«گشت ارشاد ۳» دومین فیلم پرفروش سینماها در سال ۱۴۰۰
- فیلم سینمایی «گشت ۳» به کارگردانی سعید سهیلی با فروشی نزدیک به ۴۲ میلیارد تومان به عنوان دومین فیلم پرفروش سینماها در سال ۱۴۰۰ نامیده شود. این فیلم توانست میزبان نزدیک به دو میلیون مخاطب در طول اکران خود در سینماهای سراسر کشور باشد.
این فیلم به همراه فیلم سینمایی دینامیت دو فیلمی بودند که توانستند در سال گذشته مرز چهل میلیارد تومان فروش را پشت سر بگذارند، فیلم سینمایی «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی با اختلافی فاحش و فروش دوازده میلیاردی در رتبه سوم گیشه سینما در سال گذشته بود.
فیلم سینمایی گشت ارشاد ۳ از همان ابتدا با حاشیه کار خود را آغاز کرد حضور بهنام بانی به عنوان بازیگر اصلی این فیلم سومین نسخه از فیلم گشت ارشاد را در صدر حاشیهها قرار داد، اتفاقی که امید فیلمساز برای فروش فیلمش را بسیار بالا برد.
اما به طور کلی اکران این فیلم با وجود فروش میلیاردی یک حرکت رو به عقب برای سینمای کشور است، اکران گشت ارشاد در دورانی که مخاطبان بعد از دو سال بار دیگر به سالن سینما آمده اند نه تنها خدمتی به سینما بلکه سنگ بزرگی برای پیشرفت هنر هفتم محسوب میشود.
گشت ۳ در ابعاد مختلفی قابل نقد است، اما مهمترین مشکل این نداشتن فیلم است، داستان و درام اصلی اثر کاملا کلیشهای و وام گرفته از موفقیتهای دو فیلم قبلی است، اثری که مشخصا فیلمنامه دم دستی و سطحی داشته که بر پایه شوخیهای سطحی و سخیف بنا نهاده شده است، گویی اکثریت لحظات فیلم نه از دل فیلمنامه که از بداهه بازیگران ایجاد میشود، اما مشکل آنجاست که این بداهه پردازی تا حدی بالا میگیرد که درام کاملا در شوخیهای سطحی گم میشود.
از سویی گروه بازیگران این فیلم یک معضل دیگر است، به غیر از امیر جعفری که از تجربه اش وام میگیرد، سایر بازیگران نسبت به دو نسخه قبلی افت چشمگیری داشته و گه گاه همان کلاژ سابق را ارائه میدهند، ضعف دو بازیگر اصلی پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی گاها تا جایی پیش میرود که بازی مبتدیانه بهنام بانی از آنها پیشی میگیرد.
این فیلم اثر به طرز واضحی با سرعت زیاد و در زمان کم ساخته شده است، این شیوه از ساخت را میتوان به راحتی با تماشای پلانهای کاملا دم دستی و ساده فهمید، تصاویری که هیچ گونه خلاقیتی در آنها نبوده و صرفا بازیگران را در خود جای میدهند.
فیلم سینمایی گشت ارشاد ۳ هرچند نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان فروش داشته، اما زنگ خطری معنادار نسبت به بازگشت سینمای گیشه زده و بفروش است، سینمایی که به هیچ وجه به تفکر و فرهنگ مخاطب توجه نداشته و فیلمنامه خود را تا شوخیهای مبتذل مجازی پایین میآورد. اثری که امید میرود پایانی بر سه گانه گشت ارشاد باشد.