راهبردهای بانک مرکزی در توسعه ارائه خدمات بانکی غیرحضوری به مردم
بانک مرکزی در راستای توسعه خدمات الکترونیکی، تسهیل ارائه خدمات بانکی به مردم و کاهش مراجعات حضوری به شعب بانکها به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا، برنامههای ویژهای را تدارک دیده است.
- بنا به اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، بانک مرکزی در راستای توسعه خدمات الکترونیکی، تسهیل ارائه خدمات بانکی به مردم و کاهش مراجعات حضوری به شعب بانکها به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا، برنامههای ویژهای را تدارک دیده است.
در این رابطه، با توجه به اینکه در چارچوب مقررات مبارزه با پولشویی، ارائه غیرحضوری خدمات پایه بانکی به مردم در گرو تصویب دستورالعملی در شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تأمین مالی تروریسم بود، بنابراین پس از پیگیری و مشارکت بانک مرکزی در تدوین دستورالعمل مذکور، نهایتاً «دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» توسط شورای مذکور به تصویب رسید و طی بخشنامهای به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.
حال، بانک مرکزی در نظر دارد الزامات اجرای دستورالعمل مذکور را که متضمن اجرای دقیق و یکنواخت آن توسط شبکه بانکی کشور میباشد، با قید فوریت تدوین و ابلاغ کند.
به موجب الزامات مذکور، ارائه غیرحضوری خدمات پایه باید پس از احراز هویت الکترونیکی و اعمال رویههای شناسایی غیرحضوری اشخاص با رویکرد ریسک محور صورت پذیرد.
در احراز هویت الکترونیکی، متقاضیان دریافت خدمات پایه بانکی ابتدا باید اقدام به ارائه الکترونیکی ادعای هویت نمایند و سپس بانکها باید با رعایت الزاماتی که شرح مفصل آن در سند یادشده خواهد آمد، اقدام به اثبات هویت غیرحضوری از طریق عوامل مالکیتی، دانستنی و ذاتی کنند.
شایان ذکر است در سند مذکور، کلیه فرآیندهای موردنیاز برای پیادهسازی زیرساختهای فناورانه و الزامات نرمافزاری از قبیل چگونگی استفاده از اعتبارنامههای تأیید هویت، روشهای پردازش تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی در فرآیند اثبات هویت از طریق شناسه ویدئویی و اصالتسنجی تصویر ویدئویی چهره متقاضی، سازوکارهای پایش تقلب در ارائه غیرحضوری خدمات پایه و روشهای آشکارسازی طرفهای غیرمجاز در نشستهای ارتباطی بانک با متقاضی خدمات غیرحضوری پیشبینی میشود.
در چارچوب راهبردهای بانک مرکزی برای توسعه ارائه خدمات بانکی غیرحضوری به مردم، بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی میتوانند بخش قابل ملاحظهای از خدمات پایه بانکی از قبیل افتتاح انواع حسابهای بانکی ریالی غیر از حساب سپرده قرضالحسنه جاری؛ اعطای هرگونه ابزار پذیرش؛ اعطای انواع ابزارهای پرداخت؛ اجاره صندوق امانات؛ اعطای تسهیلات قرضالحسنه و نیز اعطای تسهیلات در زمینههایی نظیر ساخت، خرید و یا تعمیر مسکن و یا خرید کالاهای ضروری نظیر خودرو را به صورت غیرحضوری ارائه کنند.
همچنین شرکتهای واسپاری (لیزینگ) و تعاونیهای اعتبار نیز میتوانند در چارچوب اختیارات قانونی، بخشی از خدمات پایه خود را به صورت غیرحضوری عرضه کنند.
امید است با تکمیل اقدامات بانک مرکزی در این زمینه شاهد ظهور فصل جدیدی در ارائه خدمات بانکی به عموم هموطنان گرامی باشیم به نحوی که مردم عزیز ایران اسلامی خدمات بانکی موردنظر خود را با سهولت و صرف کمترین هزینه دریافت کنند.
حال، بانک مرکزی در نظر دارد الزامات اجرای دستورالعمل مذکور را که متضمن اجرای دقیق و یکنواخت آن توسط شبکه بانکی کشور میباشد، با قید فوریت تدوین و ابلاغ کند.
به موجب الزامات مذکور، ارائه غیرحضوری خدمات پایه باید پس از احراز هویت الکترونیکی و اعمال رویههای شناسایی غیرحضوری اشخاص با رویکرد ریسک محور صورت پذیرد.
در احراز هویت الکترونیکی، متقاضیان دریافت خدمات پایه بانکی ابتدا باید اقدام به ارائه الکترونیکی ادعای هویت نمایند و سپس بانکها باید با رعایت الزاماتی که شرح مفصل آن در سند یادشده خواهد آمد، اقدام به اثبات هویت غیرحضوری از طریق عوامل مالکیتی، دانستنی و ذاتی کنند.
شایان ذکر است در سند مذکور، کلیه فرآیندهای موردنیاز برای پیادهسازی زیرساختهای فناورانه و الزامات نرمافزاری از قبیل چگونگی استفاده از اعتبارنامههای تأیید هویت، روشهای پردازش تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی در فرآیند اثبات هویت از طریق شناسه ویدئویی و اصالتسنجی تصویر ویدئویی چهره متقاضی، سازوکارهای پایش تقلب در ارائه غیرحضوری خدمات پایه و روشهای آشکارسازی طرفهای غیرمجاز در نشستهای ارتباطی بانک با متقاضی خدمات غیرحضوری پیشبینی میشود.
در چارچوب راهبردهای بانک مرکزی برای توسعه ارائه خدمات بانکی غیرحضوری به مردم، بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی میتوانند بخش قابل ملاحظهای از خدمات پایه بانکی از قبیل افتتاح انواع حسابهای بانکی ریالی غیر از حساب سپرده قرضالحسنه جاری؛ اعطای هرگونه ابزار پذیرش؛ اعطای انواع ابزارهای پرداخت؛ اجاره صندوق امانات؛ اعطای تسهیلات قرضالحسنه و نیز اعطای تسهیلات در زمینههایی نظیر ساخت، خرید و یا تعمیر مسکن و یا خرید کالاهای ضروری نظیر خودرو را به صورت غیرحضوری ارائه کنند.
همچنین شرکتهای واسپاری (لیزینگ) و تعاونیهای اعتبار نیز میتوانند در چارچوب اختیارات قانونی، بخشی از خدمات پایه خود را به صورت غیرحضوری عرضه کنند.
امید است با تکمیل اقدامات بانک مرکزی در این زمینه شاهد ظهور فصل جدیدی در ارائه خدمات بانکی به عموم هموطنان گرامی باشیم به نحوی که مردم عزیز ایران اسلامی خدمات بانکی موردنظر خود را با سهولت و صرف کمترین هزینه دریافت کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *