صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سعید اسماعیلی: به نظر می‌رسد در عرصه هنرمند انقلابی دچار فقر هستیم

۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵:۳۸
کد خبر: ۸۰۸۰۳۷
طراح و کارگردان تقدیر شده در شب سینما و تئاتر هشتمین دوره هفته هنر انقلاب گفت: به نظر می‌رسد در عرصه هنرمند انقلابی دچار فقر هستیم. با وجود این که مدرسه، دانشگاه و دوره‌های آموزشی زیادی برای علاقمندان در دسترس است، اما هنرمند دلسوز باید تربیت شود و رشد کند. باید به دنبال هنرمندی بود که جوشش دارد و درد و دغدغه انقلاب را درک می‌کند.

سعید اسماعیلی در گفت‌وگو با میزان پیرامون این سوال که آیا هنر انقلاب اسلامی تا به امروز توانسته براساس شعار‌ها و ارزش‌های ترسیم شده قدم بردارد، گفت: از آغاز پدیده انقلاب اسلامی تا امروز هنر انقلابی در عرصه‌های مختلف رخ نشان داده است، اما معتقدم هنوز باید منتظر اتفاقات ویژه و چشم گیر باشیم و البته نگران که آیا این اتفاقات انجام می‌شود یا خیر. نمی‌توان فعالیت‌های ارزشمندی که در این سال‌ها انجام شده را نادیده گرفت، اما با وجود همیت مسئولان و بودجه کافی آن اتفاق دندان گیر ظاهرا هنوز رخ نداده است. البته باید بر اساس آمار صحبت کرد و من هم تا حدودی از آمار باخبرم و به همین دلیل باید تامل بیشتری بر این حوزه مغفول مانده داشته باشیم.

وی درباره این که چه راهکاری برای این موضوع وجود دارد تا آن اتفاق ویژه رخ دهد، اظهار کرد: این قصه خیلی فرمایشی نیست بلکه هنرمند دلسوز به صورت خودجوش می‌تواند تحولی در هنر انقلابی رقم بزند. نه این که ارگان یا نهادی به شکل سفارشی کار را پیش ببرد. اگر غیر از این باشد شرایط همان خواهد بود که امروز شاهد آن هستیم. انتظار می‌رود هنرمندان دلسوزانه و مشوقانه به هنر انقلاب نگاه کنند و به خلق آثار بپردازند. تا زمانی که هنرمند به معنای حقیقی در درون خود جوشش و احساس نیازی نداشته باشد اثری هنری خلق نمی‌شود.

برگزیده هفته هنر انقلاب در بخش تئاتر با ارائه تعریفی از هنر انقلابی و نقش پررنگ فرهنگ در آن ادامه داد: هر آن چه که انقلاب اسلامی به دنبال آن بوده است و با ان مفاهیم به پیروزی رسیده باید هنر انقلاب نامید. انقلاب با شاخصه‌هایی به پیروزی رسید که همه آن‌ها فرهنگی بود. مفاهیمی را به جامع ارائه کرد و توانست مردم را با خود همراه کند و به پیروزی برسد. هنر انفلاب باید یکی از این مضامین را پوشش دهد تا بتوان به آن هنر انقلابی گفت. انقلاب با مفاهیم فرهنگی بسیار زیادی سرو کار داشت که پرداختن به هر کدام به اعتلای هنر انقلاب اسلامی کمک خواهد کرد.

اسماعیلی در واکنش به این موضوع که برگزاری هفته هنر انقلابی در حوزه هنری انقلاب اسلامی تا چه اندازه می‌تواند به رشد و شناخت این هنر در جامعه کمک کند، بیان داشت: از دوستان حوزه هنری تشکر می‌کنم که اتفاق فرخنده‌ای را رقم زدند. انشاالله این روند برقرار باشد و متولیان با قدرت وهمت کار را پیش ببرند. برگزاری چنین رویداد‌هایی شرط لازم هست، اما کافی نیست. 

این کارگردان تئاتر کشورمان نبود هنرمند دلسوز و دغدغه‌مند را یکی از مشکلات اصلی هنر انقلابی برشمرد و افزود: به نظر می‌رسد در عرصه هنرمند انقلابی دچار فقر هستیم. با وجود این که مدرسه، دانشگاه و دوره‌های آموزشی زیادی برای علاقمندان در دسترس است، اما هنرمند دلسوز باید تربیت شود و رشد کند. باید به دنبال هنرمندی بود که جوشش دارد و درد و دغدغه انقلاب را درک می‌کند. واقفم که دیدگاه من نظری است، اما باز هم تاکید می‌کنم اگر هنرمند نخواهد، اثر ویژه‌ای خلق نمی‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا هنر انقلابی ماموریت خود را در راستای حفظ هنر ایرانی واسلامی به درستی انجام داده است یا خیر تصریح کرد: کم و بیش این اتفاق افتاده است. در دیداری که دوستانم با رهبر انقلاب داشتند ایشان درباره هنرمندانی صحبت کردهبودند که توانسته اند پرچم هنر ایرانی و اسلامی را بالا ببرند و به رشد آنکمک کند. البته ترجیح می‌دهم خیلی تفکیکی در ابن باره قائل نباشیم چرا که اگر هنرمندان ایرانی بخواهند دست به خلق اثری هنری بزنند حتما بر اساس قواعد ایرانی پیش می‌روند. ضمن این که شما نمی‌توانید مفهوم اسلامی را از انقلابی جدا کنید، چون اصول برپایه یک مفهوم است و آمال مشترکی در این دو حوزه وجود دارد.

طراح و کارگردان تئاتر با تاکید براین نکته که هنر انقلابی خیلی برای عرضه در حوزه بین المللی مجالی نداشته است خاطر نشان کرد: من در حوزه تخصصی خودم تئاتر صحبت می‌کنم. ما تنها در دو سه سال اخیر در کشورعراق توانستیم نمایش اجرا کنیم. این اتفاق برای اولین بار است که رخ می‌دهد. ما نتوانسته ایم این هنر را گسترش دهیم پس مشکل از ما بوده است. تجربه اجرا در بصره و بغداد برای ما ارزشمند بود. کشور عراق از نظر هنری خیلی از ایران بالاتر نیست، اما آن‌ها تصور نمی‌کردند سطح هنر ایرانی در حدی باشد که این طور مخاطب را جذب کند. باید برای ارائه هنر برای دیده شدن تلاش کرد، چون خلق تنها فایده‌ای ندارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *