تدوین بسته آموزشی مهارتهای زندگی برای دانشآموزان چندمعلولیتی
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از تدوین بسته آموزشی «مهارتهای زندگی» برای دانشآموزان چندمعلولیتی خبر داد.
-حمید طریفی حسینی اظهار کرد: یکی از مهمترین فعالیتها و اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای افزایش مهارتآموزی دانشآموزان با نیازهای ویژه، برنامهریزی لازم در جهت آموزش حرفهای به دانشآموزان استثنایی، متناسب با توانمندیهای جسمی و ذهنی آنان است.
طریفی حسینی با بیان این که توسعه رشتههای مهارتی و ارائه دروس انتخابی به دانشآموزان، در راستای افزایش مهارت آموزی دانشآموزان استثنایی صورت گرفته است گفت: در حال حاضر ۳۰ رشته در شاخه کاردانش و ۶ رشته در شاخه فنی و حرفهای ویژه گروه آسیب دیده شنوایی، ۳ رشته در شاخه کاردانش ویژه گروه آسیبدیده بینایی، ۱۰ رشته در شاخه کاردانش و ۲ رشته در شاخه فنی و حرفهای ویژه دانش آموزان معلول جسمی ـ حرکتی و ۳۶ رشته کاردانش خاص ویژه گروه کم توان ذهنی از رشتههای مهارتی موجود در آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: برنامهریزی و تأمین تجهیزات، وسایل و امکانات آموزش حرفهای در مدارس، تخصیص اعتبار مواد مصرفی و خرید تجهیزات کارگاهی به استانها، استفاده بهینه از ظرفیتهای ملی و منطقهای در امر آموزش حرفهای به دانشآموزان مانند تشکیل کلاسهای ضمیمه در هنرستانهای عادی، آموزش دروس مهارتی به دانشآموزن از طریق برونسپاری از جمله اقدامات مؤثر در راستای افزایش مهارت آموزی دانشآموزان استثنایی است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به توسعه آموزشهای حرفهای با استفاده از توان و ظرفیتهای بخشهای دولتی و غیردولتی مانند تدوین استانداردهای شغلی با کمک سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ادامه داد: بررسی رشتههای شاخه کاردانش و فنی و حرفهای در راستای هدایت تحصیلی و شغلی برای دانشآموزان استثنایی، متناسب با ویژگیهای آنان نیز از جمله موارد و موضوعات حائز اهمیت است که باید انجام شود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، طریفی حسینی در پایان گفت: بسته آموزشی مهارتهای روزمره زندگی برای دانشآموزان دوره ابتدایی چندمعلولیتی و طراحی و تولید بسته آموزشی مهارتآموزی ویژه دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم دوره ابتدایی نیز تدوین شده است که به زودی در اختیار دانشآموزان قرار خواهد گرفت.
طریفی حسینی با بیان این که توسعه رشتههای مهارتی و ارائه دروس انتخابی به دانشآموزان، در راستای افزایش مهارت آموزی دانشآموزان استثنایی صورت گرفته است گفت: در حال حاضر ۳۰ رشته در شاخه کاردانش و ۶ رشته در شاخه فنی و حرفهای ویژه گروه آسیب دیده شنوایی، ۳ رشته در شاخه کاردانش ویژه گروه آسیبدیده بینایی، ۱۰ رشته در شاخه کاردانش و ۲ رشته در شاخه فنی و حرفهای ویژه دانش آموزان معلول جسمی ـ حرکتی و ۳۶ رشته کاردانش خاص ویژه گروه کم توان ذهنی از رشتههای مهارتی موجود در آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: برنامهریزی و تأمین تجهیزات، وسایل و امکانات آموزش حرفهای در مدارس، تخصیص اعتبار مواد مصرفی و خرید تجهیزات کارگاهی به استانها، استفاده بهینه از ظرفیتهای ملی و منطقهای در امر آموزش حرفهای به دانشآموزان مانند تشکیل کلاسهای ضمیمه در هنرستانهای عادی، آموزش دروس مهارتی به دانشآموزن از طریق برونسپاری از جمله اقدامات مؤثر در راستای افزایش مهارت آموزی دانشآموزان استثنایی است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به توسعه آموزشهای حرفهای با استفاده از توان و ظرفیتهای بخشهای دولتی و غیردولتی مانند تدوین استانداردهای شغلی با کمک سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ادامه داد: بررسی رشتههای شاخه کاردانش و فنی و حرفهای در راستای هدایت تحصیلی و شغلی برای دانشآموزان استثنایی، متناسب با ویژگیهای آنان نیز از جمله موارد و موضوعات حائز اهمیت است که باید انجام شود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، طریفی حسینی در پایان گفت: بسته آموزشی مهارتهای روزمره زندگی برای دانشآموزان دوره ابتدایی چندمعلولیتی و طراحی و تولید بسته آموزشی مهارتآموزی ویژه دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم دوره ابتدایی نیز تدوین شده است که به زودی در اختیار دانشآموزان قرار خواهد گرفت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *