صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

عبدالحمید قدیریان: در مسیر هنر انقلاب کم کاری کرده‌ایم

۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱:۵۷
کد خبر: ۸۰۸۱۶۷
چهره سال هنر انقلاب گفت: برای من سوال است که جوان پاک ایرانی که در بستر خانواده ایرانی تریبت شده چرا باید آثارش به سمت فضایی خارج از دین و انسانیت برود؟ نتیجه من این است که متصدیان و هنرمندان راه اشتباهی را رفته اند.

-  شب گذشته مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب با حضور هنرمندان و مسئولین فرهنگی در حوزه هنی برگزار و در نهایت پس از یک هفته چهره سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ معرفی شد و در نهایت عبدالحمید قدیریان طراح صحنه و لباس، نقاش، برنده سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه و اباس برای مریم مقدس و طراح صحنه و لباس آثار متعدد سینمایی که به دلیل خلق تابلوی نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» در واکنش سریع به شهادت دختران مدرسه سیدالشهدای افغانستان در سال ۱۴۰۰ عنوان چهره سال هنر انقلاب را به خود اختصاص داد. 

به همین بهانه گفت‌وگوی میزان با خالق تابلوی نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» را در ادامه خواهید خواند:

***قیمت گذاری آثار هنری براساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد

عبدالحمید قدیریان در گفت‌وگو با میزان پیرامون اساس و قواعد قیمت گذاری بر آثار نقاشی گفت: قیمت گذاری آثار تجسمی به خصوص نقشی به عوامل زیادی باز می گردد، در ابتدا باید این نکته را در نظر بگیریم که بحث تقاضا در قبال آثار هنری بسیار مهم است، اینکه یک اثر هنری تا چه اندازه طالب دارد و چه کسانی مخاطب اصلی آن هستند. 

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه در بحث قیمت گذاری آثار هنری در داخل کشور و همین طور بخش بین الملل سوء استفاده‌های سیاسی فراوانی صورت می گیرد، بسیاری از این قیمت های میلیاردی و نجومی بیشتر به هدف تبلیغاتی کردن فرد و یا یک نوع از تفکر و همچنین بزرگنمایی آثار محاسبه می شوند. به طور معمول این قیمت گذاری ها جامعه را به خود معطوف می کنند تا در زیرلایه های خود به القا نوع خاصی از تفکر کمک کند. 

***غرب هزینه فراوانی برای اشاعه تفکر خود می‌کند

این هنرمند عرصه نقاشی در همین رابطه اظهار کرد: به عنوان مثال جشنواره های سینمایی غرب را عنوان می‌کنم، ما به صورت علنی می بینیم که این جشنواره ها در پوشش رویدادی هنری و فرهنگی به اشاعه تفکری خاص و یا محو کردن نوع دیگری از تفکر اهتمام می ورزند، این جشنواره ها به هیچ وجه آثاری که مخالف دیدگاهشان باشد را انتخاب نمی کنند و در نقطه مقابل صرفا به آثاری بها می دهند که ایدئولوژی آنها را پیش ببرد و يا از داخل كشور نوعى از سياه نمايى را به تصوير بكشد.

وی تاثیر صهیونیست‌ها بر القای تفکرات سیاسی بر هنر و فرهنگ جهانی را بالا دانست و افزود: ما در اکثریت زمینه های هنری شاهد آن هستیم که عموم بخش‌ها و هنرها در پشت پرده به اشاعه تفکر صهیونیستی می پردازند و به نوعی اربابانشان همین صهیونیست ها هستند، ما در جشنواره های خارجی مشاهده می کنیم که نازل‌ترین آثار از لحاظ مفهوم و ارزش انسانی به عنوان بهترین آثار معرفی می شوند و بارها و بارها تقدیر از آنها صورت می گیرد.

قدیریان در همین رابطه تصریح کرد: این نوع از تفکر در سالهای متمادی باعث می شود که جوانان با دانستن راه موفقیت که جریان نفوذ ترسیم و عادی سازی کرده براساس الگوهای غرب و جریان نفوذ به خلق آثار بپردازند. جوانان به دلیل اینکه این نوع از هنر طالب داشته و گرانتر است خودشان را در این مسیر قرار می دهند. البته این را بگویم که جوان بدون دانش نسبت به این موضوع تغییر جهت می دهد یعنی آنقدر برنامه ریزی اصولی و دقیق طی این سالها از سوی جریان نفوذ شکل گرفته که هیچکس متوجه آن نمی شود و اگر هم کسی بخواهد خلاف آن حرکت کند به شدت مورد نقد قرار می گیرد، زیرا جریان نفوذ و این نوع از تفکر خودش را تئوریزه کرده و اصل را به خودش تغییر فرم داده است. 

***جریاناتى كه پشت فروش میلیاردی آثار حراج‌های هنری

وی با اشاره به فروش نجومی برخی از آثار هنری در حراجی‌ها افزود: بعضا تابلوهایی با قیمت میلیاردی در حراجی ها به فروش می رسد، وقتی ما نگاهی کوتاه به صاحب اثر و کیفیت آن می کنیم به راحتی می فهمیم که جریانی سیاسی پشت اثر است، جریانی که به شدت از صداقت دور بوده و به فکر تغییر جهت دیدگاه جامعه است. 

این هنرمند انقلابی با اشاره به کلامی از «امام خمینی (ره)» اضافه کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی در همان ابتدا فرمودند که هر جریان و یا هر چیزی که از غرب وارد می شود در بدو امر منحرف کننده و شیطانی است مگر آنکه خلافش ثابت شود، متاسفانه مسئولین فرهنگی و هنرمندان ما این کلام را نه تنها فراموش کرده بلکه خودشان را کاملا به این جریان سپرده اند. به نوعی که منطق های اسلامی و ایرانی آنها به مرور زمان به تفکرات و منطقهای غربی استحاله پیدا کرده است. 

وی با نقد از بی اعتنایی به اشاعه هنر انقلابی در خانواده ها افزود: تکنولوژی ما را خنثی کرده است، دیگر به دنبال چیزی نمی رویم و فکر می کنیم همه چیز در فضای مجازی وجود دارد، ما در زندگی عادی خود به هیچ وجه جایگاهی برای هنر نمی بینیم، انگار که به هیچ وجه هنر در خانواده های ما ترسیم نشده است، تنها بخشی از هنر که با آن در ارتباطیم طراحی صنعتی است که در ابزار آلات خانگی دیده می شود. متاسفانه بزرگان فرهنگی و هنری ما در طی این سالها کوتاهی کرده اند که امروز به این جایگاه رسیده ایم، من متوجه نمی شوم وقتی این تعداد شورای فرهنگی و مراکز فرهنگی در کشور وجود دارند چرا باید به این سمت رفته باشیم که هنر انقلابى به طور کامل حذف شده باشد. 

***حراجی‌های هنری را محافلی صادقانه نمی‌دانم

وی ادامه داد: به شخصه هیچ محفل و یا حراجی هنری را صادقانه نمی دانم، زیرا آنها در جهت ارتقا فرهنگ و هنر در جامعه پیش نمی روند هرچه دارند کاملا سمت و سو داشته و در جهت القا تفکر غرب است. گاها در این محافل آثار خوب هم دیده می شود اما سیاست های این محافل به نوعی است که مسیر جامعه به تعداد خاصی از آثار برسد. امروزه ما شاهد آن هستیم که جریان نفوذ که از سالها پیش از انقلاب اسلامی هم آغاز به کار کرده بود، در بخش فرهنگی ما ریشه دوانده و خودش را حتی ارجح و حق به جانب هم نشان داده است. دشمن سالهاست که آلوده سازی با معیارهای تفکر غربی را آغاز کرده است، نفوذ غرب با برنامه ریزی و هزینه های گزاف با تنظیم معیارهایی تازه فرهنگ جامعه اسلامى را نشانه گرفته است. 

قدیریان در همین رابطه اظهار کرد: بنابراین اگر می بینیم که فضاهای فرهنگی ما به سمتی عجیب رفته نباید شگفت زده شویم، متاسفانه در برخی گالری ها حتی دیده شده که آثار غیر انسانی و گاها شیطان پرستانه با ملاک های تعریف شده غربی با قیمت های نجومی به فروش می رسد و هیچ نظارتی هم بر آنها نیست. ما نباید فراموش کنیم که در چیدمان جریان نفوذ جایگاهی برای نگاه انسانی و انقلابی وجود ندارد، تفکر نفود غرب زیر نظر صهیونیست‌ها شکل گرفته و میخواهد انسان را به دره نابودی بکشاند.

وی درباره قرارگیری نام خود در میان نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی افزود: طبیعتا بسیار خوشحالم که نامم در بین این عزیزان قرار گرفته است، البته هیچگاه به عنوان یک فرد خودم را درگیر جوایز نمی کنم زیرا نگاه من به هنر و فرهنگ به جایزه ختم نمی شود و برای دلایلی دیگر است که به هنر انقلاب علاقه دارم.

***جایزه چهره سال هنر انقلاب اسلامى اتفاقی ارزشمند است

این هنرمند عرصه نقاشی اضافه کرد: واقعیت امر اما جایزه چهره هنر سال انقلاب اسلامی جایزه بسیار ارزشمندی است، ما می بینیم که در غرب جشنواره ها برگزار می شوند و جایزه می دهند، این جشنواره ها با ذرق و برق خاص خود و با جوایزشان هنرمندان زیادی را به خود جذب می کنند و در کنار همین هیاهو خط فکری خود را تزریق می کنند. به نظر من جایزه هنر سال انقلاب اسلامی می تواند روبروی این جریانات ایستاده و با حمایت و تشویق هنرمندان انقلابی جوانان را نیز به این راه علاقمند سازد. 

وی درباره مجموعه آثار «همپای نور» که سال گذشته برای آن نامزد جایزه هنر سال انقلاب شده است ابراز كرد: این مجموعه شامل تعدادی تابلوی نقاشی است، آثاری که امسال طی نمایشگاهی در موزه فلسطین میزبان مخاطبان بود، موضوع اصلی این آثار در اصل شناسایی نور خداوند متعال در زندگی است. 

برنده چهره سال هنر انقلاب در همین رابطه اضافه کرد: من چهار سال پیش نمایشگاهی به نام «آسمان حسین (ع)» را برگزار کردم که به نوعی پیش درآمدی بر نمایشگاه همپای نور بود، در این نمایشگاه موضوعیت معرفی «امام حسین (ع)» از نگاهی آسمانی بود، مطرح کردن آن واقعه و تماشای واقعه عاشورا از دیدگاهی آسمانی دغدغه بزرگی بود که من در نمایشگاه «آسمان حسین (ع)» آن را اجرا کردم و خوشبختانه با اقبال خوبی هم روبرو شد. 

خالق تابلوی نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» در همین رابطه ادامه داد: من در نمایشگاه «آسمان حسین (ع)» صحنه های واقعه عاشورا را از منظر آسمانی نگاه کردم، به این صورت که در این مجموعه آثار هیچ اثری از خون و یا بدن های خونین نبود و هر چه بود سراسر نور بود و سفیدی. در نمایشگاه «همپای نور» من یک قدم جلوتر آمدم و خودم و مخاطبم را به ردیابی نور الهی دعوت کردم. 

این هنرمند انقلابی درباره بازخورد برگزاری نمایشگاه «همپای نور» اضافه کرد: طبیعتا این نمایشگاه به دلیل همزمانی با دوره حاد شیوع بیماری کرونا نسبت به نمایشگاه قبلی با استقبال کمتری روبرو بود اما از سوی دیگر بخش دانشگاهی و اساتید فن به خوبی از این رویداد استقبال کردند، حتی جلسات و نشست های بسیاری بعد از این نمایشگاه برگزار شد و ابعاد مختلف این دیدگاه مورد بررسی قرار گرفت. من در این نمایشگاه همه را به داشتن رویکردی فرهنگی به نور خدا دعوت کردم، اتفاقی که خوشبختانه در شبکه های اجتماعی هم مورد استقبال قرار گرفت زیرا بیش از پرداخت به ابعاد زیبایی شناسانه به ابعاد فکری موجود در آثار می پرداخت. 

***«همپای نور» بیش از یک اثر هنری اثری بر مبنای تفکر است

وی در همین رابطه تصریح کرد: بحث اصلی مجموعه آثار «همپای نور» بیشتر بحث فکری بود، به همین دلیل استقبال خوبی از سوی تعداد مخاطبان محدود به دلیل کرونا صورت گرفت، مردم ایران به دنبال معرفت و تفکر هستند و کافی است شما حرفی نو و منطبق بر حقیقت برای آنها داشته باشید تا به سرعت جذب آن شوند، خمیره مردم ایران علم طلب و معرفت طلب است و من این اشتیاق به معرفت را از نزدیک در حاضران این نمایشگاه مشاهده می کردم. 

قدیریان هنر برای هنر را یک ایده منسوخ خواند و اظهار کرد: در تمام دنیا هنر برای هنر از بین رفته است، یعنی دیگر کسی از روی تفنن اثری هنری تولید نمی کند اما متاسفانه همچنان در کشور ما این تئوری وجود دارد، متاسفانه هنر کشور در بحث تفکر نقصان دارد و همین نقصان و خلا باعث شده تا جریان نفوذ این جای خالی را با تفکر الحادی پر کند. متاسفانه نتیجه این پیشرفت جریان نفوذ در هنر را به راحتی می توان در برخی نمایشگاه ها و گالری ها مشاهده کرد. 

***در مسیر هنر انقلاب کم کاری کرده‌ایم

این هنرمند انقلابی در همین رابطه خاطرنشان کرد: برای من سوال است که جوان پاک ایرانی که در بستر خانواده ایرانی تریبت شده چرا باید آثارش به سمت فضایی خارج از دین و انسانیت برود؟ نتیجه من این است که متصدیان و هنرمندان راه اشتباهی را رفته اند، مقصر اصلی ما هستیم که مسیر درست را جلوی پای جوانان قرار نداده ایم. حرکت ما تا اینجای کار اشتباه بوده که هنر به این سمت و سوی غلط رفته است، به همین دلیل به نظر من در این ورطه جایزه ای مثل جایزه چهره سال هنر انقلاب می تواند مسیر درست را به جوانان ارائه داده و آنها را با هنرمندان انقلابی آشنا کند. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *