسی غربی در روزنامهها و رسانههای زنجیرهای» به وزیران اطلاعات و ارشاد تذکر دادهاند.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته پاسخ این تذکر را داد و ادعای مطرح شده در آن را نادرست خواند.
جنتی گفت: «کسانی که چنین ادعایی دارند باید وجود آن را ثابت کنند؛ زیرا وزارت ارشاد بر مبنای چیزی قضاوت میکند که بر اساس قانون برعهده هیئت نظارت بر مطبوعات گذاشته شده است.»
او درباره کشورهایی که در تذکر از آنها نام برده شده خاطرنشان کرد، افرادی در گذشته بهعنوان خبرنگار، نویسنده یا روزنامهنگار در فضای رسانهای کشور فعال بودهاند که امروز در خارج از کشور هستند و با بخش فارسی برخی رسانههای غربی همکاری میکنند.
وزیر ارشاد درباره این افراد گفت: «ما منکر وابستگی آنها نیستیم زیرا حداقل برای ارتزاق خودشان ناچار به این کار هستند.»
جنتی افزود: نمیشود منکر این امر شد که رسانههای خارجنشین با برخی روزنامهنگاران یا اصحاب رسانه داخلی ارتباط داشته باشند یا به آنها خط بدهند ولی اینکه در حد جریان معرفی شود، اینگونه نیست و من چنین چیزی را نمیبینم.
اکنون که به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی هم نزدیک می شویم، فرایند فعالیت های جریان نفوذی در رسانه ها بیشتر هم می شود به همین خاطر آسان تر می توان آنها را رصد کرد. این کار و برخورد قانونی با آنها از تبعات بعدی اقدامات جریان نفوذی در رسانه ها جلوگیری می کند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *