صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مهمترین اعمال روز دوم «ایام البیض»/اعتکاف تزکیه نفس را در بر دارد

۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰:۲۵
کد خبر: ۷۹۶۷۲۳
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: در روز چهاردهم ماه رجب روزه گرفتن پاداش فراوانى دارد. روایتى از «پیامبر اکرم (ص)» وجود دارد که در آن بیان شده است: «هرکس که روز چهاردهم ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند پاداشى به وى عنایت کند که نه چشمى دیده و نه گوشى شنیده و نه بر قلبى خطور کرده باشد».

حسن طاهری در گفتگو با پیرامون اهمیت «ایام البیض» گفت: «ایام البیض» به سه شب نخست ماه رجب گفته می‌شود، اهمیت و ارزش این شب‌ها را دربرخی از آیات قرآن کریم می‌توان جستجو کرد، البته باید تاکید کرد که درباره اهمیت و جایگاه ایام البیض و اعتکاف در بین سایر ادیان الهی نیز سخنان بسیاری گفته شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ، و به یاد آر هنگامی که ما خانه کعبه را مرجع امر دین خلق و مقام امن مقرّر داشتیم و دستور داده شد که مقام ابراهیم را جایگاه پرستش خدا قرار دهید و به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم که حرم مرا از بت بپردازید و پاکیزه دارید برای اهل ایمان که به طواف و اعتکاف حرم آیند و در آن نماز و طاعت خدا به جای آرند.» این جمله جای تامل فراوان دارد که ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند لذا بدین ترتیب در مورد اعتکاف سخن فرموده اند.

وی اظهار کرد: علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان بیان کرده است: «زمانیکه حضرت مریم (س)» به افتخار ملاقات به فرشته الهی نایل آمد از مردم فاصله گرفت، هدف از دوری نمودن او از مردم روی آوردن به سنت اعتکاف بوده است. همچنین علامه مجلسی در بحارالانوار از اعتکاف حضرت سلیمان (ع) در بیت المقدس روایت کرده است».

طاهری رویکرد اعتکاف را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: اعتکاف در «اَیامُ البیض» با هدف عبادت به درگاه معبود شکل گرفته و خداوند متعال برای بخشش و آمرزش گناهان بهانه‌های متعددی را ایجاد کرده است، همانگونه که قرآن کریم هدف از عبادت را ایمان و تزکیه نفس معرفی می‌نماید و تاکید دارد «کسی رستگار شد که نفس را تزکیه کرد» و در جایی دیگر می‌فرمایند: «به راستی که مومنان رستگارانند» و یا در بخش دیگری از قرآن کریم بیان کرده است: «خدا را بسیار یاد کنید تا شاید رستگار شوید».

وی در همین رابطه تصریح کرد: از سوی دیگر معتکف در ایام البیض از همه تعلقات دنیایی دل می‌کند و تمام وقت خود را به عبادت می‌گذارند، در مناجات شعبانیه از خداوند می‌خواهیم «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک» خدایا به من نهایت بریدگی وابستگی از غیرخودت را هدیه کن. «اَیامُ البیض» زمانی است برای گریستن به درگاه خداوند متعال و استفغار از تمام گناهان، زیرا این ماه ماه پروردگار است و خداوند بندگان خود را می‌آمرزد.

***اعمال شب چهاردهم ماه رجب

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون اعمال شب چهاردهم ماه مبارک رجب تصریح کرد: شایسته است انسان در شب چهاردهم، چهار رکعت نماز بگذارد «هر دو رکعت به یک سلام» و در هر رکعتى «حمد» و «یس» و «ملک» و «توحید» را بخواند.

***اعمال روز چهاردهم ماه مبارک رجب

طاهری پیرامون اعمال روز چهاردهم رجب خاطر نشان کرد: در روز چهاردهم ماه رجب روزه گرفتن پاداش فراوانى دارد. روایتى از «پیامبر اکرم (ص)» وجود دارد که در آن بیان شده است: «هرکس که روز چهاردهم ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند پاداشى به وى عنایت کند که نه چشمى دیده و نه گوشى شنیده و نه بر قلبى خطور کرده باشد».



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *