صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گبرلو: «موقعیت مهدی» شروع قدرتمندی برای «هادی حجازی فر» است

۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰:۰۱
کد خبر: ۸۰۲۳۱۹
منتقد و نویسنده سینمای ایران گفت: حجازی‌فر با تاثیر از فضای تئاتر فیلم را به پرده‌های مختلف تقسیم کرده است که هر کدام قصه مستقل، اما مرتبط به یکدیگر دارند و هر پرده گوشه‌ای از زندگی ایشان را روایت می‌کند.

محمود گبرلو در گفت‌وگو با میزان درباره فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» گفت: در ابتدا باید این مهم را یادآور شوم که خوشحالم فیلمسازی برای ورود به عرصه فیلمسازی، به سراغ موضوع دفاع مقدس رفته است و عشق و علاقه، مقاومت و ایثار مردم این سرزمین و رزمندگانی که در حال حاضر زندگی‌شان برای برخی شبیه به افسانه است را روایت می‌کند. زندگی واقعی رزمندگان از جمله نحوه ازدواج، زندگی بعد از ازدواج، حضور در جبهه‌های جنگ و مقاومت و ایثار آن‌ها و حتی شهادت‌شان برای برخی افراد جامعه شبیه به افسانه است، اما این واقعیات روزگار ما بوده که بسیار ارزشمند است.

وی در ادامه با اشاره به شاعرانگی فیلم حجازی‌فر تاکید کرد: «موقعیت مهدی» را عارفانه‌ای عاشقانه دیدم. نمی‌توان این فیلم را اثری جنگی دانست که صرفا به قهرمان‌پروری یک فرمانده می‌پردازد. این فیلم به موقعیت‌های اکشن و جنگ هم توجه دارد، اما در آن موقعیت‌ها هم با لطافت خاصی نگاه شده است. در فیلم عملیات و جنگ می‌بینیم، اما با نگاهی عارفانه و عمیق به این صحنه‌ها پرداخته شده است. در این صحنه‌ها نیز روابط خالصانه و ایثارگرانه را شاهد هستیم که همرزمان برای نجات دوستان‌شانش حاضرند زندگی خود را فدا کنند. شاید در نگاه اول دیده شود پا روی اجساد دوستانشان می‌گذارند، اما در نهایت برای رسیدن به آرمان و هدفی والاتر قدم در این راه گذاشته‌اند. این رزمندگان از روی عشق، علاقه و ایثار برای آرمان‌خواهی با پیکرهایشان بستری فراهم آوردند تا به آن هدف غایی دست یابند.

گبرلو درباره نمایش زندگی شهید باکری در فیلم «موقعیت مهدی» افزود: در این فیلم به داستان زندگی شهید مهدی باکری و نحوه ازدواجش توجه شده، روابط عارفانه و زیبای او با نوعروسش که انتظاراتی در ابتدای ازدواج دارد، اما خود را تسلیم این شخصیت می‌کند، خوب از کار درآمده است. این تسلیم نوعروس به خواسته‌های تازه داماد از این جهت است که بتواند به خوبی به وظایف محوله‌اش که فرماندهی و مقاومت است، رسیدگی کند.

وی به اپیزودیک بودن اثر اشاره کرد و ادامه داد: حجازی‌فر با تاثیر از فضای تئاتر فیلم را به پرده‌های مختلف تقسیم کرده است که هر کدام قصه مستقل، اما مرتبط به یکدیگر دارند و هر پرده گوشه‌ای از زندگی ایشان را روایت می‌کند.

گبرلو در ادامه به روایت حجازی فر از شهید باکری به عنوان یک قهرمان توجه کرد و ادامه داد: منصف بودن حجازی فر در روایت شهید باکری و اطرافیان، از دیگر شاخصه‌های فیلم است. او در روایت شهید باکری تنها به نکات مثبت شخصیت توجه نداشته است، هر قهرمانی دارای حاشیه‌هایی است که عادلانه و منصفانه و به خوبی آن‌ها را بیان می‌کند و تماشاگر استنباط درستی از شخصیت دوست داشتنی شهید باکری خواهد داشت.

وی در خاتمه به فیلمبرداری «موقعیت مهدی» اشاره کرد و خاطرنشان کرد: فیلمبرداری و قاب بندی همچنین رنگ‌بندی و طراحی صحنه این فیلم تحسین برانگیز و تأثرانگیز است و مفاهیم عمیقی را به مخاطب ارایه می‌کند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *