فارابی تسهیلگر فعالیت بخش خصوصی و فعالان بین الملل سینما/ تقویت حوزه بین الملل بنیاد فارابی در دوره تحول
- طبق اعلام روابطعمومی بنیاد سینمایی فارابی، در این نشست که با حضور فعالان، مدیران شرکتها و مؤسسات پخش بینالملل در سالن جلسات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، دکتر رائد فریدزاده معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: چتر سینمای ایران سالهاست که به همت فارابی در بازار فیلم برلین و کن برپا میشود و از حیث نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و عرضه آثار سینمای ایران در این رویدادهای بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: فارابی هر ساله در برگزاری این چتر از مؤسسات و شرکتهای پخش بینالملل حمایت میکند که حضور این شرکتها در عرصه بینالملل در شرایطی بهتری انجام شود. البته برخی از این شرکتها برای ادامه حمایتها باید مجوزهای خود را تمدید کنند که با همکاری سازمان سینمایی امیدواریم هرچه زودتر این روند تمدید مجوزها تسریع شود.
در ادامه این نشست دکتر سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: اهمیت و جایگاه بحث بینالملل –چه در سینما و چه در بنیاد سینمایی فارابی- بر کسی پوشیده نیست و امیدواریم برگزاری منظم این جلسه بتواند به بهبود مشکلات و رفع موانع پخشکنندگان بینالمللی سینمای ایران کمک کند.
مدیرعامل بنیاد فارابی با اشاره به مأموریتهای تازه حوزه بینالملل در طرح تحول بنیاد فارابی ادامه داد: حوزه بینالملل در رویکرد جدید فارابی حوزه مهم و اولویتداری است.
دکتر جوادی با اشاره به نقش تسهیلگر و حمایت کننده این بنیاد از شرکتهای فعال حوزه بینالملل تصریح کرد: فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران خود را رقیب بخش خصوصی نمیداند. بلکه خود را تسهیلگر، حمایتگر و تکمیل کننده فعالیت دوستان میداند. یکی از مهمترین مأموریتهای ما در حوزه بینالملل کمک به شکلگیری اکوسیستم بخش خصوصی فعالان بینالملل سینمای ایران است.
مدیرعامل فارابی در ادامه گفت: خیلی اوقات مشارکت و فعالیت بخش خصوصی میتواند به تصمیم سازی و رفع موانع کمک کند و از این جهت نهاد ملی سینما محفل خوبی برای شکلگیری چنین جمعهایی و تبادل نظر فعالان این حوزه است.
جوادی درباره لزوم نگاه بینالمللی به سینما از مرحله تولید، گفت: یکی از وجوه اصلی فارابی در دوره تحول، رونق اقتصاد سینما به خصوص اقتصاد بینالملل سینما است. افزایش سهم سینما در حوزه فروش بینالملل نیاز به مقدماتی دارد و روند تجاریسازی و بینالمللی سازی فیلم از مرحله تولید آن شروع میشود و صرفاً طراحی یک پوستر انگلیسی زبان، آن اثر را بین المللی نخواهد کرد.
جوادی در باره برپایی چتر سینمای ایران گفت: شما به عنوان فعالان حاضر در چتر سینمای ایران سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این رویداد هستید و با رصد و بررسی که در این رویداد بعمل میآورید میتوانید در رویدادهای پیش روی سینمای ایران در عرصه بینالملل نظیر جشنواره بین المللی فیلم فجر، جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، هفتههای فیلم ایران در کشورهای مختلف و... کمکهای بسیاری برای شناسایی آثار و بهبود کیفیت این رویدادها ارائه دهید.
جوادی در پایان به لزوم جانشین پروری و ارتقا کمی و کیفی منابع انسانی فعال در حوزه بین الملل اشاره داشت و پیشنهاد داد پیشکسوتان این حوزه در دورههایی به انتقال تجارب خود به نسل جدیدتر بپردازند.
در ابتدای این نشست، فعالان حوزه بینالملل و شرکتهای حاضر در چتر سینمای ایران در جشنواره کن نیز به ارائه نقطه نظرات و دغدغههای خود پرداختند.
گفتنی است در این نشست علی غیاثوند (آی فیلم پرو)، امیر اسفندیاری و وحید اسفندیاری (ایرایمج)، علیرضا شاهرخی (هنر هفتم)، محمد طیب (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی)، علی حاج قاسمی (پرشین فیلم)، الهه نوبخت (الی ایمج)، مریم نقیبی (سما پیکچرز)، فهیمه پورقاسم (آریانا فیلم) و الهه گودرزی (مینروا فیلم) حضور داشتند.