صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سهم ۴۱ درصدی عابران پیاده و دوچرخه سواران تهرانی از جان باختگان تصادفات رانندگی/ ۴۷درصد تصادفات به دلیل بی توجهی رانندگان است

۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹:۰۰
کد خبر: ۸۰۹۹۶۸
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در بحث ایمنی ترافیک فاصله محسوسی با کشور‌های دیگر داریم و ۴۷ درصد تصادفات به دلیل بی توجهی رانندگان و ۵۶ درصد تصادفات در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد.

- به گزارش شهر، سید جعفر تشکری هاشمی در شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود ضمن گرامیداشت هفتم اردیبهشت ماه روز ایمنی حمل و نقل اظهار کرد: مسئله ایمنی حمل و نقل بر کسی پوشیده نیست و حفظ ایمنی شهروندان، پیادگان، رانندگان و راکبان موضوع مهمی است چراکه همه در معضل حوادث ترافیکی هستند.

عضو شوای شهر تهران با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم به ایمنی و سلامت شهروندان در آمد و شد‌های شهری توجه ویژه‌ای داشته و خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اولین تصمیماتی که در شورای ششم گرفته شد توجه به حمل و نقل عمومی و حفظ ایمنی شهروندان بود.

وی با اشاره به اینکه کم توجهی به ایمنی حمل و نقل منجر به افزایش مرگ و میر، معلولیت، آسیب‌های جسمی و روانی و زمین گیر شدن شهروندان می‌شود، تصریح کرد: این آسیب‌ها در کنار آسیب‌های اقتصادی که پس از تصادفات به مردم وارد می‌شود غیر قابل جبران است. حتی در کشور‌های توسعه یافته که تصادفات کمتری دارند بین سه تا پنج درصد از جی دی پی این کشور‌ها صرف هزینه‌های درمان شهروندان در تصادفات می‌شود. در کشور‌های در حال توسعه همچون ایران هفت تا هشت درصد جی دی پی صرف جبران خسارات ناشی از تصادفات، معلولیت‌ها و دیگر آسیب‌هایی که در سالیان متمادی به دنبال دارد، می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ در طول یک سال یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده اند، تصریح کرد: به عبارتی هر ۲۴ ثانیه یک انسان در تصادفات کشته می‌شود که یک زنگ خطر برای تمامی شهروندان در شهر‌های کوچک و بزرگ است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در سال ۲۰۱۶ در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد این بود که با توجه به تصادفاتی که رخ می‌دهد کشور‌ها باید به حمل و نقل عمومی تشویق شوند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بیشترین عامل مرگ و میر بین افراد مسن و پنج تا ۲۹ سال به علت تصادفات بوده است، اظهار کرد: این موضوع یک زنگ خطر است که نیرو‌های توانا در سطح جامعه در معرض خطر از دست دادن جان خود در حوادث ترافیکی هستند.

وی با اعلام اینکه در کشور ما نیز وضعیت به همین شکل است، یادآور شد: بر اساس گزارشات جهانی در طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ شاهد کاهش مرگ و میر در تصادفات بوده ایم به گونه‌ای که در هر ۱۰۰ هزار نفر از ۲۶.۴ نفر کشته شدگان در تصادفات به ۲۱ نفر در ۱۰۰ هزار نفر برسیم و آخرین آمار نیز نشان می‌دهد که به ۲۰ نفر رسیده ایم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: این عدد بالاست و به سادگی نمی‌توانیم از ۲۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر بگذریم. در ایران سومین دلیل مرگ و میر تلفات ناشی از تصادفات است در حالیکه در سایر کشور‌ها تصادفات رتبه هشتم را دارد.

وی اضافه کرد: در گذشته ۷۰ درصد تصادفات جاده‌ای و ۳۰ درصد آن درون شهری بوده که از ۷۰ درصد تصادفات جاده‌ای نیز به دلیل گسترش حریم شهری و وجود سکونتگاه‌های غیرمجاز، تصادفات عمدتا در نزدیکی شهر‌ها اتفاق افتاده است. در بحث ایمنی ترافیک فاصله محسوسی با کشور‌های دیگر داریم و ۴۷ درصد تصادفات به دلیل بی توجهی رانندگان است و ۵۶ درصد تصادفات در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۰ آمار تلفات ایران و کره جنوبی با هم برابر بوده است، گفت: ما در سال ۲۰۱۹ تنها ۲۵ درصد تلفات را کاهش داده ایم و کره جنوبی با کاهش ۷۵ درصدی روبه رو بوده است. این نشان می‌دهد که ایران می‌تواند با برنامه ریزی و مدیریت صحیح بر محور‌های ایمنی تلفات را کاهش دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در نوروز امسال پلیس بار‌ها دل نگرانی خود از تصادفات و مرگ و میر را اعلام کرد و یک هزار و ۱۰۰ شهروند ایرانی در این تصادفات جان خود را از دست دادند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ما به عنوان مدیران شهری قادر هستیم این تلفات را کاهش دهیم، یادآور شد: در نوروز امسال به طور متوسط روزانه ۵۵ نفر در تصادفات کشته شدند در حالیکه در سال قبل به ۴۹ نفر رسیده بود. با افزایش سفر‌ها شاهد افزایش مرگ و میر نیز بوده ایم.

وی با اعلام اینکه در شهر تهران بر اساس آمار سال ۹۹، ۵۸۳ نفر جان خود را از دست داده اند، گفت: روند تلفات در تهران به طور محسوسی نزولی بوده است، اما آمار نشان می‌دهد که در تهران به طور میانگین با روزانه با دو فوتی و ۴۶ مصدوم در تصادفات مواجه هستیم که نقص عضو و معلولیت دائمی را برای برخی از آن‌ها به دنبال دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۴۱ درصد جان باختگان در تصادفات پیادگان هستند، اظهار کرد: ۳۸ درصد کشته شدگان راکبین موتورسیکلت هستند، هفت درصد آمار مرگ و میر را رانندگان خودرو‌ها و شش درصد را سرنشینان به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه طراحی معابر و پیاده رو‌ها و دسترسی سواره به پیاده در شهر تهران ناایمنی مشهودی دارد، خاطرنشان کرد: در زمینه عابران پیاده و دوچرخه سواران ۴۱ درصد فوتی داشتیم؛ متوسط دنیا ۲۶ درصد است که نشان دهنده فاصله محسوس ایمنی ایران با میانگین جهانی است.

تشکری هاشمی با اعلام اینکه ۴۶.۷ درصد تصادفات به علت بی توجهی به جلو بوده است، یادآور شد: محصول این بی توجهی‌ها به دلیل فرهنگ پایین شیوه رانندگی این میزان تلفات است.

وی تأکید کرد: ۵۶ درصد از تلفات ما در بزرگراه‌های تهران و ۳۴ درصد در معابر شریانی است که توجه بسیار بالا و اقدامات ایمن سازی در بزرگراه‌ها را می‌طلبد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۵۸۴ نفر در تصادفات شهری سال ۹۹ در تهران مصدوم شده اند، خاطرنشان کرد: این یعنی ۱۶ هزار نفر با مشکلات درمان و هزینه‌های آن، از دست دادن شغل، معلولیت و سربار شدن در خانواده روبه رو بوده اند.

وی با بیان اینکه مناطق ۴،۵، ۱۵ و ۱۹ بالاترین آمار کشته شدگان را دارند، تأکید کرد: ضعف و ایرادات این مناطق را باید مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم هرچند هیچ منطقه‌ای نیست که عاری از تلفات باشد، اما توجه ویژه معاونت عمرانی، حمل و نقل و ترافیک و شهرسازی می‌تواند در مدیریت این زمینه مؤثر باشد.

تشکری هاشمی یادآور شد: دستگاه‌های متعددی در زمینه امینی در کشور مسئولیت دارند. خودرو‌های ایمن و با کیفیت بالاترین نقش را در ارتقاء ایمنی دارند. متاسفانه علاوه بر خودور‌های فرسوده و خودرو‌های بی کیفیتی که در سال‌های گذشته تولید شدند در حال حاضر خودرو‌های تولید داخل و وارداتی نیز از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خودرویی که در برخورد با تیر چراغ برق دو نیمه شده و قطعات آن پراکنده شده است، گفت: این نشان می‌دهد که ما تا چه اندازه در تولید داخلی بی توجه هستیم و متاسفانه جان مردم چقدر ارزان هزینه می‌شود.

وی تأکید کرد: وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شهرداری ها، پلیس راهنمایی و رانندگی، آموزش و پرورش و رسانه ملی نقش ویژه‌ای در آموزش و آماده سازی مردم برای جلوگیری از حوادث ترافیکی دارند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ارزیابی و ریشه یابی در گذشته بار‌ها و بار‌ها انجام شده است، ابراز تأسف کرد که اقدام عملی چندانی در این زمینه در این سال‌ها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: بزرگراه‌ها و جاده‌ها و معابر ما همچون خودرو‌ها نا امن هستند. بزرگراه‌ها و معابر ساخته می‌شوند و رو به بهبود می‌رویم، اما آنچه نادیده گرفته می‌شود ایمنی شهروندان است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه منابعی که باید برای حمل و نقل هزینه شود در اموری با اولویت کمتر هزینه می‌شود، تصریح کرد: در شهر تهران برای ایمنی و امنیت مردم در ترافیک هزینه‌های محدودی انجام می‌دهیم در حالیکه در فعالیت‌هایی که اولویت کمتری دارند هزینه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال پیاده رو‌ها ساخته می‌شود، اما در آن‌ها نگاه به تجملات، طرح هندسی و نوع سنگ مدنظر است و توجه به ایمنی آن اثربخشی لازم را ندارد.

تشکری هاشمی در ادامه یادآور شد: بر اساس مطالعات یکی از انجمن‌های جهانی، استفاده از حمل و نقل عمومی موثرترین راه برای ایجاد ایمنی در رفت و آمد است و با افزایش حمل و نقل عمومی شاهد این خواهیم بود که مردم کمتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده خواهند کرد و تلفات کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به انجام مطالعات در ۳۲ شهر با جمعیت بیش از ۵۰۰ نفر گفت: هرچه تردد با حمل و نقل عمومی در این شهر‌ها افزایش یافته میزان تلفات کاهش یافته است. اگر تعداد سفر در سال به ۳۰ سفر برسد تعداد تلفات به شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

تشکری هاشمی افزود: در خصوص عامل انسانی کاملا بی توجه بوده ایم، اما مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد عوامل تصادفات به عوامل انسانی برمی گردد. عامل انسانی به تنهایی ۵۷ درصد از حوادث را به خود اختصاص داده، اما در کنار خودرو‌ها به بیش از ۹۰ درصد رسیده است این در حالیست که راه‌ها تنها سه درصد و خودرو دو درصد از آمار را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ویژگی‌های شخصیتی، رفتاری و یادگیری در زمان اخذ گواهی رانندگی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، گفت: اگر این موضوع مورد توجه قرار بگیرد شاهد این میزان تلفات نخواهیم بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این موضوع یک دغدغه ملی است، اظهار کرد: توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، توجه ویژه به رفتار‌های رانندگی با محوریت آموزش، حرکت به سمت حمل و نقل انسان محور به جای خودرو محور، اصلاح نواقص معابر شهری، استفاده از تجهیزات هوشمند، حذف خودرو‌های فرسوده و پرخطر و ممنوعیت تردد این خودروها، جایگزین کردن موتورسیلکت‌های ایمن، تصویب و اجرای قوانین بازدارنده و ایجاد تناسب بین جرم و جریمه، ایجاد خط کشی‌ها و تابلو‌های راهنما، توسعه حمل و نقل عمومی انبوه بر، تولید خودرو‌های ایمن و اقدامات سختگیرانه در مقررات ترافیکی از جمله راهکار‌های ایجاد ایمنی در سطح شهر است.

وی با تأکید بر اینکه در بسیاری از معابر شهری تابلو‌های هدایت مسیر کنده شده است، خاطرنشان کرد: در مواردی شاهد هستیم رانندگانی که با شهر آشنا نیستند با دنده عقب در بزرگراه‌ها حرکت می‌کنند و منجر به تصادفات مرگبار می‌شوند.

تشکری هاشمی از شهردار تهران درخواست کرد که با توسعه حمل و نقل عمومی ایمن و انسان محور توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه برنامه پنج ساله سوم که شهرداری موظف شد سند حمل و نقل ایمن را تدوین کند، تقاضا داریم که هرچه سریعتر انجام شود چراکه قرار بود سه سال پیش انجام شود، اما در این سه سال هیچ اقدامی صورت نگرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *