ارتقای کیفیت سیستم مدیریت با توانمندسازی مدیران مدارس محقق خواهدشد
وزیر آموزش و پرورش گفت:: ضروری است؛ با نیازسنجی صحیح، اقدام به برگزاری کلاسهای ضمن خدمت در جهت توانمندسازی مدیران مدارس و ارتقای کیفیت سیستم مدیریت، کنیم.
-به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و یوسف نوری؛ در نشست راهبری توسعه مدیریت که با حضور اعضای شورای معاونان و در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، در خصوص شیوهنامه انتخاب و انتصاب مدیران، گفت: مدیران مدارس، فرماندهان افسران سپاه پیشرفت هستند؛ لذا روند انتخاب و انتصاب این افراد، به عنوان ستونهای تحول در مدارس بسیار با اهمیت بوده و نحوه رفتار و عملکرد آنها تاثیر مستقیم بر سطح رضایت معلمان و تربیت دانش آموزان دارد.
وی افزود: اگر مدیران مدارس یا رهبران آموزشی، از ظرفیت و توانایی لازم برای مدیریت برخوردار نباشند، ممکن نیست بتوانند در انجام ماموریت خود، موفق شوند.
وی با اشاره به اینکه صرفا اخذ مدرک تحصیلی نمیتواند، ملاک انتخاب و انتصاب مدیران مدارس باشد، تصریح کرد: مدیران مدارس باید خلاق و کارآفرین باشند تا با این جوهره بتوانند مدارس را به چشم اندازهایی که در سندتحول بنیادین تعریف شده است، برسانند.
وی با تاکید بر قانون ثبات مدیریت گفت: متاسفانه در مدارس، حکمرانی تربیتی یا دیپلماسی آموزشی وجود ندارد و باید تلاش کنیم تا دانش معلمان را در این زمینه ارتقا دهیم.
نوری گفت: مدیران مدارس باید ساعاتی را به آموزش بپردازند تا به واسطه حضور در کلاسهای درس، به علم، فناوری و مهارتهای روز مجهز شوند، مدیرانی که در خود نیاز به تغییر نمیبینند و تمایلی به ارتقای سطح آگاهی و دانش نداشته و در اداره مدرسه حوزه مدیریت خود، سیاست آموزشی ندارند، مناسب مدیریت مدارس نیستند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاکید بر بهرهگیری از ظرفیت مردمی در دولت سیزدهم گفت: توانایی برقراری ارتباط موثر و خوب با اولیا و خیرین، یکی از مهمترین ویژگیهای مدیران مدارس است.
نوری گفت: مدیر مدرسه باید بتواند با خلاقیت و نقش آفرینی خود، مشارکت اولیا و خیرین را افزایش دهد، با اولیا و دانش آموزان ارتباط خوب و مستمر برقرار کند و از ظرفیت خانوادهها و دانش آموزان برای دستیابی به اهداف سندتحول بنیادین در سطح مدارس و پرورش دانش آموزانی در طراز سند، بهره ببرد.
وی با اشاره این که سندتحول بنیادین به تربیت تمام ساحتی دانش آموزان تاکید کرده است، گفت: از دانش آموزان درخصوص مدیران و عملکرد آنها نظرخواهی کرده و درچارچوب قانون و براساس نتایج نظرخواهی دانش آموزان، معیارهای درستی را برای انتخاب مدیران مدارس درنظر گرفته و در اصلاحیه شیوهنامه انتخاب و انتصاب مدیران وارد کنید.
نوری مدیران را رهبران آموزشی و تربیتی دانست و خاطرنشان کرد: اگر نظام آموزشی در چارچوبهای کلیشهای محدود شود به هدف مطلوب سندتحول بنیادین، نخواهیم رسید در شرایط تحولی به تحول در مفاهیم، واژهها و ادبیات هم نیاز داریم.
وی با اشاره به ضرورت توانمندسازی مدیران مدارس در نظام تعلیم و تربیت، تصریح کرد: ضروری است؛ با نیازسنجی صحیح، اقدام به برگزاری کلاسهای ضمن خدمت در جهت توانمندسازی مدیران مدارس و ارتقای کیفیت سیستم مدیریت، کنیم.
وی افزود: اگر مدیران مدارس یا رهبران آموزشی، از ظرفیت و توانایی لازم برای مدیریت برخوردار نباشند، ممکن نیست بتوانند در انجام ماموریت خود، موفق شوند.
وی با اشاره به اینکه صرفا اخذ مدرک تحصیلی نمیتواند، ملاک انتخاب و انتصاب مدیران مدارس باشد، تصریح کرد: مدیران مدارس باید خلاق و کارآفرین باشند تا با این جوهره بتوانند مدارس را به چشم اندازهایی که در سندتحول بنیادین تعریف شده است، برسانند.
وی با تاکید بر قانون ثبات مدیریت گفت: متاسفانه در مدارس، حکمرانی تربیتی یا دیپلماسی آموزشی وجود ندارد و باید تلاش کنیم تا دانش معلمان را در این زمینه ارتقا دهیم.
نوری گفت: مدیران مدارس باید ساعاتی را به آموزش بپردازند تا به واسطه حضور در کلاسهای درس، به علم، فناوری و مهارتهای روز مجهز شوند، مدیرانی که در خود نیاز به تغییر نمیبینند و تمایلی به ارتقای سطح آگاهی و دانش نداشته و در اداره مدرسه حوزه مدیریت خود، سیاست آموزشی ندارند، مناسب مدیریت مدارس نیستند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاکید بر بهرهگیری از ظرفیت مردمی در دولت سیزدهم گفت: توانایی برقراری ارتباط موثر و خوب با اولیا و خیرین، یکی از مهمترین ویژگیهای مدیران مدارس است.
نوری گفت: مدیر مدرسه باید بتواند با خلاقیت و نقش آفرینی خود، مشارکت اولیا و خیرین را افزایش دهد، با اولیا و دانش آموزان ارتباط خوب و مستمر برقرار کند و از ظرفیت خانوادهها و دانش آموزان برای دستیابی به اهداف سندتحول بنیادین در سطح مدارس و پرورش دانش آموزانی در طراز سند، بهره ببرد.
وی با اشاره این که سندتحول بنیادین به تربیت تمام ساحتی دانش آموزان تاکید کرده است، گفت: از دانش آموزان درخصوص مدیران و عملکرد آنها نظرخواهی کرده و درچارچوب قانون و براساس نتایج نظرخواهی دانش آموزان، معیارهای درستی را برای انتخاب مدیران مدارس درنظر گرفته و در اصلاحیه شیوهنامه انتخاب و انتصاب مدیران وارد کنید.
نوری مدیران را رهبران آموزشی و تربیتی دانست و خاطرنشان کرد: اگر نظام آموزشی در چارچوبهای کلیشهای محدود شود به هدف مطلوب سندتحول بنیادین، نخواهیم رسید در شرایط تحولی به تحول در مفاهیم، واژهها و ادبیات هم نیاز داریم.
وی با اشاره به ضرورت توانمندسازی مدیران مدارس در نظام تعلیم و تربیت، تصریح کرد: ضروری است؛ با نیازسنجی صحیح، اقدام به برگزاری کلاسهای ضمن خدمت در جهت توانمندسازی مدیران مدارس و ارتقای کیفیت سیستم مدیریت، کنیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *