آهنگساز فیلم «موقعیت مهدی»: استفاده از موسیقی بومی و فولکلور در سینما برایم جذاب است
مسعود سخاوت دوست در گفتوگو با میزان پیرامون استفاده از موسیقی بومی ایران برای دو فیلم «موقعیت مهدی»، «بدون قرار قبلی»،«برف آخر» و «ضد» گفت: موسیقی متن و تیتراژ این چهار فیلم در چهارگونه مختلف کار شدهاند. مثلا از موسیقی فولکلور خراسان برای فیلم «بدون قرار قبلی» استفاده کردهام و در فیلم «موقعیت مهدی» از موسیقی آذری استفاده کردهام، برای فیلم «ضد» هم از موسیقی سمفونیک استفاده کردهام و در نهایت برای فیلم «برف آخر» هم از موسیقی اکسپریمنتال و تجربی بهره بردهام.
این آهنگساز درباره موسیقیهای فولکلوری که در آثار خود استفاده کرده بود اظهار کرد: صرف فولک و جغرافیایی بودن یک موسیقی ما را به پیشزمینهای هدایت میکند و این چهار فیلم به طور قالب در فضای کلاسیک ساخته شده بودند و من سعی کردم موسیقی فولکلور در خدمت فیلم باشد و این پیش فرض بر ارتباط صحیح فیلم تاثیر منفی نگذارد و به همین دلیل در این فیلمها خیلی با احتیاط با موسیقی فولکلور مواجه شدیم.
آهنگساز فیلم «بدون قرار قبلی» در همین راستا ادامه داد: چند رویکرد در موسیقی فیلم وجود دارد؛ یکی از این رویکردها ترمیمی است، اما این فیلم به ترمیم نیاز نداشت و من سعی کردم موسیقی فیلم را با رویکرد همراهی با متن فیلم بسازم.
وی با اشاره به تاثیر حضور گروه نوازندگان و خوانندگان در آثارش افزود: در موسیقی دو فیلم «ضد» و «موقعیت مهدی» به دلیل بافت ارکسترال، تقریبا از نوازندگان یکسانی استفاده کردم و دو فیلم دیگر با گروههای نوازندگی متفاوتتری همراه شد. البته باید بگویم که تیتراژ فیلم «بدون قرار قبلی» با اجرای محمد معتمدی و فیلم «موقعیت مهدی» با اجرای مجید عصری، از خوانندگان مطرح کشور همراه بود. در دو فیلم «ضد» و «برف آخر» هم در موسیقی تیتراژ از خواننده استفاده نکردم و از یک سری وکال بهرهمند شدم.
سخاوت دوست در همین رابطه خاطرنشان کرد: برانگیختن حس مخاطب در زمان تماشای فیلم، بحث بسیار مفصلی است و من روشهای خودم را برای اینکه در هنگام تماشای فیلم احساس مخاطب را همراه با دیدن تصاویر، با فیلم درگیر کنم دارم. فیلمهایی که در آنها از موسیقی فولکلور استفاده کردهام بیشتر به بافت و فرهنگ آن موقعیت و جغرافیا برمی گردد و موسیقیهای دیگر هم در فضایی رمانتیک با مخاطب همراه میشوند.