صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پدیده فرار مغزها به خلاء نیروی آموزشی کارآمد منجر شده است

۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰:۰۱
کد خبر: ۷۹۸۷۴
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: عدم ریشه‌یابی صحیح، ضعف حل مسئله و برنامه‌ریزی برای چگونگی ترغیب حضور نخبگان در کشور، سرمایه گذاری در این حوزه را در‌سال‌های نه چندان دور با بحران مواجه خواهد ساخت.

به گزارش گروه اجتماعی میزان، الهه راستگو عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز با حضور در دبستان دخترانه میلاد یک مشیریه ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به همه دانش آموزان، دانشجویان و فعالان این حوزه، آموزش و پرورش را مهمترین رکن توسعه هر کشور دانست و اظهار داشت: این نهاد از مسئولیت پرورش نیرو برخور دار بوده و تربیت نیرویی کارآمد و یا ساکن و منفعل بی شک در ارتقاء و یا حتی تنزل جایگاه آن کشور درمقیاس جهانی موثر است و در این راستا تدوین شیوه ها و الگوهای صحیح تربیتی،آموزشی از سوی سیاستمداران به عنوان امری ضروری تلقی می شود.

وی پرورش نسلی کاردان، مبتکر و متعهد را در گروی برنامه‌ریزی مناسب برای کادر آموزشی ذکر کرد و افزود: قطعا تامین امنیت شغلی و فراهم سازی شرایط مناسب رفاهی از ضروریات پرورش نیروی انسانی موثر تلقی شده و این مسئله ای است که متاسفانه بی توجهی به آن در طول چندسال گذشته پدیده فرار مغزها و در نتیجه خلا حضور نیروی کارآمد در کادر آموزشی را به دنبال داشته است.

معاون اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه عدم ریشه یابی صحیح ، ضعف حل مسئله و برنامه‌ریزی برای چگونگی ترغیب حضور نخبگان در کشور سرمایه‌گذاری در این حوزه را در سالهای نه چندان دور با بحران مواجه خواهد ساخت اظهار داشت: بحران آموزش و پرورش بحرانی است که نبود مدیران و سیاستمداران آموزش دیده و تربیت شده نقطه اوج و نهایت این عدم پیشگیری و توجه به آن محسوب شده که به همین جهت لزوم چاره اندیشی اساسی جهت رفع این معضل که در طول چندسال گذشته تنها مسیر آبادانی را با فرار مغزها از کشورمان به سوی کشورهای پذیرنده هموارتر نموده ضروری است.

راستگو پویایی کادر آموزشی را در ارتباط مستقیم با اهمیت نقش آنان از سوی مسئولین ذکر کرد و گفت: بی توجهی و کم توجهی به شرایط اجتماعی، اقتصادی و نامتناسب بودن میزان فعالیتها با سیاستهای رفاهی اتخاذ شده در این راستا نتیجه ای جز برخی مسائل و معضلات امروز را ثمر نخواهد داد.

وی تصریح کرد: اگرچه اجرایی نمودن سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) پاسخی جهت رفع بخش وسیعی از این دغدغه ها خواهد بود اما تدوین شیوه نامه منزلتی مربیان و ارتقاء جایگاه این قشر تاثیر گذار و موثردر فرآیند توسعه و پیشرفت کشور متناسب با سیاستهای ابلاغی و بر اساس کیفیت فعالیت ارائه شده در این میان ضروری است.

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران با بیان اینکه اهمییت نقش تولید علم در تولید ثروت از بدیهی ترین واقعیاتی است که بسیاری از کشورها را علی رغم برخورداری از منابع غنی در ردیف پیشرفته ترین کشورهای جهان قرار داده است افزود: تولید علم زمانی از قدرت توسعه و پیشرفت برخوردار خواهد بود که در موازات آسیبهای اجتماعی قرار گرفته و این در حالی است که متاسفانه در سالهای اخیر و علی رغم توسعه فن آوری، آسیبهای اجتماعی درمیان دانش آموزان و دانشجویان به عنوان مهمترین عناصر توسعه باروندی روبه رشد توام بوده است.

راستگو بیان محتاطانه آمارها و ارقام های مرتبط با آسیبهای اجتماعی دانش آموزان را در جای خود محل بحث و بررسی کارشناسانه و بیانگراتخاذ سیاست نادرست و ضربه زننده از یک سو و نتایج غیرقابل جبران به بدنه کشور و تاخیر در دستیابی به اهداف ترسیم شده از سوی دیگر دانست و گفت: تضاد همسو گرایانه و رشد همگام فن آوری و آسیبهای اجتماعی موید عدم فرهنگ سازی صحیح، اصولی و آموزش و نهادینه سازی آن پیش از ترویج این شیوه های اگرچه به ظاهر مدرن و نیاز جامعه امروز است که لزوم تغییر رویه در این راستا به شدت احساس می شود.

بحران مدیران و سیاستمداران آموزش دیده درصورت عدم توجه به نخبگان

الهه راستگو تاکید کرد

- عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: عدم ریشه‌یابی صحیح، ضعف حل مسئله و برنامه‌ریزی برای چگونگی ترغیب حضور نخبگان در کشور، سرمایه‌گذاری در این حوزه را در سال‌های نه چندان دور با بحران مواجه خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه عدم اطلاع رسانی در این حوزه پیش از ترویج آن تنها روند روبه توسعه آسیبهای اجتماعی و در راس آن اعتیاد و تنزل در برخی مسائل عرفی و اخلاقی و نیز ترویج سبک های زندگی متناقض با شریعت اسلام را در پی داشته است افزود: فرار از منزل و کارتن خوابی به عنوان یکی از آثار و مظاهر سوء این بی توجهی به فعالیتهای پیشگیرانه امروز امری غیر قابل کتمان بوده و با توجه به آمارها و ارقام گزارش شده در صورت تداوم روند پیشین نه تنها اجرای فعالیتهای پیشگیرانه بلکه همگام سازی آن با درمان نیز شاید دیگر امری کارساز محسوب نشود.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه از مدارس به عنوان پلهای ارتباطی میان والدین و نهاد های اجرایی یاد کرد و افزود: مدرسه و معلمان باید در جایگاه پیش قراولان این عرصه قرار یافته و نقش خود را در ایجاد وضعیتی مطلوب اجریی سازند تا خلاء حضور وضعف برنامه ریزی ها تاحدودی جبران شود.

راستگو نیروی انسانی محقق و آموزش دیده را مهمترین مولفه نظام پژوهشی عنوان کرد و گفت: متاسفانه مسئله پژوهش امروز در مدارس و دانشگاه ها با ضعف جدی توام است و این درحالی است که هیچگاه با آگاهی تئوری و فاقد مبنای پژوهشی قادر به پیشرفت و دستیابی به اهداف نخواهیم بود.

وی با تاکید بر بازنگری شیوه های آموزشی، توجه به پژوهش محوری جهت تولید علم وتجهیز مدارس به آزمایشگاهها اظهار داشت: اگرچه درکشورهای توسعه یافته پژوهش سرمایه ای بلند مدت محسوب شده و تو لید علم و تربیت نیروی متخصص یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصادی در این کشورها است در مقابل غفلت از این مهم در کشورهای جهان سوم و توجه اندک به ایجاد زیر ساختهای لازم مهمترین عامل تثبیت جایگاه این کشورها و عقب ماندگی آنان در حوزه توسعه و پیشرفت محسوب شده که از این حیث ایجاد مراکز تحقیقاتی و تجهیز دانشگاهها و مراکزآموزشی به آزمایشگاههای مدرن گامی محکم در جهت نیل به این مقصود خواهد بود.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران تعامل دولت، دانشگاهها و صنایع کشور جهت برنامه ریزی مناسب منتهی به تولید علم متناسب با نیاز صنایع و توسعه کشور را مهمترین عامل تحکیم این هدف دانست وافزود: واقعیت آنست تا زمانی که مدرک گرایی و نه تولید دانش به مهمترین عامل گزینش نیروی کارآمد در جامعه تبدیل شود قادر به ارتقاء جایگاه کشو و توسعه آن در سطح جهانی نخواهیم بود وتمامی این مسائل گواه تغییر نگاه و باور مسئولین نسبت به وضعیت موجود و سیاستهای اجرایی فعلی است.

راستگو یادآورشد: موضوع مهم دیگرکه قطعا آموزش و پرورش درآن از اهمیت ویژه ای برخوردار است تحقق مسئله مشارکت محوری وحقوق شهروندی است چراکه مدرسه به دلیل ارتباط مستقیم با دانش آموزان از یک سو و والدین از سویی دیگر بخش وسیعی از جمعیت را در برگرفته که قطعا ارائه آموزش های صحیح بسیاری از معضلات امروز حوزه شهری را به میزان چشمگیری با کاهش مواجه خواهد ساخت.

وی در پایان به فعالیت سمن های تخصصی و تجربه بی بدیل آنان در عرصه های اجرایی، مشورتی و آموزشی اشاره کرد و افزود: بهره گیری از این ظرفیت ها در حوزه آموزش و انتقال تجربیات و راهکارهای عملی موضوعی است که به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می شود چراکه این همکاری نتایج مناسبی را به دنبال خواهدداشت.

راستگو خاطر نشان کرد: تجربه همکاری سمن ها در حوزه آسیبهای اجتماعی و قرارگیری در ردیف فعالان نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر موید این امر است.

گفتنی است در این مراسم که علی اکبر انجمنی شهردار و ابو الفضل حیدری معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه 15 از دیگر حاضران آن بودند با آرزوی سلامتی دکتر الهه راستگو برای ساناز دانش آموز سرطانی و طرح سوال درخصوص چگونگی فعالیت بهتر مدیریت شهری و ارائه جایزه به بهترین پاسخ خاتمه یافت.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *