صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی رونمایی شد

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸:۴۵
کد خبر: ۸۰۲۵۳۴
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به افزایش حجم تجارت الکترونیکی، راه‌اندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) ضرورتی بود که باید اتفاق می‌افتاد.
- مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) صبح روز شنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، عباس تابش مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد.
 
در آغاز مراسم رونمایی از سامانه (CODR) علی رهبری در خصوص موقعیت پروژه، گفت: فعالیت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در سه دسته تقسیم شده است که شامل دولت الکترونیکی (سامانه جامع تجارت، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و سامانه قیمت، شکایت، بازرسی، مجوز پیش فروش خودرو و ...) تجارت الکترونیک (سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات، توسعه زیرساخت‌ها، توسعه کابردها) گواهی الکترونیکی که برای تجارت و دولت الکترونیکی لازم است و رشد خوبی را در گواهی الکترونیکی داشته‌ایم.

وی افزود: این سامانه یکی از پروژه‌هایی است که باعث می‌شود اعتماد مصرف‌کنندگان به فضای کسب و کار‌های اینترنتی بیشتر می‌شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان کرد:  قصد داریم شرایطی مهیا کنیم که رسیدگی به شکایات از طریق این سامانه، بین ۳ تا ۲۱ روز انجام شود.

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR)، گفت: یکی از مشکلاتی که مردم در خرید‌های اینترنتی با آن مواجه هستند اختلافی هست که بین خریدار و فروشنده ممکن است به وجود بیاید.
 
وی افزود: زمانی که اختلافی بین خریدار و فروشنده به وجود می‌آید رویه معمول این است که برای حل اختلاف شکایت صورت می‌گیرد، ولی این روند زما‌نبر و هزینه‌بر است.

وزیر دادگستری بیان کرد: سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) که امروز رونمایی می‌شود زمان و هزینه را کاهش می‌دهد و باعث اعتماد مردم به کسب وکار‌های اینترنتی می‌شود.

رحیمی اظهار کرد: به دلیل اینکه شکایت در سامانه از طریق داوری حل و فصل می‌شود رضایتمندی نیز به وجود می‌آورد، زیرا داور‌ها در کار خود متخصص هستند و ضمن اینکه تمامی فرایند از طریق فضای مجازی اتفاق می‌افتد.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که رای صادر می‌شود اگر رای به ضرر کسب وکار مجازی باشد و کسب و کار رای را اجرا نکند ضمانت اجرا این است که خریدار می‌تواند از طریق مبادی قضایی رای را اجرا کند و یا اینکه ضمانت اجرای مهم‌تری پیش‌بینی شده است که مجوز فروش کسب و کار توسط وزارت صمت ابطال می‌شود.

وزیر دادگستری عنوان کرد: با راه‌اندازی این سامانه خرید و فروش مجازی توسعه پیدا می‌کند و خرید برای مردم نیز اطمینان‌آور‌تر می‌شود در نهایت اگر اختلافی بین خریدار و فروشنده پیش بیاید این اختلاف با هزینه کمتر و مدت زمان کمتری حل و فصل و موجب احقاق حقوق می‌شود.

در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، گفت: اهمیت سامانه‌های هوشمند در درجه اول این است که به ارتقای رضایتمندی مردم کمک می‌کند.

وی افزود: در درجه اول برای قوه قضاییه اجرای عدالت و دسترسی آسان تمامی مردم به سامانه‌ها برای استفاده از حقوق مُسلم خود در دستور کار قرار گرفته و در سال‌های اخیر کار‌های بزرگی در دستگاه قضایی در سند تحول اتفاق افتاده است که مهم‌ترین آن هوشمند کردن رسیدگی‌هاست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: اگر بخواهیم بحث قضازدایی که یکی از دغدغه‌های مهم قوه قضاییه بوده را به درستی دنبال کنیم باید بحث‌هایی که می‌شود از سیستم قضایی خارج کرد را به صورت قضازدایی دنبال کنیم تا فرایند رسیدگی را کاهش و رضایتمندی را افزایش دهیم و این امر در دستور کار قرار گرفته است؛ بنابراین این امر تکلیف قانونی ما است که در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

جهانگیر اظهار کرد: بنابراین استفاده از این سامانه‌ها به احقاق حقوق مردم، ارتقای رضایتمندی مردم، رسیدگی آسان و سریع کمک می‌کند همچنین از ورود پرونده‌های جزیی و کم اهمیت به دستگاه قضایی جلوگیری می‌کند و فضا را برای رسیدگی دستگاه قضا به پرونده‌های مهم که دغدغه مردم بوده و امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازد باز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قواعد داوری که بر اساس رضایت طرفین شکل می‌گیرد تلاش ما در نظام اسلامی باید این باشد که کار‌ها را تا جایی که ممکن است به مردم واگذاری کنیم لذا سپردن کار به مردم برای حل امورات تأثیرات بیشتری دارد. بحث داوری از این منظر خیلی مهم است، زیرا به پرونده‌های زیادی رسیدگی شده و رای صادر شده، ولی به دلیل اینکه رای مورد رضایت یکی از طرفین و هر دو طرف نبوده بار‌ها شاهد تجدیدنظر و تقاضا برای اعاده دادرسی و سایر راه‌ها برای نقض رای وجود داشته بنابراین برای افزایش رضایتمندی مردم باید کمک کنیم مردم مشکلات خود را حل کنند تا دستگاه‌های دولتی و قضایی به امورات مهم سریع بپردازند.
 
سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکار‌های اینترنتی و داوری جمعی برخط (CODR)، گفت: راه‌اندازی سامانه CODR کار جمعی و مشترک وزارت صمت، وزارت دادگستری، قوه‌قضاییه، معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری و اتاق بازرگانی  است.
 
وی افزود: با توجه به افزایش حجم تجارت الکترونیکی، راه‌اندازی این سامانه ضرورتی بود که باید اتفاق می‌افتاد.

وزیر صمت درخصوص ۴ویژگی مهم این سامانه گفت: خریدار با یک کلیک روی اینماد در درون سایتی که خریداری می‌کند می‌تواند نسبت به ارسال شکایت و پیگیری شکایت خود اقدام کند.

فاطمی امین اظهار کرد: جمع سپاری از دیگر ویژگی‌های این سامانه است که به صورت برخط بدون هیچ‌گونه هزینه تشکیلاتی و ساماندهی از طریق خود مردم انجام می‌شود.

وی ویژگی الزامات اجرای احکام را از دیگر مزایای این سامانه دانست و عنوان کرد: زمانی که داوران رأی به تخلف یک کسب‌وکار‌های اینترنتی بدهند، رأی مورد نظر در مدت زمان کوتاهی اعمال می‌شود.

فاطمی‌امین ویژگی آخر را رتبه‌بندی کسب‌وکار‌ها دانست و بیان کرد: به موضوع رتبه‌بندی اهمیت می‌دهیم و برنامه ویژه‌ای در این حوزه داریم. رتبه بندی در واقع آبروی یک کسب‌وکار محسوب می‌شود، زیرا برمبنای رتبه‌ای که فروشگاه و کسب و کار کسب می‌کند ارزیابی صورت می‌گیرد.

وزیر صمت اظهار کرد: این سامانه هوشمند، بازدارندگی جهت پیشگیری از تخلفات احتمالی ایجاد می‌کند تا کسب و کار‌ها بهتر و روان‌تر با مصرف کنندگان تعامل کنند.
 

حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سامانه سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) نوآوری در موضوع حل اختلاف برخط، رسیدگی و داوری است.

وی افزود: یکی از اولین کارهایی که برای حل اختلاف بر خط و داوری هوشمند انجام می‌شود، قابلیت تعمیم و توسعه به سایر بخش ها است بنابراین از این منظر نیز قابل تقدیر است.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *