صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فلسفه علوم باید به دانش آموزان آموزش داده شود/ انتقال ۱۰ تا ۲۰ درصد از ساعات درسی به خارج از مدرسه

۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱:۰۶
کد خبر: ۸۰۱۷۶۴
وزیر آموزش و پرورش گفت:دانش آموزان در ابتدا فلسفه علوم را نمی‌خوانند، اگر فلسفه هر یک از علوم از ابتدا آموزش داده شود رغبت و کشش نیز به آن سمت و سو ایجاد می‌شود، به همین جهت علاوه بر کار‌ها و فعالیت‌هایی که خودمان در این راستا در نظام آموزشی  انجام می‌دهیم رسانه نیز در راستای ترویج این امر می‌تواند کمک کند.
یوسف نوری در گفت‌وگو با میزان در مورد علت عدم رغبت دانش آموزان به رشته‌های علوم پایه گفت: یکی از این دلایل باور آن ها به زود بازده نبودن این علوم است از این رو تقاضا برای رشته هایی است که به تصور برخی به واسطه آن بتوانند به زودی وارد بازار کار شوند در حالی که اگر رشته های علوم پایه تقویت شود و توجه بیشتری نسبت به آن ایجاد شود موفقیت بیشتری را می تواند در جامعه رقم زند.
 
وی ادامه داد: ما کاری نکرده ایم که دانش آموزان ما به اهمیت این علوم واقف شوند، دانش آموزان در ابتدا فلسفه علوم را از  نمی‌خوانند و نمی‌دانند، اگر فلسفه هر یک از علوم از ابتدا آموزش داده شود رغبت و کشش نیز به آن سمت و سو ایجاد می‌شود، به همین جهت علاوه بر کار‌ها و فعالیت‌هایی که خودمان در این راستا در نظام آموزشی  انجام می‌دهیم رسانه نیز در راستای ترویج این امر می‌تواند کمک کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در درون نظام آموزشی نیز ما باید برنامه درسی را مبتنی بر سند تحول بنیادین تغییر دهیم اگرچه این فعالیت آغاز شده است که امیدواریم به نتیجه نیز برسیم.

نوری گفت: در سند تحول هم در زیر نظام برنامه درسی ملی حوزه‌های تربیت و یادگیری را وقتی مشاهده می‌کنیم، در حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی، حوزه تربیت و یادگیری تربیت بدنی و... هم هدف و قلمرو وهم سازماندهی محتوا و آموزش آن مشخص شده است و ما نیز باید به تدریج به سمت اجرایش برویم.

وی با اشاره به اینکه مفاد مورد بررسی در سند تحول در کتب درسی نیز به طرق مختلف از طریق تصویر، متن، سوال و فعالیت‌هایی که به آن‌ها محول می‌شود منتقل شده است گفت: طرح بوم نیز یکی از این مورارد است که  با راهکار پنج- پنج سند بنیادین ما می‌توانیم ۱۰ تا ۲۰ درصد از  ساعات درسی را به بیرون از مدرسه و در مراکز  پژوهشی و نوآوری و سایر مراکزی که مرتبط با آن درس است برگزار کنیم و این جذابیت را ایجاد کنیم که دانش آموزان عزیز علایق خود را بهتر دنبال کنند.

وی گفت:در حوزه علوم پایه ما دانش آموزان مستعد و علاقمند زیادی داریم، اگرچه که  برخی از آن‌ها که در رقابت با سایر همکلاسی‌ها به سایر حوزه‌ها ورود پیدا می‌کند اما پس از مدتی مشاهده می‌کنیم که به دنبال علایق خود برمی‌گردد و در علوم پایه فعالیت می‌کند. چنانچه در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که تعدادی از افرادی که در حوزه علوم پایه فعالیت می‌کنند تحصیلات  در حوزه علوم تجربی و پزشکی داشته اند لذا لازم است که ما  توجه به این موضوع را در دستور قرار دهیم.

نوری در پایان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه راهکاری برای مدیریت هجوم دانش آموزان به رشته تجربی وجود دارد گفت: این امر باید مدیریت شود،معلمان در این زمینه آماده و آموزش های لازم را دریافت خواهند کرد اما نهاد رسانه که از مهم‌ترین رکن‌های فرایند تربیت است نیز می تواند با آگاهی سازی مثبت در این امر ما را یاری کند.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *