صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وزیر آموزش و پرورش: آموختن دانش و رقابت علمی از مزایای طرح رتبه بندی معلمان است/ آزمون استخدامی داخلی برای ۵۹ هزار معلم قراردادی برگزار می‌شود

۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹:۱۸
کد خبر: ۸۰۳۹۵۳
وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه بندی، علاوه بر افزایش حقوق و مزایای معلمان، انگیزه «آموختن دانش» و «رقابت علمی» را در جامعه معلمان ارتقا می‌دهد.
- به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری با اشاره به آخرین تصمیمات پیرامون رتبه بندی معلمان، گفت: لایحه رتبه بندی معلمان از سال ۱۳۹۲ مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شروع و در ادامه مسیر با چالش‌های زیادی مواجه شد تا اینکه پس از بررسی‌های متعدد در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰، از سوی رئیس جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وی با تأکید بر انتظارات به جا و برحق جامعه معلمان درخصوص طرح رتبه بندی گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که انجام شد به نظر میرسد باز هم در اجرای طرح از بُعد زمان، کمی تأخیر داشته ایم که تنها دلیل آن وجود مقررات و قوانین مربوط به اجرای این طرح بود. خوشبختانه در دولت سیزدهم با توجه به حمایت رئیس محترم جمهور، اشکالات این طرح سریعا برطرف شده و در نهایت طرح رتبه بندی به نتیجه رسیده است.

نوری با اشاره به اهداف اجرای طرح رتبه بندی معلمان تصریح کرد: رتبه بندی معلمان مبتنی بر سند تحول بنیادین است و مهم‌ترین هدف آن ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت در کشور است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به هدف اصلی رتبه بندی اضافه کرد: طرح رتبه بندی، علاوه بر افزایش حقوق و مزایای معلمان، انگیزه «آموختن دانش» و «رقابت علمی» را در جامعه معلمان ارتقا می‌دهد و این باعث افزایش توانمندی معلمان نسبت به امروز خواهد شد؛ لذا این توانمندی در تربیت دانش آموزان نیز بی تأثیر نبوده و آن‌ها را به سمت اهداف سند و تربیت تمام ساحتی هدایت خواهد کرد.

وی افزود: ماده دوم رتبه بندی فرهنگیان، به شرح شایستگی‌های ۳ گانه، عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمان پرداخته و در هر مورد رتبه‌ها را مشخص می‌کند.

نوری با بیان اینکه در طرح رتبه بندی، معلمان در ۵ رتبه تقسیم بندی می‌شوند، اظهار کرد: دایره شمول رتبه بندی، در دو لایحه‌ای که دولت گذشته ارائه شده بود، بعضی افراد از جمله همکاران فرهنگی که از مدارس به ادارات آمده بودند را شامل نمی‌شد که بر اساس اصلاحات صورت گرفته و مصوبه شورای انقلاب، این اشکال برطرف شد.

وی افزود: اکنون با ابلاغ طرح رتبه بندی و براساس قانون، وزارت آموزش و پرورش مکلف است آیین نامه مربوطه را در مدت یک ماه کاری تدوین کند که امیدواریم پس از تصویب آیین نامه در هیئت دولت، طرح رتبه بندی از اوایل سال جدید اجرایی شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری جلسات مکرر با موضوع رتبه بندی، بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا این کار دقیق و جدی انجام شود و تأکید داریم که یکی از مهم‌ترین اقدامات ما نگاه به هدف رتبه بندی است که می‌تواند برای جامعه و معلمان موثر باشد.

وی افزود: در ماده یک رتبه بندی به افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت و اعتلای کرامت و منزلت همچنین استقرار نظام پرداخت براساس شایستگی و توسعه مستمر شایستگی عمومی و حرفه‌ای معلمان اشاره شده است.

نوری ادامه داد: در لایحه قدیم دولت، افراد هر ۶ سال یک بار مشمول رتبه بندی می‌شدند، اما اکنون افراد هر ۵ سال یک بار مشمول رتبه بندی خواهند شد و محدودیت سنوات نیز ندارد، اما برای یک عده که در مناطق محروم خدمت می‌کنند و یا معلم شاغل در مدارس استثنایی و ابتدایی هستند این رتبه هر سال ۳ ماه کم می‌شود و به ۴ سال تقلیل پیدا می‌کند و برای معلمانی که تاییدیه بنیاد نخبگان را دارند نیز یک رتبه ۳ ساله خواهد بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *