وزیر راه و شهرسازی: ایران در صنعت واگنسازی کاملا خودکفا است
وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر یک روزه خود به استان مرکزی ضمن بازدید از شرکت هپکو و واگن پارس اراک از خودکفایی ایران در واگنسازی خبر داد و گفت: هم در زمینه واگن سازی مسافری و هم واگنهای باری باید به سرعت افزایش ساخت را شاهد باشیم؛ همچنین در زمینه واگنسازی کاملا خودکفا هستیم، نیاز به واردات لوکوموتیو نداریم و هیچ یک از نهادها اجازه واردات ندارند.
- بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، در جریان سفر یک روزه خود به استان مرکزی، از شرکت هپکو و شرکت واگن پارس اراک بازدید و سیاستهای دولت در راستای حمایت از صنایع مادر را تشریح کرد و گفت:استان مرکزی استان صنایع مادر کشور است و از دیرباز تولیدات بزرگ صنعتی کشور در حوزههای مختلف در این استان صورت میگیرد.
وی با اشاره به زمان فعالیت خود در وزارت نفت، عنوان کرد: بسیاری از تجهیزات بزرگ نفتی در استان مرکزی ساخته میشد و در آن دوران سخت تحریم کمکی برای کشور بود.
قاسمی با اشاره به بازدید امروز خود از دو شرکت مذکور، تغییر در دو کارخانه را کاملا ملموس خواند و عنوان کرد: پیش از این تعطیلی و اعتصاب کارگران در این دو کارخانه مطرح بود، اما امروز شاهد فعالیت و تحول جدیدی از شرکت هپکو و شرکت واگن پارس اراک هستیم که جای امیدواری دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم و رئیس جمهور از صنایع خصوصا کارخانجاتی که صنایع سنگین را عهدهدار هستند، حمایت خواهد کرد، گفت: برای این کارخانجات سرمایه بسیار عظیمی از کشور صرف شده تا این کارخانهها ایجاد شوند، لذا راهاندازی و سرعت بخشیدن به تولید کارخانجات امروز یک موضوع جدی است.
به گفته وی امروز برای ایجاد چنین کارخانجاتی نیازمند هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم و خوشبختانه این مبنا در دو شرکت هپکو و واگنسازی پارس وجود دارد.
قاسمی افزوذ: شرکت هپکو یک مسیر تحولی را طی میکند و مقرر شده با توافقی که با وزارت راه و شهرسازی دارند، به زودی ۶۰ دستگاه گریدر توافق شده را محقق کنند و به محض عملیاتی شدن توافق، قرارداد بسیار خوبی مبنی بر دریافت ۵۰۰ دستگاه گریدر با هپکو را در دستور کار خواهیم داشت تا ماشین آلات راهداری تامین شود، چون امروز راهداری نیاز به نوسازی دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه واگن سازی پارس نیز مسیر تحولی بسیار خوبی را طی کرده است، اظهار کرد: این شرکت به نوعی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد و باید از روی ریل راهآهن عبور کند، از این رو صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن نیز در این سفر ما را همراهی میکند و برنامه ریزی خواهند کرد تا کشور از واگنهای باری که در آن کسری وجود دارد، بهرهمند شود.
وی ادامه داد: اگر کریدورهای اصلی کشور که اولویت است، متصل شود، در توافقات خوبی که با کشورهای آسیای میانه همچون ترکمنستان داشتیم، به نتیجه مطلوب دست خواهیم یافت.
قاسمی با اشاره به آخرین توافق با کشور ترکمنستان، گفت: حدود سه ماه پیش با این کشور توافق کردیم و امروز، اما بالاترین حد ترانزیتی ۴۰ سال گذشته را در سرخس داریم که علاوه بر صادرات کشور خودمان، ترانزیت به کشور قفقاز و حتی ترانزیت به روسیه از طریق راهآهن را شاهد هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل راه آهنی مثل آستارا-رشت که میتواند ما را به اروپا متصل کند و راه آهن شلمچه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: قطعا ما امروز به توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل ایمن، راحت و ارزان مینگریم؛ با این حال براساس برنامه ششم باید بیش از ۳۰ درصد از ظرفیت باری کشور بر عهده راه آهن میبود که امروز قریب به ۷ درصد است و نشان از یک عقب ماندگی جدی دارد. این عقب ماندگی باید رفع شود و بخشی از جبران آن، کاری است که واگن سازی پارس در راستای آن گام برمیدارد.
وی تاکید کرد: هم در زمینه واگن سازی مسافری و هم واگنهای باری باید به سرعت افزایش ساخت را شاهد باشیم؛ همچنین در زمینه واگنسازی کاملا خودکفا هستیم، نیاز به واردات لوکوموتیو نداریم و هیچ یک از نهادها اجازه واردات ندارند.
قاسمی افزود:، اما ظرفیت شرکت هپکو باید تکمیل شود و اگر کشور مازاد بر ظرفیت هپکو به دستگاه نیاز داشته باشد، نمیتوان کشور را تعطیل کرد و مجبور به واردات هستیم؛ با این حال، اما برنامه وزارت راه و شهرسازی تکمیل ظرفیت قابل توجهی از طریق هپکو و ساخت داخلی است.
وی نیاز کشور به لوکوموتیو را بیش از یکهزار دستگاه برشمرد و گفت: شرکت واگن پارس در مدت زمانی که مد نظر این وزارتخانه و نیاز کشور است، قابلیت تامین در سرعت بالا را ندارد و امروز حدود ۳۱۳ هزار شبکه ریلی داریم، در حالی که لوکوموتیوهای موجود حدود ۵۰۰ عدد است؛ از این رو مقرر شده ظرفیت واگن سازی پارس در سه چهار سال آینده را تامین کنیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از پل نیمه تمام سنجان اراک نیز بازدید کرد و گفت: این پل باید تا شهریور ماه سال آینده به اتمام برسد و در صورتی که طی دو ماه آینده پیمانکار به زمانبندی مورد نظر نرسید، پیمانکار باید تغییر کند و منابع دراختیار پیمانکار جدید قرار میگیرد.
وی با اشاره به زمان فعالیت خود در وزارت نفت، عنوان کرد: بسیاری از تجهیزات بزرگ نفتی در استان مرکزی ساخته میشد و در آن دوران سخت تحریم کمکی برای کشور بود.
قاسمی با اشاره به بازدید امروز خود از دو شرکت مذکور، تغییر در دو کارخانه را کاملا ملموس خواند و عنوان کرد: پیش از این تعطیلی و اعتصاب کارگران در این دو کارخانه مطرح بود، اما امروز شاهد فعالیت و تحول جدیدی از شرکت هپکو و شرکت واگن پارس اراک هستیم که جای امیدواری دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم و رئیس جمهور از صنایع خصوصا کارخانجاتی که صنایع سنگین را عهدهدار هستند، حمایت خواهد کرد، گفت: برای این کارخانجات سرمایه بسیار عظیمی از کشور صرف شده تا این کارخانهها ایجاد شوند، لذا راهاندازی و سرعت بخشیدن به تولید کارخانجات امروز یک موضوع جدی است.
به گفته وی امروز برای ایجاد چنین کارخانجاتی نیازمند هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم و خوشبختانه این مبنا در دو شرکت هپکو و واگنسازی پارس وجود دارد.
قاسمی افزوذ: شرکت هپکو یک مسیر تحولی را طی میکند و مقرر شده با توافقی که با وزارت راه و شهرسازی دارند، به زودی ۶۰ دستگاه گریدر توافق شده را محقق کنند و به محض عملیاتی شدن توافق، قرارداد بسیار خوبی مبنی بر دریافت ۵۰۰ دستگاه گریدر با هپکو را در دستور کار خواهیم داشت تا ماشین آلات راهداری تامین شود، چون امروز راهداری نیاز به نوسازی دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه واگن سازی پارس نیز مسیر تحولی بسیار خوبی را طی کرده است، اظهار کرد: این شرکت به نوعی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد و باید از روی ریل راهآهن عبور کند، از این رو صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن نیز در این سفر ما را همراهی میکند و برنامه ریزی خواهند کرد تا کشور از واگنهای باری که در آن کسری وجود دارد، بهرهمند شود.
وی ادامه داد: اگر کریدورهای اصلی کشور که اولویت است، متصل شود، در توافقات خوبی که با کشورهای آسیای میانه همچون ترکمنستان داشتیم، به نتیجه مطلوب دست خواهیم یافت.
قاسمی با اشاره به آخرین توافق با کشور ترکمنستان، گفت: حدود سه ماه پیش با این کشور توافق کردیم و امروز، اما بالاترین حد ترانزیتی ۴۰ سال گذشته را در سرخس داریم که علاوه بر صادرات کشور خودمان، ترانزیت به کشور قفقاز و حتی ترانزیت به روسیه از طریق راهآهن را شاهد هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل راه آهنی مثل آستارا-رشت که میتواند ما را به اروپا متصل کند و راه آهن شلمچه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: قطعا ما امروز به توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل ایمن، راحت و ارزان مینگریم؛ با این حال براساس برنامه ششم باید بیش از ۳۰ درصد از ظرفیت باری کشور بر عهده راه آهن میبود که امروز قریب به ۷ درصد است و نشان از یک عقب ماندگی جدی دارد. این عقب ماندگی باید رفع شود و بخشی از جبران آن، کاری است که واگن سازی پارس در راستای آن گام برمیدارد.
وی تاکید کرد: هم در زمینه واگن سازی مسافری و هم واگنهای باری باید به سرعت افزایش ساخت را شاهد باشیم؛ همچنین در زمینه واگنسازی کاملا خودکفا هستیم، نیاز به واردات لوکوموتیو نداریم و هیچ یک از نهادها اجازه واردات ندارند.
قاسمی افزود:، اما ظرفیت شرکت هپکو باید تکمیل شود و اگر کشور مازاد بر ظرفیت هپکو به دستگاه نیاز داشته باشد، نمیتوان کشور را تعطیل کرد و مجبور به واردات هستیم؛ با این حال، اما برنامه وزارت راه و شهرسازی تکمیل ظرفیت قابل توجهی از طریق هپکو و ساخت داخلی است.
وی نیاز کشور به لوکوموتیو را بیش از یکهزار دستگاه برشمرد و گفت: شرکت واگن پارس در مدت زمانی که مد نظر این وزارتخانه و نیاز کشور است، قابلیت تامین در سرعت بالا را ندارد و امروز حدود ۳۱۳ هزار شبکه ریلی داریم، در حالی که لوکوموتیوهای موجود حدود ۵۰۰ عدد است؛ از این رو مقرر شده ظرفیت واگن سازی پارس در سه چهار سال آینده را تامین کنیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از پل نیمه تمام سنجان اراک نیز بازدید کرد و گفت: این پل باید تا شهریور ماه سال آینده به اتمام برسد و در صورتی که طی دو ماه آینده پیمانکار به زمانبندی مورد نظر نرسید، پیمانکار باید تغییر کند و منابع دراختیار پیمانکار جدید قرار میگیرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *